Svátek (24.3) a křtinský boční oltář 14 sv. pomocníků - podrobné životopisy
22.03.2015 - poutní místo Křtiny
Boční oltář v poutním chrámu Jména Panny Marie
ve Křtinách
s obrazem Čtrnácti svatých pomocníků
od Josefa Sterna
a se sochami sv. Šebestiána a sv. Rocha od Ondřeje Schweigla
Čtrnáct svatých pomocníků je název různorodé skupiny světců, jejichž vzývání bylo doporučováno podobně jako vzývání patronů. Předpokládá se, že jejich kult vznikl v Bavorsku, kde je také světoznámé poutní místo Vierzehnheiligen. K legendám o těchto světcích bylo dodáváno, že si před svou mučednickou smrtí vyprošovali, aby směli pomoci každému, kdo se na ně obrátí.
Společný svátek mají 24. března.
Zde najdete PODROBNÉ ŽIVOTOPISY svatých, jejich poznávací znamení a hlavně kdy a v čem se na ně naši věřící předkové v modlitbách s důvěrou obraceli.
UMÍSTĚNÍ NA OBRAZE
sv. ACHÁC (1), sv. VÍT (14), sv. DIVIŠ (4),
sv. BLAŽEJ (3), sv. JIŘÍ (8),
sv. KYRIAK (11),
sv. ERASMUS (5), sv. PANTALEON (13),
sv. KATEŘINA (9), sv. MARKÉTA (12),
sv. BARBORA (2), PANNA MARIA
sv. KRYŠTOF (10) S JEŽÍŠKEM
sv. JILJÍ (7),
sv. EUSTACH (6),
1. Svatý Achác (Achatius) 22.7.
Sv.
Achátius (česky snad Achác nebo Agát) se narodil v Kapadokii (dnes Turecko) v prvním
století a byl váženým důstojníkem v římském vojsku. Legenda hovoří, že velel
velkému množství vojáků v bitvě na hoře Araratu a její průběh nebyl příznivý do
té chvíle, než se z nebe zjevil anděl a přislíbil jim vítězství, pokud se
obrátí na křesťanskou víru. Ačkoli římští legionáři obdrželi rozkaz, že ten,
kdo odpadne od státem stanovené víry bude bičován trním a potom ukřižován,
nechalo se velmi mnoho vojáků pokřtít a přijalo stanovené mučednictví. Nakonec
zůstalo na místě pro svou víru deset tisíc zavražděných.
Jiná
legenda říká, že potom, co císař Hadrián nařídil kruté pronásledování křesťanů,
vypověděl Achatius panovníkovi službu a přiznal se ke svému "císaři",
Ježíši Kristu. Trest postihl všechny vojáky jeho legie, což připomíná příběh
sv. Mořice a osud Thébské legie. Masová poprava se uskutečnila na hoře Araratu
formou ukřižování. Achátius byl údajně před ukřižováním rozdrásán trnovými
větvemi a kamenován. Před začátkem popravy požádal Boha, aby každému, kdo uctí
jejich památku, dopřál duševní a tělesné zdraví. Tak se stal Achátius jedním ze
14 elitních pomocníků v nouzi.
Do římského martyrologia, do
seznamu mučedníků, se dostal za Řehoře XIII. (1572-1585), a o jeho ostatky se
zajímalo mnoho měst. Chlubí se jimi Řím, Bologna, Kolín, Bern, Avignon a podle
Oxfordského slovníku také Praha. Jeho svátek byl stanoven na 22. června, avšak
v kalendářní reformě v roce 1969 byl Achátius vypuštěn z celosvětového
liturgického kalendáře. To ovšem neznamená, že si u něho nemůžeme vyprošovat
přímluvu ve chvílích nejtěžších.
(Thébskou legii tvořili vojáci,
kteří pocházeli z Théb v Horním Egyptě a podstoupili mučednickou smrt u Agauna
ve Wallisu, místa, které je dnes známo jako Sv. Mořic (Švýcarsko). Podle
věrohodného podání byli všichni tito vojáci i se svým velitelem Mořicem nuceni
pronásledovat křesťany. Stalo se tak v roce 302, kdy římský císař Diokletianus
a jeho spoluvládce Maximianus tvrdě zaútočili na všechny přívržence Kristova
náboženství. Vojáci se však zdráhali krutého rozkazu uposlechnout. Tu dal
Maximianus pro výstrahu zavraždit každého desátého muže legie. Avšak postoj
těch, kteří přežili, se nezměnil. Situace se tedy opakovala stále znovu a znovu.
Pokaždé zemřel každý desátý, až nezbyl nikdo. Tak vešla do dějin krvavá lázeň v
Agaunu.)
Je patronem : proti strachu ze smrti, u těžkých chorob a při zoufalství v bezvýchodných situacích. Atributy: Svatý Achátius bývá zobrazován se znaky svého mučednictví, s trnovou větví, někdy s trnovou korunou na hlavě. (V souvislosti s tímto jeho hlavním atributem, trnitou větví mě napadá souvislost mezi jeho jménem a známým trnitým stromem, akátem - Robinia pseudoacacia, který však pochází ze sev. Ameriky, do Evropy přivezen r. 1601, ale možná snad právě podle svatého pomocníka byl pojmenován. Ale pozor, to je jen má osobní domněnka.) Někdy je zobrazen s křížem, palmou, korouhví, kopím, mečem nebo válečnou sekerou. Bývá oblečen jako rytíř, voják nebo šlechtic, občas i jako biskup, což je zřejmě způsobeno jeho záměnou s Achátem z Melitene (další svatý s podobným jménem).
Žila
ke konci 3. století v Nikomedii (v dnešním Turecku). Byla dcerou zámožného
Dioskura. Byla velmi krásná, učená a bystrého rozumu. Nejbohatší a nejhezčí
mladíci z města se o ni ucházeli, ale ona cítila, že musí být ještě něco jiného
a všechny je odmítala.
Chodila mezi skupinku křesťanů,
kteří se schovávali před císařským pronásledováním, a v dlouhých rozhovorech se
snažila pochopit jejich víru, až dospěla k poznání, že našla to, co hledala.
Její otec byl fanatický nepřítel křesťanů a snažil se bránit dceři ve styku s
křesťany. Dal proto postavit u domu věž a do ní chtěl Barboru zavřít. Během
stavby na krátký čas odjel a Barbora mezitím přikázala dělníkům, aby místo dvou
oken udělali tři. Po návratu se rozlícený Dioskuros ptal dcery, co to má
znamenat, a ona mu odpověděla, že je to symbol Trojice a že se nechala pokřtít.
Když ji chtěl otec zbít, otevřela se prý země a ukryla dívku v trhlině. Později
odvlekl Barboru k místodržícímu, který ji dal zbičovat. V noci se jí zjevil
Kristus a zahojil její rány. Dalšího dne dal místodržitel Barboru bít kyji,
pálit pochodněmi a uříznout jí prsa. Takto znetvořenou ji chtěl hnát ulicemi.
Objevil se však anděl z nebe a zakryl její krvácející tělo bílým oděvem. Když
bylo vidět, že mučením ničeho nedosáhnou, byl vydán rozkaz usmrtit Barboru
mečem. Tento čin vykonal Barbořin otec Dioskuros vlastní rukou. Sotva odložil
vražedný nástroj, byl sám zabit bleskem. Stalo se to roku 306, kdy vládl císař
Galerius Valerius Maximin, jeden z nejkrutějších pronásledovatelů křesťanů.
Je
patronkou : věží, horníků, sedláků, architektů, stavebních dělníků, pokrývačů,
zedníků, slévačů (zvonů), kovářů, kameníků, tesařů, horníků hrobníků, zvoníků,
kloboučníků, kuchařů, řezníků, tunelářů; dívek; zajatců; dělostřelectva;
pevností; hasičů; umírajících a za dobrou hodinku smrti; proti ohni; proti
bouřce; proti horečce a proti moru; pomocnice v nouzi
Atributy: kalich s hostií, věž s třemi okny, meč nebo kladivo jako nástroje
jejího umučení, drobná postava dioskura u jejích nohou, páv, pochodeň, koruna,
kniha, palma.
Žil
ve 3. století. Byl biskupem v maloasijském městě Sebastě. Měl velké lékařské
znalosti, kterých používal, aby co nejvíce pomohl lidem, jemu svěřeným, i
jejich zvířatům. V roce 313 vydali císařové Konstantin a Licinius v Miláně prohlášení,
že křesťané mají úplnou svobodu. Licinius to však nedodržel a v Sebastě jeho
místodržící Agricola dál pronásledoval křesťany. Blažej uprchl z města na horu
Aegeus, kde žil v modlitbách a jeho společností byla lesní zvěř. Jednou honili
lovci divokou zvěř a během lovu si našli úkryt v Blažejově jeskyni. Blažej byl
zajat, odvlečen do žaláře a zde byl strašlivě mučen. Jedné ženě vlk odnesl
vepře. Řekla to Blažejovi, on se pomodlil a ženě se podařilo dostat vepře
zpátky. Za to mu pak nosila do vězení svíčky.
Když Blažej odmítl obětovat
bohům, rozdrásali jeho tělo železnými hřebeny a pak vedli na popravu. Provázelo
ho prý pět zbožných žen, které byly spolu s ním později sťaty jako křesťanky.
Cestou na popravu přistoupila k Blažejovi vdova s polomrtvým chlapcem, kterému
uvízla v krku rybí kost. Světec na něj vložil ruce, pomodlil se a dítě se hned
probralo a uzdravilo se. Proto se v den svatého Blažeje uděluje požehnání dvěma
zkříženými svícemi slovy: "Na přímluvu svatého Blažeje, biskupa a mučedníka,
uchovej tě Bůh ode vší choroby hrdla a od kteréhokoli jiného zla". Blažej
byl sťat roku 316.
Je patronem : proti krčním
bolestem, proti kašli, proti nemocem měchýře, krvácení, vředům, kolikám,
bolestem zubů, proti moru; kameníků, česáčů vlny, stavebních dělníků, zedníků,
lékařů, obchodníků s vlnou, obuvníků, krejčích, sádrařů, tkalců, koželuhů,
pekařů, kloboučníků, hudebníků; za dobrou zpověď; ochránce domácích zvířat a
koní; za dobré počasí. Atributy: hořící nebo zkřížené svíce, lesní zvířata,
ptáci, hřeben, kniha, vlk, vepř; je znázorňován s vlnitými vlasy a vousy; jak
je sťat; jako biskup; výjevy ze života.
Dionýsius
z Paříže, také Denis či česky Diviš, patří k národním světcům Francie. Narodil
se pravděpodobně na přelomu 2.
a 3. století v Itálii. Na přání papeže Fabiána, který ho
vysvětil na biskupa, odešel jako misionář do Galie. Na svém misijním území
rozvinul velice plodnou činnost, založil četné kostely - např. v Chartres a
Paříži.
Ve druhé polovině 3. století
došlo v Galii ke strašnému pronásledování křesťanů. V té době byl Dionýsius
spolu se svými druhy zatčen, mučen a nakonec popraven (r.285) na místě dnes
zvaném Montmartre (hora mučedníků). Podle legendy šel biskup se svou uťatou
hlavou v rukách až na místo svého pohřbu, kde dnes stojí kostel St-Denis, jeden
z nejslavnějších kostelů Francie. Velice často je takto vyobrazován, jako
biskup s hlavou v rukou.
Největší úctě se sv. Dionýsius
pochopitelně těšil ve Francii. Dříve býval patronem francouzských králů. Bojové
heslo královských vojsk bylo: "Mont - joie Saint - Denis!" - což ve
volném překladu znamená : S radostí vzhůru se svatým Denisem. Je patronem
: Vedle svého patronátu proti bolestem hlavy je rovněž ochráncem proti
psímu kousnutí, proti vzteklině, pomocník v nouzi a patron střelců.
V
měsíci červnu slavíme svátek dvou ze 14 svatých pomocníků. Již 2. června je
svatého Erasma, biskupa a mučedníka. O jeho životě není mnoho
autentických zpráv, o to více je však o něm legend. Jako biskup v Antiochii
(dnešní Sýrie) musel za císaře Diokleciána uprchnout před pronásledováním. Žil
pak sedm let na vysoké hoře v Libanonu, kam mu nosil jídlo havran. Do svého
biskupství se vrátil poté, co se mu zjevil anděl a nařídil mu návrat. Erasmus
byl však zajat pronásledovateli křesťanů ihned po svém návratu, uvězněn a krutě
mučen.
Když si představím způsob jeho
mučení, otřesu se hrůzou, nemohu ani najít slova, kterými bych své zděšení
vyjádřil. Navíc mne napadá, odkud se brali lidé, kteří takovou krvavou činnost
byli schopni provádět? Zcela upřímně přiznávám, že tohle můj rozum není schopen
přijmout, ale přesto věřím, že je to pravda a někoho prostě napadlo rozříznout
mučenému břicho, najít střevo zřejmě ho utrhnout, aby mělo volný konec, a pak
ten konec přivázat na rumpál nebo naviják, zatočit a navíjet ….. Au! Nemáte
husí kůži? A měl či neměl ten, co si to vymyslel, radost, že přišel na něco tak
obzvláště děsivého jak pro mučeného tak pro všechny, co to uvidí, nakonec i pro
nás, když se zprávy o takovém konání dochovaly až do našich dnů? Já si myslím,
že se radoval.
Biskup Erasmus z Antiochie byl
mučen tímto způsobem, proto je vzýván při bolestech břicha a při porodních
bolestech. Nebyl však umučen, po svém krutém týrání byl v noci vysvobozen
andělem. A když jej znovu chytili a mučili, Archanděl Michael jej zavedl do
Itálie, kde žil a působil jako duchovní správce ve Formii. I na cestě do Itálie
se jeho víra ukázala silnou a modlitba účinnou, neboť ihned po jejím skončení
se utišila bouře, při které jeho lodi hrozilo potopení. Erasmus zemřel roku 303
ve Formii ve vysokém věku. Jeho kult je znám od 6. století, od roku 1300 patří
ke Čtrnácti svatým pomocníkům.
Je patronem :Námořníci na něho
vzpomínají „Erasmovým ohněm." Vedle námořníků je patronem provazníků,
soustružníků, tkalců a domácích zvířat, současně s bolestmi břicha a bolestmi
porodními je vzýván při křečích a kolikách, rovněž při dobytčím moru. Dále je
patronem města Gaety u Neapole, kam byly v 9. století převezeny jeho ostatky,
místní dóm nese jméno SAN ERASMO. Atributy: Nejčastěji je zobrazován při
svém mučení s navijákem nebo se šídly za nehty. Rovněž jako biskup s mitrou a
berlou.
6. Svatý Eustach 20.9.
Za židovských válek pod římským císařem Vespasiánem (vládl v letech 69 až 79 po
Kr.) a jeho synem Titem (79 až 81 po Kr.) se vyznamenal neobyčejnou udatností
šlechtic Placidus, známý i jako pronásledovatel křesťanů. Ten v mírových dobách
velmi rád chodil na lov. Při jednom takovém lovu narazil na skupinu jelenů, z
nichž nejsilnější se odloučil a prchal do lesa. Placidus zahořel touhou jelena
ulovit a pronásledoval ho. Po dlouhé a namáhavé honbě zahlédl konečně jelena na
vrcholku skály. Zvedl luk, aby namířil, když v tom spatřil mezi parohy něco
lesklého. Přiblížil se proto ještě blíže a shledal, že jelen má mezi parohy
svítící kříž. Pln úžasu zřel na nadpřirozený zjev - a tu pojednou slyší tajemný
hlas: „Placide, proč mne pronásleduješ? Jsem Kristus, jenž za spásu tvoji a
všeho lidstva zemřel na kříži. Šel jsi na lov, ale já jsem přišel ulovit
tebe." I tázal se Placidus: „Pane, co mám učiniti?" A dostalo se mu
pokynů, aby šel k místnímu biskupovi a poprosil o křest.
Placidus byl ženatý a měl dva
syny a tak celý rozechvělý pospíchal domů a vyprávěl své ženě celou příhodu. K
jeho úžasu mu žena sdělila, že i ona měla vidění a slyšela slova: „Zítra se
svým mužem a dětmi přijdeš ke mně." Placidus vyhledal křesťany a dostalo
se mu i jeho rodině vzdělání ve víře Kristově a křtu, přijal jméno Eustach,
jeho žena Theopista, synkové pak Agapit a Theopist. Druhého dne po křtu se Eustach vydal do lesa a
uzřel opět zjevení. Dozvěděl se, že bude podroben trpkým zkouškám, ale
vytrvá-li, dostane se mu odměny. Tehdy počalo znenadání Eustachovi umírat
služebnictvo, pak zašla veškerá zvířata, zloději mu vyloupili a zapálili
obydlí. Pohanské obyvatelstvo přisuzovalo pohromu pomstě bohů, jimž se rodina
Placidova zpronevěřila, a v nenávisti ji začalo pronásledovat. Proto se Eustach
rozhodl odstěhovat se i s rodinou do ciziny a hledat tam obživu. Vstoupili na
loď plující do Egypta, protože však Eustach při přistání nemohl zaplatit
převoz, vzali mu jeho ženu a prodali ji do otroctví. Zničen nastoupil Eustach
se syny smutně další cestu. Dostali se až k břehům řeky, když nemohli nalézt
ani most, ani člun, vzal Eustach jednoho synka na ramena a přeplaval s ním na
druhý břeh. Při návratu spatřil s hrůzou, jak obrovský vlk odnáší druhého
synka. Zaslechl výkřik, otočil se a viděl, jak lev uchvátil prvního hocha a
prchal s ním pryč. Zhroucen a vyčerpán vystoupil Eustach z vody a klesl na
kolena, pronášeje slova: „Pane, Ty's mi je dal. Ty's mi je vzal, Ty mi je můžeš
opět vrátit. Jméno Tvé budiž velebeno." I našel pak službu u rolníka, kde
zůstal v těžké práci.
Když se po mnohaletém klidu
rozvířily opět pohraniční spory vzpomněli si na něho v Římě, kde se nedostávalo
schopných velitelů. Eustach se vrátil zpět a dosáhl v čele legií nových
skvělých vítězství. Jednoho dne při odpočinku zaslechl rozhovor dvou mladých
vojínů, kteří si vyprávěli své osudy a shledali, že jsou bratry. Byli to jeho
synové. Tentýž rozhovor vyslechla i další osoba, žena, která ve vojínech
poznala své syny. Tak se šťastně shledala celá rodina.
V Římě byl pak vítězný Eustach
přijat s poctami císařem Hadriánem. Oslavy však trvaly pouze do té doby, než se
zjistilo, že Eustach je křesťanem - vítězný velitel měl přinášet oběti
pohanským bohům, ale odepřel jednat proti své víře. Byl odsouzen k smrti
roztrháním šelmami. Lvi se však nedotkli ani Eustacha ani jeho rodiny. Proto
byl rozžhaven kovový býk, do jehož nitra byli odsouzenci vrženi. Všichni
zahynuli, ale jejich těla nebyla ohněm poškozena. To se mělo stát 20. září roku
120 po Kristu (jiný zdroj uvádí rok 118).
Svatého Eustacha uctívají jako
svého patrona především myslivci a lovci, dále pak klempíři a soukeníci.
Nejčastěji bývá vyobrazován společně s jelenem majícím kříž mezi parožím.
Uctívání sv. Eustacha, jako patrona lovců, se z Říma přeneslo nejprve do
Španělska a do Francie, po staletí jej uznávají za svého patrona města Madrid a
Paříž, později pak do Belgie a do Německa. Do našich zemí byl jeho kult zaveden
v druhé polovině 16. století německou šlechtou.
Kult sv. Eustacha získal
postupně vliv v Čechách a na Moravě.
Na závěr povídání bych rád uvedl, že v některých krajích slavili Eustachův
svátek také 3. listopadu, tedy v den, kdy se slaví i památka sv. Huberta. To
souvisí s tím, že Eustacha a Huberta si lidé pletou již od 11. století. Je
patronem : Celá řada uměleckých a historických památek nám dosvědčuje, že svatý
Eustach byl u nás uctíván již výhradně jako patron lovu, střelby, cechu
loveckého a honitby, zejména pak v 17. a 18. století. Z toho vyplývá, že se
objevuje zejména v interiérech kaplí loveckých zámků a kostelů. Patronát sv.
Eustacha uznávají myslivci i v době dnešní, důkazem může být skutečnost, že
informace o něm a o místech zasvěcených sv. Eustachovi v Čechách jsem našel na
internetové adrese http://myslivost.wz.cz/2pamatky.html.
Ze zde uvedených památek je nám nejbližší socha sv. Eustacha v kostele Čtrnácti
svatých pomocníků v obci Tři Sekery (okr. Cheb). Čtrnáct raně barokních soch
svatých pomocníků - včetně sochy sv. bylo do zdejšího kostela přeneseno z
paulánského kláštera ve Světcích u Tachova.
Sv.
Jiljí (Gilles, Egidio), jehož jméno lze přeložit jako „ochránce“, se narodil
kolem roku 640 v Aténách v Řecku. Jeho rodiče, Theodor a Paladia, byli
vznešení, bohatí a vážení měšťané a vzorní křesťané. Poskytli synovi vynikající
výchovu a výuku. Měl soucit s trpícími a nemocnými. Vypráví se, že jednou, když
spatřil na ulici polonahého žebráka, svlékl vrchní roucho a žebrákovi ho
daroval.
Po smrti svých rodičů mladý
Jiljí prodal zděděný majetek, peníze rozdal chudým a chtěl sloužit Bohu v
ústraní. Vsedl na loď a dostal se do přístavu Marseille na jihu Francie (tehdy
Galie). Tam se dověděl o biskupovi sv. Cesariovi. Přišel za ním do Arles a dva
roky studoval v jeho škole. Pak odešel, aby žil samostatně jako poustevník.
Našel si tiché místo u ústí řeky Gard do Rhony a tam několik let žil. Těžko
překonával smyslná pokušení, ale naštěstí se potkal se starším zkušeným
poustevníkem Veredemem. Ten ho poučil, že únik do samoty ještě není vítězstvím
nad nástrahami zlých sil. Vycvičil ho tuhou kázní k odříkání a ovládání mysli.
Jiljí pak odešel dále po proudu řeky Rhony a v pralese nalezl skalní sluj, ve
které se usadil.
Podle legendy jej každého dne
navštěvovala laň, která ho živila svým mlékem. Proto je sv. Jiljí patronem kojení
a kojících žen. Krásná laň však neunikla pozornosti královských lovců.
Pronásledovali ji, ale vždy když ji měli na dostřel, laň zázračně unikla.
Dozvěděl se to samotný král a rozhodl se, že laň skolí. Pronásledoval ji až k
jeskyni, kde žil poustevník Jiljí. Těsně před vchodem na laň vystřelil, ale šíp
prolétl do jeskyně. Lovci z královy družiny šli do jeskyně a uvnitř nalezli
postřeleného Jiljího. Byl zraněný a zmrzačený. Proto je sv. Jiljí také patronem
tělesně postižených.
Král zbožnému poustevníkovi
nabízel dary, on je však nepřijal. Panovník, byl to vizigotský král Wamba, tedy
nechal postavit na tom místě klášter, nyní Saint-Gilles, asi 20 km západně od Arles. To
bylo kolem r. 680. Ke sv. Jiljí se začali přidružovat zbožní muži. Sv. Jiljí přijal
kněžské svěcení, vedl klášter jako opat a řídil jej řeholními pravidly sv.
Benedikta. V r. 719 pronikla ze Španělska berbersko-arabská vojska (Maurové) a
vyplenila kraj od Narbonne po Montpellier. Jiljí s mnichy žil dva roky v
Orleánsu pod ochranou vládce franské říše. V r. 721 se mniši vrátili do
polorozbořeného kláštera a postupně vybudovali další stavby. Sv. Jiljí zemřel
1. září 725. Jeho hrob se stal poutním místem. Kolem něho vzniklo město
Saint-Gilles.
Roku 1356 dostal svatovítský
chrám v Praze tři částečky ostatků sv. Jiljí. Od těch dob byl sv. Jiljí v
našich zemích uctíván také jako patron kolonistů, tj. těch, kteří od 13.
století osidlovali některé naše kraje. Dokladem úcty je kostel sv. Jiljí na
Starém Městě v Praze, jehož původ je z doby kolem r. 121O. V r. 1625 se stal
klášterním chrámem dominikánů.
Sv.
Jiljí je patronem kojení a kojících žen, pastevců, myslivců, tělesně
postižených, žebráků, kovářů, koňských handlířů a lesů. Vzýván je při ženské
neplodnosti, na ochranu proti padoucnici, rakovině, duševním chorobám a nočním
můrám.
Atributy: Laň, šíp.
8. Svatý Jiří 24.4. (v jiných kalendářích 23.4. nebo 3.11.)
Žil ve 3. století, zemřel roku 303. Jiří (řecky Georgius) byl synem urozených rodičů, žijících v Kappadocii. Jeho otec zemřel mučednickou smrtí a matka se po jeho smrti odstěhovala do svého rodiště. Jiří se stal vojákem, ale zůstal přesto velmi zbožným. Protože byl velmi schopný, brzy ho povýšili na plukovníka v císařském vojsku.
Podle legendy jednou přijel do
města Silene v Lybii, kde měli velký močál nebo jezero. U něj se usadil velký
drak, který otrávil celou zemi. Všichni obyvatelé města se shromáždili, aby ho
zabili, ale když jej zblízka uviděli, prchali. Jednou za čas přicházel drak k
městu a když na lidi dýchnul, otráveni zemřeli. Proto mu obyvatelé začali dávat
každý den dvě ovce, aby více neškodil. Když už ovcí ubývalo, dávali mu jednoho
muže a jednu ovci.
Nakonec král vyhlásil nařízení, že se losem určí někdo z dětí a mládeže, ať je
chudý nebo urozený. Tak byly náhodně vybírány oběti, dokud los nepadl na
královskou dceru. Král sliboval lidem zlato a stříbro, když nechají jeho dceru
naživu, ale obyvatelé se rozhořčili :"Vy jste vyhlásil to nařízení, a naše
děti jsou teď mrtvé, vaše dcera musí být také obětována, jinak podpálíme váš
palác a vás s ním". Král se rozplakal a řekl dceři :"Nikdy neuvidím
tvou svatbu." Poprosil obyvatele o 8 dní odkladu a ty mu byly přislíbeny.
Pak král ustrojil svou dceru jako nevěstu a dal jí své požehnání, jakoby se
vdávala. Odvedl ji k místu, kde drak žil, a odešel.
Právě
projížděl kolem svatý Jiří na koni a když uviděl dámu, ptal se jí, co zde sama
dělá. Princezna odpověděla :"Jděte rychle pryč, mladý člověče, jinak také
zahynete." A vypověděla mu všechno o tom, jak
musí být dodána za potravu drakovi. Jiří jí na to řekl :"Nic se nebojte,
já vám ve jménu Ježíše Krista pomohu." Ona však nesouhlasila a prosila ho
:"Pro lásku Boží, jděte svou cestou a nechte mne tu mému osudu." Tak
tam spolu mluvili, když se objevil drak.
Jiří vytáhl meč, udělal na něm
znamení kříže a směle vyrazil proti drakovi. Udeřil ho mečem (podle jiné verze
oštěpem) a drak zraněný padl k zemi. Jiří zavolal služku, aby mu přinesla
opasek a ten drakovi uvázal kolem krku. Drak se najednou choval mírně a nechal
se služkou odvést do města. Když ho lidé viděli, prchali do hor a volali
:"Běda ! Běda ! Nyní všichni zemřeme !" Svatý Jiří došel až k nim a
pravil :"Ničeho se nebojte, věřte v Boha, Ježíše Krista a nechte se
pokřtít, já pak zabiji draka." Král i všechny osoby se daly pokřtít. Jiří
draka zabil úderem do hlavy a pak poručil, aby připravili čtyři dvojkolové
kočáry s voly a odvezli draka z města ven.
Ve městě bylo pokřtěno patnáct tisíc mužů, kromě žen a dětí. Král nechal postavit kostel, zasvěcený Panně Marii a Svatému Jiří, u nějž vytryskl pramen živé vody. Nemocní sem přicházeli a když se napili, uzdravili se. Král také nabídl Jiřímu velké množství peněz, ale Jiří to odmítl, a věnoval to chudým. Králi přikázal čtyři věci : udržovat kostely, ctít kněze, poslouchat pilně bohoslužby a mít soucit s chudými a ubohými. Nato políbil krále a odešel.
Za vlády císaře Diokleciána
bylo tak velké pronásledování křesťanů, že za jeden měsíc bylo umučeno i dvacet
dva tisíc osob. Všichni z toho měli velkou hrůzu, opouštěli Boha a raději
obětovali modlám. Když to viděl Svatý Jiří, prodal všechen majetek, rozdal ho
chudým, oblékl hábit mnicha, šel do středu nevěřících a začal volat
:"Všichni bohové pohanů a nevěřících jsou ďáblové, můj Bůh stvořil nebesa
a je jediný Bůh !" Místodržící Dacián se ho ptal :"Co tě vede k tomu,
že to tvrdíš ? A řekni nám, co umíš a jak se jmenuješ." Jiří odpověděl
:"Jmenuji se Jiří, jsem rytíř z Kappadokie a opustil jsem všechno, aby mi
dal Bůh nebe."
Místodržící nechal Jiřího
hrozně zmlátit holemi a železnými tyčemi a uvrhnout do vězení. Jiří utrpěl
těžká zranění a už byly vidět i jeho vnitřnosti. Přesto nezemřel a v noci se mu
zjevil Pán Ježíš s velkým světlem a utěšoval ho. Jiří se přestal bát a rány ho
přestaly bolet.
Když místodržící viděl, že nic
nepořídí, pozval kouzelníka, aby smíchal víno se silným jedem, nechal nápoj
zaříkávat a dal ho Jiřímu. Jiří nad pohárem udělal znamení kříže a vypil to,
aniž by se mu něco stalo. Kouzelník připravil nápoj znovu ještě silnější a když
to Jiřímu opět neuškodilo, vrhl se mu k nohám a prosil ho, aby z něj udělal
také křesťana. Dacián za to zabil kouzelníka jedním úderem do hlavy. Jiřímu na
hrdlo zavěsili těžký kámen a jeho tělo drásali velkým kolem, na němž byly
připevněny hřeby. Pak ho přikázali uvrhnout do vany plné rozpáleného vápna.
Jiří však díky milosti našeho Pána ve vaně vypadal spokojeně a v klidu. Potom
začal Dacián přemlouvat Jiřího milými slovy, ať se vrátí k římskému právu a
obětuje bohům, ať opustí tuto hloupost a bude velmi povýšen. Jiří mu odpověděl
:"Proč jsi mi to nenabídl už na začátku ? Já jsem připraven udělat to, co
říkáš." Dacián byl velmi potěšen a svolal všechny obyvatele do chrámu, aby
byli přítomni oběti, proti které Jiří nejprve tak bojoval. Byl kvůli tomu
vyhlášen svátek pro celé město a opravdu všichni přišli, aby to uviděli.
Když už byl Jiří na kolenou a všichni předpokládali, že bude uctívat modly, začal se modlit :"Bože, který jsi na nebesích, znič tento chrám i modly ke cti Tvého jména a k obrácení všech lidí." V tu chvíli sestoupil oheň z nebe a spálil chrám, modly i chrámové kněze, země se otevřela a popel spolkla. Pak byl Jiří předveden opět před Daciána a ten mu řekl: "Co jsi to způsobil, proč jsi lhal, že budeš obětovat modlám ?" Jiří odpověděl :" Ach, Pane, věřte tomu nebo ne, ale pojďte se mnou, a uvidíte, jak já budu obětovat." Dacián řekl :"Dobře jsem prohlédl tvůj podvod, ty chceš, aby mě země polkla, jako to udělala s chrámem a mými bohy." Jiří na to odpověděl :"Zbabělče, ty říkáš, jak ti tví bozi pomáhají, ale jak ti mohou pomoci, když nepomohli ani sobě ?" Dacián se hrozně rozčílil a pravil k manželce :" Já zemřu zlostí, pokud nepřemůžu tohoto muže." Manželka zvolala :"Ty ukrutný a zlý tyrane ! Nevidíš velkou moc křesťanů ? Já ti dobře říkala, abys jim nepůsobil škody kvůli jejich Bohu, který bojuje za ně. Věz, že já se stanu křesťankou." Dacián ji chtěl zastrašit, popadl ji za vlasy a krutě ji zbil. Ona volala na svatého Jiří :"Co se může stát, když nejsem pokřtěna ?" V odpověď ji Jiří požehnal a řekl jí :"Neboj se dcero, jsi pokřtěna svou krví." Ona začala nahlas chválit Pána a tak umíraje, odešla do nebe. (Podle jiné verze byla sťata spolu s Jiřím před branami města). Na druhý den Dacián vynesl rozsudek, že má být Jiří vedený přes celé město a pak mu bude useknuta hlava. Před svou popravou prý Jiří prosil, aby každý, kdo se bude dovolávat jeho pomoci, dosáhl splnění své prosby. Jakmile svou modlitbu dořekl, z nebe se ozval hlas :"To po čem toužíš, ti bude uděleno." Jiří byl pak sťat před branou města Lyddy - Diospolis. Když šel Dacián k domovu, oheň z nebe spadl na něj a spálil ho i s jeho služebníky.
Svatý Jiří byl ctěn zpočátku na Blízkém východě, v Egyptě a Etiopii, v
Lyddě-Diospolis a v Sýrii. Později se kult rozšířil na Kypr, do Kappadokie
(dnešního Turecka) a odtud do Ruska a na Balkán. Roku 896 přinesl biskup Hatto
z Mohuče jeho hlavu do kláštera na ostrov Reichenau na Bodamském jezeře a v té
době byl svatý Jiří velmi uctíván v Německu.
Je patronem : jízdních vojáků (kavalérie), lukostřelců, obrněných
jednotek, průzkumníků, rytířů, vojáků, zvědů; agronomů, hospodářů, řezníků,
rolníků, sedláků, sedlářů, zemědělců; Anglie, Libanonu, Litvy, Malty, Moskvy,
Německa, Kanady, Palestiny, Řecka; malomocných, proti kožním nemocem, proti
moru a epidemiím, proti lepře, proti oparu, proti syfilisu; za koně, za jezdce.
Atributy: Zobrazuje se jako mladý hezký rytíř v plné zbroji na bujném
oři, jak kopím potírá lítou saň,před ním se svíjející. Toto vypodobnění je
symbolické. Saň značí buď zlého ducha, odvěkého nepřítele lidstva, nebo
pohanství.
Listopadovým
pomocníkem v nouzi je první ze tři svatých panen, o kterých si v rámci povídání
o pomocnících budeme povídat, svatá Kateřina Alexandrijská. 14 svatých
pomocníků není tedy zcela přesné pojmenování neboť je jich jen 11 a k nim patří 3 pomocnice.
Podle legend žila Kateřina,
dcera krále Kosta v egyptské Alexandrii, na počátku 4. století. Byla krásná,
vysoce vzdělaná, učila se vědě a řečnictví, a neobyčejně bohatá. Její
nejnápadnější vlastností byla pýcha s níž odmítala každého svého nápadníka. To
se změnilo, když o ní starý poustevník prohlásil, že Ježíš Kristus je jejím
opravdovým ženichem. Tento zážitek způsobil, že Kateřina zcela změnila své
chování, vyhledala kněze a přijala od něho svátost křtu.
Nedlouho potom byla pozvána na
slavnost ke cti pohanských bohů. Odebrala se na ni, aby vysvětlila císaři
Maximinovi (311 - 313), že pohanští bohové jsou modly. Mimořádnou řečnickou
výmluvností se podařilo Kateřině dostat panovníka do rozpaků. Maximin nato
povolal 50 nejlepších filozofů a mistrů řečnictví, aby Kateřinu usvědčili z
omylů. Při konfrontaci odporovala Kateřina s takovým důrazem, že se všichni
muži obrátili a dali se pokřtít. Jeden z nich řekl císaři: "Ty víš,
císaři, že nikdy nestál před námi člověk, kterého bychom nebyli uměli překonat.
Ale z této panny mluví Duch Boží. Teď už nemůžeme a nechceme bojovat proti
Kristu." Zuřící Maximin odsoudil 50 mudrců k smrti na hranici.
Kateřina byla bičována a ponechána týdny bez potravy, ale nezemřela. Měla být
usmrcena koly pobitými hřeby, ta se však rozpadla, jakmile se dívky dotkla.
Nakonec byla Kateřina usmrcena utětím hlavy. Její ostatky se nacházejí v
klášteře svaté Kateřiny na hoře Sinaji,vystavěném na místě, kam po smrti
odnesli její tělo andělé.
Příběh o krásné, hrdé a učené
světici, která vítězně diskutovala s nejučenějšími mistry a posléze po dlouhých
mukách zemřela za víru v Krista, byl ve středověku značně oblíben. V Čechách
stoupla tato obliba hlavně za Karla IV., jenž byl Kateřininým zvláštním
ctitelem, neboť věřil, že mu kdysi v mládí zachránila život. Ze 14. století
pochází staročeský literární klenot Legenda o svaté Kateřině, Karel IV. jí
dokonce nechal vystavět malou svatyni na Karlštejně. Tato architektonická perla
má stěny vykládané drahými kameny. Kaple podobná spíše drahému šperku byla
osobním místem slavného císaře, kde mnohokrát a dlouho meditoval, rozvažoval a
přemýšlel. Svůj výraz našlo uctívání Kateřiny zvláště v selském životě. O
Kateřinině slavnosti končila dříve pastva, na dvorech začínali se stříží ovcí.
Pro děvečky čeledíny byla "Kateřina" dnem, kdy dostávali mzdu a mohli
měnit dvůr.
Je patronkou studentů a učitelů, poněvadž vynikala především v rétorice, a filozofů, protože sama byla velice vzdělaná a přemýšlivá. Dále je patronka kantonu Wallis a Sitten, města Fribourgu; univerzity v Paříži; dívek, panen a manželek; univerzit a knihoven; řečníků; nemocnic; všech povolání, která mají co dělat s kolem nebo nožem: kolářů, hrnčířů, mlynářů, přadlen, provazníků, lodníků, koželuhů, kadeřníků, soukeníků, knihtiskařů a obuvníků; švadlen; advokátů a notářů (pro schopnost debatování a přesvědčivé řeči); při migréně a bolestech jazyka; k nalezení utonulých; polních plodin, pomocnicí v nouzi je od 14. století. Atributy: Tradičně je Kateřina znázorňována jako žena s kolem s bodci nebo žena s mečem nebo jako žena diskutující s pohanskými filozofy
Je
to jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších světců. Byl mučedníkem ve 3.
století. Jako pomocník v nouzi je v Evropě uctíván už od 5. století a v zámoří
od 16.století. O svatém Kryštofovi víme jen to, že zemřel jako mučedník v
Malé Asii a že v Bithýnii, v dnešním severním Turecku, mu byl kolem roku 450
zasvěcen kostel. Podle legendy se narodil v kanaánské zemi a rodiče byli
pohané. Byl mohutné postavy, jako obr. Rozhodl se sloužit tomu nejmocnějšímu
panovníkovi. Světští vládcové jej však zklamali a on nabídl své služby i ďáblu,
který se mu zjevil v podobě rytíře na černém oři. Když však se dal ďábelský pán
na útěk, jakmile uviděl bílý kříž, Kryštof se rozhodl, že bude hledat Krista. V
křesťanské víře ho vzdělával poustevník, a dal mu za úkol žít poblíž dravé řeky
a přenášet lidi na druhou stranu. Jedné bouřlivé noci ho oslovil malý chlapec a
usadil se na jeho ramenou. Během brodu přes řeku dítě stále více těžklo, takže
obr sotva šel. Na druhém břehu ho Kryštof zmožen postavil na zem a uslyšel
dětský hlas: "Nediv se, nesl jsi více než celý svět, nesl jsi toho, kdo
svět stvořil! Jsem Kristus, král, jehož hledáš." Mohutnému obru dal potom
jméno Christoforus, to znamená nosič Krista. Ježíš mu také přikázal, aby
přebrodil řeku a zasadil tam svou hůl do země, že nazítří vykvete a budou na ní
růst datle.
Kryštof pak šířil víru v
Lýkii, dnešním Turecku. Později se dostal do zajetí lykijského krále, který
krutě pronásledoval všechny křesťany. Do žaláře mu dali dvě dívky, aby ho
svedly a on aby zapomněl n Boha. Kryštof je však přiměl k pokání a víře v
Ježíše a ony byly pak s ním popraveny. Mučení sv. Kryštofa však neprobíhalo
hladce. Šípy se odrážely od jeho těla a jeden dokonce vyrazil oko samotnému
panovníkovi. Aby zvládl obrovitého hromotluka, musel vládce povolat 400 vojáků.
Pak klesl Kryštof k zemi a sťali mu hlavu. Bylo to kolem roku 250. Úcta k němu
se šířila od 5. století. Lidé věřili, že když se ráno podívají na jeho obraz,
budou chráněni celý den. Proto jeho obrazy a sochy byly umístěny v kostelech
proti dveřím nebo u vchodu.
Je
patronem všeho, co má něco společného s dopravou; řidičů, automobilistů, vozků,
vorařů, lodníků, převozníků, námořníků, poutníků; cestujících; atletů; horských
cest; horníků, tesařů, kloboučníků, barvičů, knihvazačů, hledačů pokladů,
obchodníků s ovocem, zahradníků, pevností, dětí, proti náhlé smrti, proti moru,
proti nákazám, proti nebezpečí z ohně nebo z vody, proti suchu, proti nečasu,
proti kroupám, proti chorobám očí, proti bolesti zubů, proti ranám. Atributy: Sv. Kryštof je zobrazován jako obr nesoucí na
ramenou malé dítě, Ježíška, s rukou opírající se o mohutnou hůl. Poznámka :
Socha sv. Kryštofa s malým Ježíškem, od Emanuela Maxe z r. 1854, je na pražském
Karlově mostě.
Zde ve Křtinách vévodí celému obrazu, jak si to zřejmě přál ten, kdo ho zadával, zábrdovický opat Kryštof Matuška.
11. Svatý Kyriak (Cyriak) 8.8. Za
papeže Marcellina nebo Marcella I., byl za vlády císaře Diokleciána podle
legendy jáhen Cyriacus, vysvěcený kolem r. 300 v Římě, odsouzen k nuceným
pracím, nošení hlíny, při budování termálních lázní. Podle jiné legendy jáhen
Cyriak byl jakýmsi bohatým mužem poslán k odsouzencům na nucených pracích
stavějícím v Římě Diokleciánovy lázně. Měl jim pomáhat a zmírňovat jejich krutý
úděl, neboť mnozí křesťané tam byli mučeni a zabíjeni, a až teprve po
upozornění dozorci na Cyriakovo počínání, ho nechal císař uvěznit.
Legenda dále hovoří, že ve
vězení potkal Cyriak několik slepců, Cyriak vzýval Kristovo jméno a uzdravil
je. Když se to dověděl císař, dal jej přivést, aby uzdravil jeho dceru posedlou
zlým duchem. V jiném podání zlý duch v Artemii, posedlé dceři Diokleciánově,
sám vřeštěl, že ho pouze Cyriak může zahnat. Až potom byl tento přivolán a
vyléčil a pokřtil Artemii. Démon opouštějící Artemii prorokoval, že Cyriacus
brzy odejde do Babylónu - dnes Hana-al-Mahawil. Brzy poté byl Cyriacus skutečně
od Perského krále pozván, aby i jeho posedlou dceru Jobii uzdravil. Cyriacus ji
léčil a pokřtil spolu s jejími rodiči a množstvím jiných lidi. Když se
Cyriak vrátil zpět do Říma, Diokletian mu věnoval dům, ale po jeho odstoupení v
roce 305 ho dal nový císař Maximian znovu zajmout a mučit. Na příkaz soudce mu
polili hlavu vařící smolou. Jemu to však neuškodilo. Dal ho tedy různě mučit a
nakonec setnout hlavu. Místodržící, který si vzal Cyriacův dům do vlastnictví,
si dal zřídit lázně na stejném místě, na kterém Cyriacus křtil. Když k němu
přišlo jeho 19 přátel, šli se tam všichni vykoupat. Na následné slavnostní
hostině, pak všichni společně náhle zemřeli. Lázně byly zavřeny a pohané se
začali křesťanů bát a držet je v úctě.
Cyriacus byl zabit
pravděpodobně 16. března a byl pohřben na via Ostiensis, (ulice z Říma do
Ostie). Již v roce 354 byl v římském seznamu mučedníků u jeho jména datum 8.
srpen, což je den, kdy byly jeho ostatky přeneseny na via Salaria do nového
hrobu. Cyriakuv hrob je na rozdíl od řady hrobů jiných svatých pomocníků
svědecky doložen a Cyriak je jako svatý i historicky prokázán. Jeho relikvie se
nalézají v Anconě, Neunhausenu u Wormsu, Bamberg a Aldorfu v Alsasku. Ve Falci
je ještě dnes v kapli u Lindenbergu svatý Cyriak uctíván jako patron vinařů
neboť má chránit především před mrazem a špatným počasí. V neděli nejbližší 8.
srpnu jsou mu zde obětovány první hrozny.
Jeho jméno je latinskou
variantou řeckého KYRIAKOS, což znamená "pánu náležející" nebo
"muž toho vládce". Jméno Cyriacus bylo oblíbeným křestním jménem
řecky mluvících Římanů (protože obsahuje přiznání k Ježíši Kristu) a je dnes
ještě jako křestní jméno u Řeků obvyklé. Je patronem : Svatý Cyriak je patronem
nuceně nasazených a osob vykonávajících těžké tělesné práce, proti pokušení a
zlý duchům, při posedlosti a útrapách v hodině smrti, , pomocník v nouzi.
Atributy: Bývá zobrazován jako mladý jáhen s knihou exorcismu, se spoutaným
démonem; někdy leží shrbený ďábel nebo drak pod světcovýma nohama, jindy ho
vede světec na provaze. Většinou mívá v ruce palmu na znamení vítězství při
mučení. Někdy bývá u jeho nohou holčička; zřejmě dcera císaře Diokleciána,
kterou uzdravil z posedlosti.
12. Svatá Markéta, mučednice z Antiochie 13.7.
Markéta
se narodila ve druhé polovině 3. století v syrské Antiochii, popravena byla r.
305. Patří k postavám, jejichž osudy není možné podle přísných historických
kriterií zcela doložit. Je však už téměř dva tisíce let uctívána a žádána o
přímluvu od všech generací křesťanů. Zásadní prvky jejího života - láska k
zasvěcenému panenství a utrpení pro víru - jsou navíc pro křesťany
antické doby zcela charakteristické. Není tedy, nebereme-li ohled na
podrobnosti příběhu, postavou historicky nepravděpodobnou. Svatá Markéta bývá
zobrazována jako dívka s křížem v ruce nebo s drakem u nohou. Legenda totiž
vypráví, že v době těžké krize po jejím prvním mučení se jí ukázal ve vězení
ďábel v podobě nestvůry a chtěl jí nahnat strach. Markéta ho však zahnala
znamením kříže.
Legenda o svaté Markétě
Onoho jarního rána voněly
v Antiochii velké růžové květy. Těžká vůně se přesouvala do pokoje ne už
zcela mladé ženy. Eutychie přiváděla na svět dítě.
Nebylo to dítě první
a Eutychie cítila, že jí už život většinu sil odvál. Snad ještě stačí
malou Markétu odkojit a vyslat do světa. I když je to jen dívka. Ne
muž.
Edesios stál v chrámě
a vzpomněl si v modlitbě i na maličkou. Ačkoli si příliš svých
děvčátek nevážil, přece jen v Markétě rozpoznával hlas krve. Toto dítě mu
bylo dáno. Bohům patří vděčnost.
Brzy po narození nosila matka
malou Markétu po přilehlých úbočích u města a ukazovala jí svět. Měl
v sobě cosi podmanivého, ať už byl pustý nebo barevný a překypující
životem. Chtěla dítěti ještě představit místa, která v okolí Antiochie
milovala.
Otec sloužil v chrámě nebi. Pokračoval v tradici zdejšího místa
i mocné římské říše.
Časem matka zemřela
a Edesios svěřil dítě na výchovu jiné ženě. Ta žena byla křesťanka.
Pohanský otec o tom ovšem neměl ani tušení. Ztrátou matky se tak Markétě
otevřela cesta k víře.
Žila mezi zvířaty, květinami
a horkou přírodou. A tyto věci před ní vyrůstaly v nové podobě:
znala jejich Tvůrce. Samota v ní léčila rány lidské povrchnosti
a lásky chůvy i její rodiny měla přitom dost.
Markéta stála na svahu malého
kopce, hleděla do křivolakých srázů a pronášela modlitbu: “Požehnaný jsi,
Hospodine, Bože celého světa! Svatý, svatý, svatý! Ó, životodárná Trojice!”
Těšila se ze svého života a jako lehký stín jí padalo na duši vědomí, že
její otec je pohanský kněz.
“Proč můj otec nevěří
v našeho Pána Ježíše Krista?” zeptala se Markéta své chůvy, “proč přichází
o tak velikou věc?” Chůva se zamyslela a řekla jí: “Tvůj otec nevěří,
protože mu dosud nikdo Ježíše správně nepředstavil. Ale i on se možná jednou
stane křesťanem. Moc Ducha svatého nezná překážky!”
V Markétě se probouzela
dospělá žena. Ona o tom nevěděla, ale druzí jí to říkali. Všímala si lidí
kolem sebe, všímala si mužů, ale rostla v ní ještě jiná touha. Ani
o ní ještě příliš nevěděla. Jen považovala za běžné, že někteří lidé se
nežení a nevdávají. Pán to tak řekl.
Mluvila o tom
s chůvou a ta jí ještě víc pomohla zapálit plamen této nádherné
lásky. Být pannou pro Krista! Hlasy přírody ji od toho někdy zrazovaly, ale jen
do chvíle, než jim odpověděla Ježíšovými slovy. “Někteří se nežení pro
nebeské království.” Pak i vyprahlá země žasla nad možnostmi, jaké Bůh
připravil svému stvoření. Celý svět má být proměněn!
Před svým odchodem
z venkova seděla Markéta naposled před ohněm se svou chůvou a loučila
se. “Pán si tě povede, dívko!” “Snad na mě nedopustí příliš těžké zkoušky,”
uvažovala Markéta. “Zkoušky jsou pro nás vyznamenáním,” odpověděla chůva.
Edesios stál na prahu svého domu a vyhlížel Markétu. Občas ji vidíval, ale
nyní doufal, že ji více pozná. Připomínala mu jeho dřívější ženu. Byla krásná.
Pozdravili se. “Bůh tě
ochraňuj, otče!” vstoupila do rozhovoru rázně Markéta. “Bůh? Jaký bůh?” zeptal
se kněz s mírným podezřením. “Pán. Hospodin. Otec Ježíše Krista,”
pokračovala dívka v přiznání, kterým se vchází do pout pronásledování.
Pohanský kněz si nechtěl kazit toto první setkání, ale cítil, že idyla je pryč.
“Běž do domu, nevděčná děvko!” křikl na dceru a šel přemýšlet, co
s ní.
Na Markétu dopadla zkouška
velmi rychle. V našem světě od sebe dělí čas radosti a čas smutku jen
velmi úzké zdi. Její srdce vysílalo k Bohu prosby o posilu.
Očekávala, co přijde, ale na očekávání nebylo mnoho času. Svého otce znala,
vážila si ho a nyní se musela postavit proti němu. Bylo jí nesmírně
smutno.
Jednala s ním však jako
tichý beránek. Sliboval jí hory doly, napomínal, vyhrožoval. A ona tiše
odpovídala. Síla Kristova evangelia ji proměňovala v pokorný, ale nesmírně
pevný meč. Všechny útoky v pokoji odrazila.
“Přestáváš být mou dcerou,”
vykřikl na závěr rozhovoru Edesios a uhodil ji. Cítil ve svém srdci zradu.
Jeho dcera se stala bezbožnou, stala se jednou ze zločinců. Jeho dcera, dcera
kněze!
Oblékli ji nyní do starých
šatů a byla poslána pást ovce. Dcera z dobré rodiny konala práci
otroků. Edesios snad ještě doufal, že dceru zlomí. Ale ta, která milovala
Služebníka Božího, nebála se sama stát služebnicí.
Nad pasoucími se beránky
přemýšlela o lidech a jejich Dobrém pastýři. Po obloze plula oblaka
a utěšovala ji. Do bolesti, kterou měla v srdci, pronikaly záblesky
Boží útěchy. “Blahoslavení, kdo trpí pro spravedlnost,” tato Ježíšova věta jí
dodávala sílu ke každému kroku. I zvířata jí pomáhala nacházet naději.
I když tato němá stvoření nehovořila, žila prostě svůj život
a Markéta cítila, že i ona musí žít svůj. Takový, jaký jí Bůh určil.
Bylo v něm hodně bolesti, ale z hloubky své víry dívka cítila mohutné
záchvěvy rodící se naděje. Co přinese nejbližší čas?
Stádo se přelévalo pomalými
pohyby z jednoho pahorku na druhý, jako vzdálené moře. Slunce se začalo
skrývat a Markéta chválila Boha. “Nejvyšší a krásný Pane, Stvořiteli
světa, Dárce života. Buď pozdraven! Radujeme se z Tvé přítomnosti, Svatý,
a prosíme Tě o ochranu.” Stádo šlapalo vzhůru po kamenitých
pastvinách a Markéta nacházela pokoj ve svém Pánu. Únava doprovázela její
modlitbu jako konejšivý hlas.
Ďábel, zaslepený nenávistí ke
Kristovu kříži, se však s Markétiným vyhnanstvím nespokojil. Na Kristovy
věrné se snaží útočit stále novým pronásledováním. Netuší, že si tak sám chystá
tím větší porážku.
Napomohl tedy setkání Markéty
s pisidským vládcem Olybriem. Vládce chtěl uvést do dalšího hříchu
a Markétu zbavit tváří v tvář pozemské moci odvahy.
Jednoho slunného dne uviděl
Olybrios na projížďce pasačku dobytka, jak shání zvířata z kopce do údolí.
Chuť k rozhovoru i vladařská ješitnost ho přivedly až k dívce
a jakoby nenuceně se s ní dal do řeči.
“Vidím, že dobře vládneš své
práci, pasačko,” zavolal na ni.
Markéta se uctivě uklonila,
ale mluvila bez ostychu: “Dělám co můžu, podle svého svědomí.”
“Jsi pilná a bystrá,
odkud jsi, děvče?”
“Dal-li mi Pán bystrost
a sílu k práci, díky mu za to! Jsem z města, načas zde pomáhám.”
“Nebojíš se tu?”
“Nejsem sama, Bůh je tu se
mnou a On mě chrání.”
Cosi moudrého mluvilo
z té dívky a zároveň to nebylo jako z knih. A její krása
krásu slov jen vyzdvihovala. Něco se v Olybriovi pohnulo, něco, co dříme
v každém člověku a co miluje prostotu a ryzost. Olybrios byl
dost starý, aby to dovedl ocenit a dost mladý, aby se pro to nadchl.
“Přijď ke mně do paláce,
dívko, jsem vladař Olybrios, snad mě znáš.”
A na Markétu padla malá úzkost.
Vždycky nás zarazí, když
musíme v životě poprvé prokázat, že jsme věrní svému svědomí i tváří
v tvář moci. Vždycky nás zarazí, když za první úspěšnou zkouškou náhle
následuje další, ještě těžší. Chceme jít životem klidně, s vyrovnaným
dechem, a když nás nebezpečí nutí dýchat prudce, sevře nás strach, že
jednou tak vydechneme naposledy.
Dívka se dívala na prsty svých
nohou, jak procházejí travou. Příroda kolem ní náhle dostala melancholickou
příchuť, nehovořila už k ní o svém Pánu, ale bolestech, které snášejí
její děti. Nebo jde o totéž? Vždyť i její Pán se stal jejím dítětem.
K Olybriovi se vypravila
se strachem. Ten muž měl o ni zájem. Mohl jí ublížit. Nemyslel to zle, ale
ona patřila jinému. Svému Pastýři - Ježíšovi.
Modlila se k Pánu, aby ji
posílil jako svaté mučedníky. Prosila o oheň, který je silnější než oheň
bolesti, o oheň útěchy Ducha Svatého. Cítila, že jde ještě o něco víc
než o panenství, že půjde o celou víru. Předvídala zápas
a cítila se slabá. “Chci se chlubit svou slabostí,” říkal svatý Pavel
a Markéta se vydala k Olybriovi vyzbrojena právě touto slabostí.
Boží pokoj spočíval na
Markétě, když stála před vladařem, a lidský pokoj na Olybriovi. Stálost
obou se měla prověřit.
“Odkud pocházíš a kdo
jsi, dívko,” prohodil k ní vládce mile.
Jak ráda by nyní zapřela svůj
původ! Viděla, že prozradí-li, proč se ocitla na pastvinách, půjde na mučidla.
Kdo z nás spěchá tváří v tvář smrti?
“Jsem Markéta, dcera kněze…”
“Co děláš tedy u stáda,
proč paseš dobytek jako pasačka?”
Nyní to přijde, další přiznání…
“Kdo se ke mně přizná před
lidmi, k tomu se i já přiznám před svým otcem v nebi.” Ježíšova
slova.
A Markéta se znovu cítila
silná. Onen oheň. Ten, o který prosila, nezachytitelný. Svobodný. Vane,
jak chce. Markéta promluvila. “Ta slova Ti nezjevilo tělo…” Ne, sama by neměla
odvahu.
“Jsem křesťankou, a proto
mě otec vyhnal.”
Nebohý Olybrios tu stál
zaskočený a ve zmatku. Obdiv k Markétě se mísil s povinným
odporem. Křesťansví bylo nečisté, špatné, zločinné. Zkusí to po dobrém. Vždyť
je to ještě dítě.
“Markétko, kdo Ti namluvil
nečisté příběhy o Kristu, kdo tě svedl na pochybnou cestu? Bohové ti
určili šťastný osud, dali ti krásu a chystají ti bohatství. Neodmítej to,
co je ti na dosah ruky, vztáhni ji a utrhni si bohatě z plodů tohoto
světa, který ti leží u nohou. Hle, i já,” a proti své vůli
drobně škobrtl v řeči, “pisidský vladař, toužím po tvé přízni. Rád půjdu
životem s tebou, abychom nesli své štěstí společně. Vezmu si tě za ženu,
Markéto!”
Markéta nyní mluvila rychleji,
než by sama čekala. Jakoby v ní byla ještě jiná, skrytá odvaha, než ta,
o které sama věděla.
“Kristu se klaním od svého
dětství. Není nic krásnějšího nad mého Pána a není nic většího nad jeho
lásku. Miluje nás a pro nás trpěl. Jak bych jej mohla zapřít?! A jemu
patří celý můj život, on je můj Pán, ale i manžel. Je mocnější než vy,
pane, vládne větší říši, celé nebe je jeho, a to mi slíbil.”
Olybrios se nasupil a přešla
ho laskavost. Lásce zde na zemi kráčí ve stopách nenávist. Pozemská láska není
božská a bez pomoci shůry člověka nezachrání.
“V tvém těle je také
krev, Markéto, a ta může dávat život, nebo z tvého těla prchne
a přinese ti bolest. Mučidla jsou připravena. Tvé křesťanství je zločin!”
“Můj Pán trpěl pro mne
a já mu ráda něco z jeho lásky splatím.”
Markéta viděla, že boj začal.
Nyní bylo třeba nepodlehnout panice. Sledovat své reakce, své city a s
pomocí Boží je nechat nabírat pokoj z daru mírnosti. Také ďábel a Bůh
se svými anděly byli připraveni. Oba se svým plánem, jen jeden z nich však
s láskou.
Když člověk poprvé uvidí
mučidla, příliš jim nevěří. Jak může něco stvořeného ubližovat? Hřích je něco
nepřirozeného - věci určené ke službě jsou znásilňovány k nepravému úkolu.
Člověk se ptá, zda skutečně biče dopadnou, jestli ostré hřebeny budou skutečně
strhávat z těla kůži? Snad by každý rád věřil, že k ničemu nedojde.
Vždyť dosud nic takového nebylo v životě potřeba! Chce se provést něco
hysterického, nějak uniknout ze spárů hrůzy, které člověk nejistě cítí. Ale
ten, kdo je spojený s Pánem, ví, že únik spočívá ve vytrvalosti.
Markétu dovlekli mezi poskoky,
kteří ji přivázali a biče začaly dopadat. Nebylo to málo, nebylo to “na
zkoušku”, poskoci dovedli přitlačit. Markétino tělo se napínalo a hledalo
jakoby úkryt před deštěm ran. Vydalo ze sebe krev a pokrylo rudou barvou
celé své okolí. Barva mučedníků – jak je krásná, ale jak těžce se k ní
člověk dostává.
Kolotoč neštěstí se točil dál
a Markéta byla nucena snášet drásání železnými hřebeny. Jako když se oře
půda a chystá se pro novou setbu. Byla to děsivá podívaná. Okolostojící
lidé Markétu zapřísahali, aby dala na vladařova slova. Chtěli, aby měla soucit sama
se sebou. A ona jej měla: “Kdybyste znali Krista, nesváděli byste mě,
abych jej opustila. Sami byste se pro jeho jméno vydali na mučidla.” Olybrios
se rozlítil a dal ji ještě natáhnout na skřipec. Byl nyní
v zajetí hříchu a sám sobě si dokazoval, že je vlastně
v právu. Tuto dívku chtěl ráno obdarovat a nyní jen stupňoval její
bolest. Jak nesmyslné jsou lidské vztahy bez Boží milosti!
Smrt se zdála být pro Markétu
nadosah. Možná mohla říct ještě něco víc, napadlo ji uprostřed muk. Vzpomínala
na slavné mučedníky, o nichž jí vyprávěla v dětství chůva. Bylo
dobře, že do ní už tehdy Bůh zasel semínko odvahy pro Krista. Ale všechny úvahy
byly nyní jen rychlé a krátké. Bolest byla nesnesitelná a střídala se
s mdlobami. Slzy jí tekly proudem a mísily se s potoky krve. Je
vůbec možné takové utrpení? Mladou dívku, či spíše její trosky sňali ze skřipce
a s odporem ji hodili do žalářní kobky. Její kdysi nádherné tělo
svalili na studenou zem. Už nikdy neměla být krásná, ani kdyby se uzdravila.
Markéta začala rozmlouvat s milostí, s přítomností Boží, která
proniká žaláře vězněných pro spravedlnost.
Olybriovi bylo po tom, co
způsobil, trochu nevolno, ale už se ze svého smutku vzpamatoval. Střídavě se mu
ukazovaly před očima výjevy z mučení. Byl na krev zvyklý, ale zde ho
zarážely některé Markétiny řeči a její nezlomná vytrvalost. Věděl, že
křesťané jsou fanatici, že je od jejich nebezpečných názorů často nic neodradí,
ale toto byla dívka. Navíc jí nenabízel zrovna málo. Dívka z kněžské rodiny
- jak je možné, že se tak zkazila? Vladař si znovu představil, co Markétě
nabídl - společný život, manželství, bohatství - a bylo mu líto sama sebe.
O jak mnoho přišel. Více mu bylo líto sebe sama než Markéty.
Dívku zatím, když prosila ve
vězení Pána o posilu, zalila veliká záře. Její rány se překvapivě zacelily
a ona ve vytržení chválila Pána. Boží požehnání přichází někdy náhle
a nečekaně a často je předchází velké utrpení a úzkost.
A nebyla to jen nějaká záře, která ji obklopila. Bylo to setkání, pohled do
tváře. Markéta potkala svého snoubence. Tvář zmučeného Ježíše jí vrátila krásu.
Uzdravil ji její milý.
Ježíš se zdá být ztracen
v přívalech dějin a na jeho vyznavače často dopadá nejistota.
A přece je přítomný mezi svými věrnými. Stírá slzy z očí
a všechny uzdravuje.
Markéta se modlila: “Velebí má
duše Pána a můj duch jásá v Bohu, mém Spasiteli.” Viděla před sebou
v duchu své přátele, chůvu, děti z venkova, svou matku, ale
i otce a prosila za ně. Cítila, že její utrpení ji spojuje se všemi
lidmi. Že může prokázat službu. Osamělá je spojená se všemi.
Uzdravená a Kristovým
pokojem zářící Markéta byla pro celý vládcův dvůr obrovským překvapením.
Nepříjemným, bohužel. Jak říká Kristus: I kdyby viděli, že mrtvý vstal
z hrobu, neuvěří. Olybrios rychle hledal únik z nebezpečí. Úlisně
Markétu vybídl: “Bohové tě uzdravili, měla bys jim tedy prokázat vděčnost
a obětovat!” Markéta se podivila nad tím, jak jsou lidé zaslepení
a odpověděla: “Žádný smrtelný člověk ani mrtvé modly mi nemohli vrátit
zdraví.” A do hněvu a rozčarování Olybriova pronesla prostě
a přitom slavnostně: “To mě zachránil Syn Boží!” Ve vzduchu se na chvíli
zachvělo něco z Boží slávy, ze síly Božího slova. Markéta byla živým
důkazem Kristovy moci. A vladař už jen zuřil.
“Nebudeš-li obětovat, vydám Tě
ohni.” Markétou prošel strach, ale co zmohly nyní obavy proti té, kterou
uzdravil Kristus? Člověk se bojí, stále znovu, i kdyby zažil největší
zázraky. Ale nezapomene-li, co pro něj Kristus vykonal, má po ruce vždy oporu.
“Nemám strach, Olybrie,” a skutečně ji obavy opouštěly, “a nebojím se ani
ohně. Ani oheň, ani meč, ani smrt mě nemohou odloučit od Ježíše Krista.”
Vyznání, které kdysi podobně pronesl svatý Pavel, stalo se pro Markétu
proroctvím.
Její tělo se napínalo na
skřipci a svíralo před ohněm z loučí. Jako když se peče chléb.
Kolikrát se už stalo, že lidé měli dojem, jakoby z pálených těl mučedníků
vycházela příjemná vůně. Jak musí v těchto chvílích trpět samotný ďábel,
když vidí, že jeho práce vychází nadarmo. Markéta ovšem trpěla. Skutečně.
Křesťanství nezbavuje kříže. Byla trápena a byla očišťována. Pro nebeské
království.
Svázanou ji nyní hodili do
řeky a chtěli na ni zapomenout. Ať zahyne jako pes. Ať se utopí. Ať po ní
nezbude žádná památka. Ať je navěky prokleta. Ať se bohové zaradují.
A Markéta vyšla z vody.
Jakoby se Bůh nemohl nasytit zázraků. Pouta rozvázaná, pozoruhodný výraz ve
tváři. Mnozí tvrdili, že se v té chvíli zatřásla země. Rozvázala se
nejen Markétina pouta, ale i pouta hříchu a nevěry, která svazují
lidská srdce. “Nenechte se oklamat. Kristus je Pán.” Lidé kolem ní se zachvěli
a začali věřit. Mnozí z nich nahlas vyznávali víru. Někteří začali
zpívat. V písních se ozývalo Kristovo jméno.
Celé divadlo mučení se nyní
stalo trapným. Vladař chtěl představení rychle ukončit a sťal Markétu
mečem. Měl strach, že Markéta způsobí velké obrácení lidí k víře
v Krista. Snad měl strach, že by sám musel uvěřit.
Markéta zaslechla hlas, který
ji nazýval nevěstou. Na další události se už dívala z jiného pohledu. Dívá
se dnes i na nás. (Autor: Leo
Zerhau, Krása a statečnost - legenda o svaté Markétě.)
Podle jiné legendy udal svou dceru Olybriovi přímo její otec, podle další to byl mladík, který se zamiloval do pasačky ovcí, ale byl odmítnut, i v těchto případech nejdříve Olybrios nabídl Markétě manželství pokud zapomene na svou víru, avšak její popravu nakonec sám neučinil, „pouze“ vydal příkaz k popravě a jejímu provedení na veřejném prostranství. Markéta, podobně jako svatý Jiří, patří mezi světce s přívlastkem drakobijce. Ve vězení se jí zjevil ďábel v dračí podobě a nabídl jí pomoc, Markéta poznala jeho původ a záměr a odmítla ho. Drak ve zlosti dívku spolkl, ale její vlasy ho v krku nesnesitelně škrábaly a proto ji za chvíli vyplivl. Na znamení kříže, které před ním Markéta učinila, se drak propadl.
Markéta se stala patronkou žen při porodu, neboť těsně před svou smrtí slíbila těhotným ženám, že zajistí, aby jejich děti přišly na svět v pořádku, pokud se k ní budou modlit. Dále budou všechna přání splněna tomu, kdo postaví na její počest kostel nebo bude zapalovat svíce. To ji zařadilo mezi 14 svatých pomocníků. Dále je patronkou dívek a panen, kojných a manželek, rolníků a pastýřů, je uctívána jako patronka polních i jiných plodin, při nemocech obličeje a při neplodnosti. Bývá zobrazena se zabitým drakem, což má symbolizovat vítězství dobra nad zlem. Podle občanského kalendáře slavíme svátek sv. Markéty 13. července, v některých pramenech je ale její svátek stanoven na červenec dvacátý. Na svatou Markétu začínaly žně a platilo se selské nájemné.
V okolí Městce Králové
chodívaly děti po příbuzných a známých a zpívaly:
Svatá Markéto,
dej nám dobrý léto,
na pšeničku, na žitíčko
a na všechno obilíčko,
co nám Pán Bůh nadělí.
Zatoč se v koši,
hoď nám po groši,
na cejnovou mísku
hoď nám po penízku.
Jestli nám nic nedáte,
na svých hrncích shledáte,
budou Vám lítat z police,
jako mlynářova slepice.
Každá hospodyně měla v období kolem žní hrnců nedostatek, takže raději dala koledníkům nějaký penízek, než aby riskovala rozbití hrnců. Pranostika : Svatá Markyta hodila srp do žita. Na Markétu-li prší, ořechy se stromu srší.
13. Svatý Pantaleon 27.7.Legendy, které nám životy svatých přibližují jsou značně nesourodé, ba dalo by se říci až zmatené, vždyť nemáme dokonalé informace ani například o svatém Janu Nepomuckém, který žil v Čechách "pouze" před zhruba 650 - 610 lety, co teprve legendy o svatém, který se narodil ve druhé polovině století třetího v dnešním Turecku. To vše je komplikováno ještě skutečností, že některé legendy jsem získal pouze v cizím jazyce a znalost cizích jazyků nepatří mezi mé domény. O mučednictví i životě svatého Pantaleona si nyní můžete přečíst několik možných verzí.
Rodiči svatého Pantaleona byl pohanský otec a přísně křesťansky věřící matka. Pantaleon už jako mladík měl velký zájem o všechno, co souviselo s lékařstvím. Vzdělával se ve farmakologii a měl brzy mimořádné léčitelské schopnosti. Jeho otec se obrátil, když jeho syn podle legendy uzdravil slepce vzýváním Ježíše Krista. Jiná legenda však praví, že se naopak sám víře odcizil v průběhu svých lékařských studii. V každém případě si ho pro ony léčitelské schopnosti vybral císař Maximianus za svého osobního lékaře a v této službě ho zpět ke křesťanství přivedl kněz Hermolaus.
O Pantaleonově prozrazení a smrti hovoří nejméně dvě legendy. Ta nejstručnější praví, že si Pantaleon rozuměl s císařovou manželkou, již se snažil obrátit na křesťanskou víru, avšak jejich rozmluvy byly vyslechnuty a odhaleny císaři. Maximianus pak údajně odstoupil a odešel se svou ženou do vyhnanství. Jeho nástupce dal Pantaleona uvrhnout do žaláře a bičováním, pálením, hladem a jinými způsoby přesvědčoval k odstoupení od křesťanské víry. Když odmítl, přivázali ho k olivovníku, přibili mu ruce ke hlavě hřebíky a hlavu mu usekli. Z jeho rány netekla žádná krev, ale mléko. Jiné legendy však jeho mučednictví popisují jinak.
Po smrti otce se stal Pantaleon držitelem velkého jmění. Závistiví kolegové ho udali k císaři během Diokleciánova pronásledování křesťanů. Císař, který si přál Pantaleona zachránit, ho přesvědčoval k odpadlictví. Pantaleon však otevřeně svou víru přiznal a jako důkaz, že Kristus je jediný pravý Bůh, zázračně vyléčil ochrnutého. Přesto byl odsouzen k smrti, císař považoval zázrak za předvedení triku. Ti, kdo chtěli Pantaleona popravit, to však rozhodně neměli lehké, protože to zkoušeli šesti způsoby a žádný nebyl účinný. Legenda hovoří o těchto popravčích metodách. Pálení ohněm, vhození do roztaveného olova, udušení, předhození dravým šelmám, lámání v kole a probodení mečem. Teprve, když on sám dovolí, aby mu usekli hlavu, poprava se podaří. Z jeho těla však po smrti nevytéká krev ale mléko a olivovník na místě jeho smrti ihned rozkvete.
Existuje i jiné podání jeho smrti. Podle této legendy byl Pantaleon nejdříve mučen hořícími pochodněmi, avšak objevil se Kristus v podobě kněze Hermolause a Pantaleonovo tělo se uzdravilo a zesílilo. Potom vhodili Pantaleona do roztaveného olova, ale Kristus, opět jako Hermolaus, sestoupil do nádrže s ním, oheň uhasl a olovo vychladlo. Potom vhodili Pantaleona do moře, ale kámen, který k němu přivázali, plaval. Vhodili ho k dravým šelmám, ale ty stály u něho a vrtěly ohony a nedaly se odehnat dokud jim on sám nepožehnal. Chtěli ho přivázat ke kolu, ale provazy praskly a kolo se rozbilo. Když mu zkusili useknout hlavu, meč se ohnul a popravčí přestoupil. Tehdy Pantaleon úpěnlivě prosil nebe, aby jim bylo odpuštěno, z toho důvodu on také získal jméno Pantelemon tj. "ke všem soucitný" nebo také "ten, který se slitoval nad všemi". I v tomto případě zemřel Pantaleon až potom, co svým katům svou popravu dovolil vykonat, teprve potom mu hlavu usekli.
Pantaleon byl uctíván ihned od své smrti. Jeho ostatky si přivlastňuje celá řada míst na celém světě. Jeho hlava je od roku 800 v Lyonu. Od roku 972 jsou ostatky i v Kolíně (nad Rýnem), kde biskup svatý Bruno nechal postavil kostel sv. Pantaleona. Velmi významnými relikviemi jsou skleněné ampule s krví - mlékem, která vytekla z popraveného Pantaleona. Ty se nacházejí v Benátkách, Římě, Paříži, Neapoli, Bari a v Madridu. V Madridu tuto vzácnou relikvii uchovávají v hlavním oltáři Královského Kláštera Vtělení v sousedství la Plaza de Oriente již od založení kláštera v roce 1616. Krev, která je celoročně v pevném stavu, každoročně změní skupenství v předvečer výročí umučení sv. Pantaleona, to znamená 26. července. (podle jiných zdrojů dochází k tomuto jevu až o den později, čili v den výročí umučení a svátek sv. Pantaleona 27. července) V tento večer krev zkapalní a uvnitř se vytvářejí bublinky. Tento div se opakuje každoročně. Pokud však krev zůstane v tuhém stavu, znamená to buď předzvěst nebo průběh nějaké krize, velké lidské tragedie, jak se to stalo v období obou světových válek ve 20. století.
Stal se patronem lékařů, porodních asistentek a kojných, je vzýván proti bolestem hlavy a úbytím, proti nemocem dobytka, proti lučním kobylkám, při opuštěnosti a jako pomocník v nouzi. Atributy: krabička s léky nebo mastí, hřeby, léčivé byliny, bývá zobrazován s rukama přibitýma k hlavě nebo k olivě s rukama nad hlavou.
14. Svatý Vít 15.6.
Svatý Vít patří u nás ke světcům nejznámějším. Nemám však příliš na mysli znalosti o jeho původu, životě a mučednické smrti. Jméno svatého Víta znají jak věřící, tak i drtivá většina nevěřících Čechů a Moravanů především díky katedrále na Pražském hradě, která je mu zasvěcena a byla postavena k uchování relikvie Vítovy paže.
A právě pro jméno svého zasvěcení je známa i v zahraničí, což mám doloženo, protože i když si na jména nepamatuji, vzpomínám si velice dobře na jedno starší rozhlasové vyprávění tehdy známé kulturní osobnosti o první návštěvě jiné kulturní osobnosti ze zahraničí v Praze. Host na otázku: „Co ví o Praze?“odpověděl, „Prý je tu veliký kostel a veliké náměstí." Při srovnání se svatým Erasmem zjistíme, že je sv. Vít je osobnost zcela odlišná, ač i on náleží ke 14 sv. pomocníkům (od 14. století), a zemřel na začátku 4. století. Na rozdíl od biskupa Erasma se Vít z rukou trýznitelů nedostal a zemřel mučednickou smrtí a to již ve svých sedmi letech, tedy jako dítě mučedník. Jeho svátek slavíme 15. června.
Narodil se kolem roku 297 na Sicílii a byl vychovatelem a kojnou Krescensií veden ke křesťanské víře. Jeho otec Ilarius od Víta žádal odpřísáhnutí zapření víry v Boha. Sám pohan chtěl syna přimět k uctívání helénských božstev přemlouváním i bitím. Nakonec ho prý otec zavřel do místnosti, dokud jej víra v Ježíšovo učení neopustí. Náhle ucítil příjemnou vůni, která vycházela z Vítova pokoje. Odemkl dveře a spatřil sedm andělů stát okolo jeho syna. Polekal se a vykřikl: Bohové přišli do mého domu! Záhy nato oslepl. Slíbil nejvyššímu bohu Jovišovi býka se zlatými rohy, pokud ho uzdraví. Ale zázrak se nekonal. Požádal tedy syna, aby mu pomohl. Vít se vroucně modlil k Bohu a otci se vrátil zrak. Přesto prý syna jako tajného křesťana udal. Vít uprchl s oběma dospělými do Lucany v Dolní Itálii. Když byli odhaleni jako křesťané, byli zatčeni a v Římě předvedeni před císaře Diokleciána, toho známe z vyprávění o sv. Jiří i sv. Erasmovi. Tam podle legendy vyléčil Vít císařova syna z padoucnice, ale přesto byl i se svými dospělými průvodci vhozen do vroucího oleje. To jim však neuškodilo a neusmrtil je ani lev, kterému byli předhozeni k sežrání, nýbrž si lehl k nim a lízal jim nohy. Nakonec byli nataženi na skřipec a popraveni mečem. To se odehrálo roku 304. Jiné podání praví, že sv. Vít a jeho průvodci byli popraveni na Sicílii. A ještě jiné pak, že skonal teprve když ho zavěsili na strom a probodli trojzubcem.
Skutečnost, že Vít zemřel již jako dítě způsobila, že jeho kult sílil mnohem silněji než u jiných mučeníků a proto patří mezi nejuctívanější svaté, asi 150 míst tvrdí, že mají Vítovy ostatky a jsou na to patřičně hrdá, mnohonásobně více je však kostelů v mnoha zemích nesoucích jeho jméno. Pod jeho rozsáhlý patronát spadají územní celky i řada různých profesí, je vzýván k ochraně před nemocemi i před živly. Sv. Vít je patron Dolnosaska, Saska, Pomořan, Rujany a Sicílie i Itálie; Čech a Prahy; Mönchengladbachu, Ellwagenu, Korveye, Höxteru a Křesmu. Je ochráncem saských císařů, mládeže, hostinských, lékárníků, vinařů, herců, komediantů, sládků, horníků, kovářů a kotlářů, ale také němých a hluchých. Je vzýván k ochraně cudnosti, domácích zvířat, psů a drůbeže, proti padoucnici, epilepsii, posedlosti, hysterii a křečím, proti ušním a očním chorobám, proti pomočování do postele, proti nemoci zvané tanec sv. Víta (chorea); proti napadení zvířaty, proti kousnutí psem, proti uštknutí hadem; proti blesku, nečasu a nebezpečí ohně; proti neplodnosti; pro dobrou setbu a dobrou sklizeň. Rozhodně zajímavou je skutečnost, že sv. Víta lze vzývat k ochraně proti zaspání.
Vítova
postava má bohatou ikonografii. Většinou je znázorněn jako chlapec ve vznešeném
šatě, někdy s kloboukem. Jako známku svého patronátu nad saským císařským domem
nese Vít někdy znaky panovníka. Většinou ale nese znaky svého mučednictví,
případně je zobrazován se svou kojnou a učitelem. Mívá u sebe knihu, kohouta
jako symbol bdělosti, lva, chléb, kotel (s vroucím olejem), orla, zajíce,
případně model kostela. Svatý Vít má svou sochu rovněž v našem kostele sv.
Martina (v Nejdku). Stojí na oltáři sv. Jana Nepomuckého ve dvojici se svatou
Ludmilou, je znázorněn jako mladý muž s knihou, kohoutem a palmou mučednictví.
Použité prameny: internetové stránky Františkánského kláštera 14
svatých pomocníků v Kadani v Čechách, stránky městyse Pozořice
Sochy na bocích oltáře – vlevo sv. Šebestián, vpravo sv. Roch
Sv. Šebestián, patron sportovců, 20. lednaNarodil se v Miláně, stal se vojenským velitelem, a protože měl přístup do žalářů, utěšoval uvězněné křesťany a pomáhal jim. V 2. polovině 3. století zemřel v Římě jako mučedník. Byl připoután ke stromu a vydán na pospas šípům numidských lučištníků. Ti ho doslova „prošpikovali" hroty šípů a odešli v domnění, že to nemůže přežít. Šebestiána se ujala jedna křesťanská vdova, ošetřila mu rány a vyléčila ho. Potom se důstojník postavil k císaři a tváří v tvář mu vyčetl krutosti páchané na křesťanech. Císař ho za to nechal ubít k smrti. Byl pak pohřben v katakombách. Později byla na tom místě postavena bazilika sv. Šebestiána za hradbami. Svátek má 20. ledna. Jeho sochy a obrazy vidíme velmi často. Je na nich zachycen ke konci prvního mučení: mladý atletický muž jen s rouškou kolem beder s tělem probodaným šípy. Proto je patronem atletů a potažmo všech sportovců. Je zajímavé, že italští fotbalisté však uctívají jako svého patrona sv. Mauronta z Marseille, který má svátek 20. října.
Sv. Roch
Narodil se kolem roku 1295 v Montpellieru ve Francii v zámožné rodině. Po smrti svých rodičů rozdal všechen majetek a odešel na pouť do Říma. Cestou pomáhal lidem nakaženým morem a podle legend některé i zázračně uzdravil. Nakonec se morem nakazil sám. Proto se uchýlil do ústraní za město (Piacenza), aby zde v ústraní zemřel. Legenda nám vypráví o jakémsi psovi, který svatému Rochovi nosil jídlo. Světec se zázračně uzdravil a vrátil se do svého rodného města. Tam ho ovšem nikdo nepoznal. Svatý Roch byl uvržen do žaláře jako vyzvědač. V žaláři nakonec 16. srpna 1327 umírá. Za celých pět let neprozradil v žaláří svatý Roch nikomu svoji totožnost. Ta vyšla najevo až po jeho smrti. Podle některých legend však zemřel na následky moru.
Již v 15.století se začal šířit světcův kult a to především v oblasti Benátek, kam byly později přeneseny i jeho ostatky. Svatý Roch je spolu se svatým Šebestiánem a svatou Rozálií uctíván především jako ochránce proti moru. Svatý Roch bývá zobrazován jako mladý muž v poutnickém oděvu s širokým kloboukem a poutnickou holí. Na stehně mívá praskající morové vředy. Doprovází ho pes, který nese v tlamě chléb.
Modlitba na závěr:
Bůh ukazuje svou slávu na svých svatých a velikost jejich života je jeho dar. Proto k němu s důvěrou volejme:
BOŽE, DÁVEJ NÁM SVOU MILOST.
Bože, prameni svatosti, život
tvých svatých nám ukazuje nepřeberné bohatství tvých darů;
— dávej nám na nich hlouběji poznávat tvou velikost.
Věčný Bože, ty nám ve své prozřetelnosti zjevuješ na svých svatých dokonalý
obraz života ve spojení s Kristem;
— dej, ať se s jejich pomocí také my stáváme stále podobnějšími tvému Synu.
Bože, králi věčné slávy, ty v nás příkladem těch, kdo věrně následují Krista,
vzbuzuješ touhu po nebeské vlasti;
— dej, ať se od nich naučíme jít cestou, která bezpečně vede k tobě.
Bože, ty nám dáváš při slavení památky tvého Syna možnost připojit se ke
chvále, kterou ti vzdávají svatí;
— dej nám ducha pravé zbožnosti, abychom už zde na zemi měli účast na tom, co
oni konají v nebi.
MOŽNO PŘIDAT VLASTNÍ ÚMYSLY .............
Otče náš, jenž jsi na nebesích, ...............
Všemohoucí, věčný Bože, tvoji svatí jsou pro nás příkladem a pomáhají nám na cestě k tobě; ve společenství s nimi tě prosíme: vyslyš nás a pro jejich zásluhy nám dávej všechno, co potřebujeme k jejich následování. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána.
Amen.