Duchovní témata XXXI. CM pouti z Levého Hradce - 2. den
11.03.2012 - pěší pouť na Velehrad
DUCHOVNÍ TÉMA XXXI ročníku CMP:
Víraa praotcové Starého Zákona
2. etapa 20. 2. 2012
Letošní vyhlásil Svatý otec Benedikt XVI jako rok víry. Proto si na této pouti připomínáme postavy starozákonních praotců. I Bůh (Hospodin), když se představuje Mojžíšovi v hořícím keři se odvolává na praotce: Já jsem Bůh tvého otce, Bůh Abrahámův, Bůh Izákův a Bůh Jakubův......(Ex 3,6).
Izák (Gen. 21,1 - 28,5)
Jeho „životopis" můžeme rozčlenit do dvou okruhů:
- Ø ve vztahu krodičům (tj. Abrahámovi a Sáře),
- Ø ve vztahu ksvé rodině tj. kženě Rebece a synům Ezauovy a Jakubovi)
K přemýšlení o Izákově dětství:
- Ø Hospodin dvakrát činí příslib: Nejdříve Abrahámovi o zemi, kterou dá jeho potomstvu (Gen. 12,7 a znova 13,14) a potom Sáře (21,1).
- Ø Vyrůstal vedle staršího a nevlastního bratra Izmaela,
- Ø Abrahám ho chtěl obětovat tj. zabít, jak ho tato událost ovlivnila?
K přemýšlení o Izákově rodině:
- Ø Ženu Rebeku mu přivedli zrodiště jeho otce Abraháma - Uru,
- Ø Bůh žehná Izákovi i jeho potomstvu (26,4),
- Ø Měl dva syny - dvojčata,
- Ø více miloval staršího Ezaua (25, 28), jeho dvě ženy - Izákovy snachy mu však působí hořké trápení (26,34-35),
- Ø mladší Jakub ho ve stáří podvedl a obdržel podvodem požehnání. Ezau pohrdl prvorozenstvím tj. vzdal se nároku ( 25,34). Když Izák poznal tento podvod roztřásl se a zalomcovalo jim zděšení (27,33 ), přesto mu opět žehná (28,1),
- Ø Když Izák zemřel „stár a sytý dnů" pochovávají ho oba synové společně (35,28).
V dalších knihách Starého zákona je Izák připomínán jednak v události hořícího keře (viz výše), jednak při obnově smlouvy v Šekemu na shromáždění starších (Jos. 24,3). A samozřejmě je vyjmenován v rodopise krále Davida v první knize Letopisů (1 Par 1,34).
V Novém zákoně je Izák připomínán:
- Ø Vpřehledech Kristova rodokmenu (Mt. 1,2 a Lk 3,34).
- Ø Sám Kristus se odvolává na první tři praotce - Abraháma, Izáka a Jakuba a to jednak když vidí setníkovu víru při jeho žádosti o uzdravení služebníka (Mt.8,11), jednak při odpovědi na otázku kolik lidí bude spaseno (Lk. 13,28) a také při sporu o vzkříšení se saducei (Mk 12,26 a Lk. 20,37).
- Ø I sv. Petr ve své řeči vŠalamounově podloubí chrámu, když se odvolává na Ježíše, kterého oslavil Bůh Abrahámův, Izákův a Jakubův.
- Ø Sv. Pavel ve svých listech (Řím 9,7 a 10; Gal 4,28 a Žid 11,9 a 20) na Izákovi dokumentuje zaslíbení (i jako odpověď na víru).
- Ø Sv. Jakub na obětování Abrahámova syna dokazuje, že Abrahám svou víru vBoha takto potvrzuje skutky.