Na Levém Hradci dnes začala už XXIX. pouť - 1982 - kard. Tomášek k 1. pouti
20.02.2010 - pěší pouť na Velehrad
Úvod k XXIX. Ročníku CMP 2010
přednesl František Reichel, františkánský terciář,
přesně podle slov kard. Tomáška z roku 1982
a přitom zdůraznil, že tato slova jsou i po 29 letech stále platná
Již v průběhu prvních ročníků jsme si uvědomovali, že:
V plnosti času IX. století přinesli soluňští bratři sv. Cyril a Metoděj národům východní Evropy tj. především Slovanům „světlo víry pravé" - evangelium - Krista. Zároveň však vytvořili most mezi východem a západem a za třetí vychovávali další služebníky Kristovy a starali se tak, aby víra přecházela z pokolení na pokolení.
Cyrilometodějská tradice resp. Myšlenka nikdy nevyhasla. Někdy vzplanula více - jako za otce vlasti Karla IV, jindy jen doutnala, ale znovu se rozhořela. Nebyla jen výsadou českého a slovenského národa, ale dalších slovanských národů. Většinou však každý národ jí pěstoval po svém - víceméně individuálně. I když vydala své plody na příklad uniatské hnutí, rozhořela se naplno až ve XX. století. Nejdříve nesměle. Ale po druhém vatikánském koncilu naplno - vždyť jejími hlavními plody jsou:
a/ ekumenické hnutí
b/ služby Boží v národních jazycích.
A od toho byl již jen krk k apoštolskému listu „Egregie virtutis" - vyhlášení sv. Cyrila a Metoděje spolupatrony Evropy 31. XII. 1980 - zvláště, když na Petrově stolci je Slovan. A aby tato myšlenka nebyla jednorázovou, nýbrž aby se dále rozvíjela proto byly ve Vatikánu ustaveny dvě komise, které ji rozpracovávají.
Jaký význam má cyrilometodějská myšlenka dnes v plnosti času" konce XX. století ?
1/ aby v naší zemi - v této době byla rodným jazykem vzdávána čest Bohu a přinášena mu oběť
2/ aby bylo vnášeno světlo víry do našich rodin, škol i pracovišť
3/ abychom žili slova evangelia v každodenním životě
4/ abychom si v našem národě vyprošovali kněžská a misijní povolání
5/ abychom si uvědomovali, že problémy slovanských národů a národů východní Evropy jsou i v současné době obdobné a že je třeba řešit v jednotě mezi sebou a v jednotě s Kristem
6/ aby v duchu cyrilometodějské myšlenky tato společnost byla naplněna touhou po míru a zejména po spolupráci mezi východem a západem.
Proto ke cti sv. Cyrila a Metoděje a za rozšíření cyrilometodějské myšlenky u nás v Evropě i ve světě chceme přinést oběť:
1/ námahy /tj. vzdát se lenosti/
2/ času /obětovat 10 dní na tento úmysl bez jakýchkoliv ale/
3/ finanční /úhrada cestovních výloh/
A pod ochranou sv. Cyrila a Metoděje i dalších významných jubilantů sv. Vojtěcha patrona naší arcidiecéze a sv. Františka z Assisi se chceme vydat na pouť z Levého Hradce přes Prahu na Velehrad.