Pěší pouť z Moravy do Cách 2007 - Závěr poutního deníku (31. až 40. den)
08.09.2024 - Křesťanská Evropa
31. den pouti - pátek 25. května - slunečno, večer bouře, ale to už jsme pod střechou
Loef v 7.55 - Moerz v 8.05 - Kalt v 8.35 - Rueber v 9.17 - Kerben v 10.20 - Ruitsch v 10.36 - Weling v 11.40 (odpočinek) - Thuer ve 14.05 - Mendig (MYK) ve 14.40 - Maria Laach (AW) v 16.00 hodin
Celkem 29 km, 8 hodin na nohou, dohromady už 899 km
Z Loef v údolí Mosely vystoupáme na horní planinu, po které je nádherný rozhled. Opět vidíme smrkové máje jako u nás, zahlédneme také první krmnou řepu, burgýnu, jak se jí u nás říká podle země původu Burgundska. Vesnice zde už nemají červené střechy jako u nás a v Bavorsku, je zde hodně břidlice a vše je do šeda jako ve Francii. íšnava je veliká, všiml jsem si, že už po hodině chůze mě začínají od baťohu bolet ramena. Jdeme většinou po silnici, mám zase lehkou obuv a na začátku dne si to pochvaluji. Když pak jdeme po polních cestách, dostávají se mi do sandálů kamínky. Zastavuji se, abych je vyklepal. Na chvilku to pomůže, pak už to jaksi nejde. A dojde to tak daleko, že odpoledne bratru Jiřímu říkám: „Vy sami si jděte po té polní cestě, já to vezmu raději silnicí. Už mám toho vytřepávání dost." Nebyly to kamínky, mám tři nové puchýře, pěkně povedené uprostřed chodidel. Navíc se mi celý kotník jaksi uvolnil a začíná bolet. I to patří k dnešnímu úmyslu modliteb - za nepřátele. Lehká obuv nemusí být vždycky výhra. S těmi dnešními puchýři docházím k číslu 14. Do Říma jsem měl jen jeden, byla to pouť děkovná, letos je to pouť kající, tak se není čemu divit. Pán Bůh vždycky bere naše slova vážně. Nakonec i lidé, o čemž svědčí to, že hlasování na internetu vyznívá také tímto směrem.
Jdeme ke klášteru Maria Laach u jezera Laach, jehož hladina je ve výšce 285 metrů nad mořem, o dvě stě deset výše než byla včera hladina Rýna. Jsme v sopečném kraji, jsou zde zdi z krásných černých kamenů. Když tam přijdeme, rozprší se, ale brzy to přejde. Bratři benediktini nás čekají, bratr ubytovatel mi za každou cenu chce odnést baťoh až na pokoj. Bere ho do náručí, ale asi to není moc pohodlné. Po usazení jdeme na modlitby, ale pořád nemůžeme najít dveře do kostela. V takovém souboru budov není divu. Nakonec se do něj dostaneme zvenku, ale sami, bez sestry. íščastníci nešpor mají připravené sešitky, kde je vše napsáno. Večeře je na dvou místech, my jdeme s mnichy do jejich jídelny, sestra s ženami do jídelny pro hosty. S námi tam je i několik mladíků, všechny nás předem nás upozorní na zásady při jídle a vysvětlí, že při něm nikdo nemluví, nevstává se z místa, vše zařídí obsluhující bratři, mísy s jídlem se podávají dál. Těsně před jídelnou nám všem opat podá ruku a uvítá nás. Jídlo je prosté, každý z hostí dostane navíc polovici smažené ryby. Mám dojem, že celkově jedí velmi zdravě. Jeden ze starších bratří pochází ze Šumperka.
Rád bych sloužil mši svatou. Tu pro mne připravuje mladý mnich původem z Polska. Všude mne zavede, ale kvůli puchýřům chodím pomalu, takže než se spolu domluvíme, jsou ostatní pryč. Mysleli, že jsem na internetu, protože i na něj jsem se ptal. Není to však jednoduché, klášter má svá pravidla, podle kterých se vše řídí už po staletí, zde od roku 1220, kdy byla dokončena stavba v románském slohu, dodnes neporušená. Když nikoho ze svých spolupoutníků nenajdu, dám písemný vzkaz, dobelhám se do kaple a sloužím sám, pouze ke konci přijde sestra Valéria. Pak se sejdeme, vše se vysvětlí, z internetu už nic není, aspoň jdeme brzy spát. Velká bouře v noci mě sice vzbudí, ale hned usínám.
Úmysly modliteb: za nepřátele. Děkujeme za vytrvalost ve zkouškách. Nabízíme smír za všechny nevěrnosti. Prosíme za nepřátele, protože to chce Pán Ježíš.
Citát dne: Ora et labora (Modli se a pracuj) - benediktinské heslo.
32. den pouti - sobota 26. května - slunečno, večer bouře, ale to už jsme pod střechou
Maria Laach (AW) v 7.45 - Wehr v 9.20 - Galenberg v 10.00 - Hain v 10.45 - Holzwiesen - Oberdí¼renbach v 12.30 (odpočinek) - Schlackerbach v 13.45 - Bad Neuenahr v 17.00 - Ahrweiler 18.10 hodin
Celkem 29 km, 8 hodin na nohou, dohromady už 928 km
Ráno jdeme na ranní chvály, je nás tam málo, sešitky už nejsou. Snídaně je v jídelně pro hosty, mezitím se mi podaří udělat jen pár kopií, o internetu není ani řeč. Přijde však bratr rodák ze Šumperka a přispěje nám štědře na cestu. Ani jsem si nestačil zapsat jeho jméno. Díky, Otče. Společná fotografie před branou a před bazilikou v Maria Laach. Pak jdeme vedlejšími cestičkami, dokonce i kousek přes dobytčí ohradu, pěkně s kopce do kopce, bratr Jiří si pochvaluje, že konečně je zajímavý terén. Krajina je opravdu k pohledání, skupinky stromů, nádherné obzory, mírná oblačnost. Ptáme se na cestu i jednoho Francouze, který nám pěkně vysvětlí další směr.
Pohybujeme se po svatojakubské stezce, ovšem v protisměru, z jihu na sever. Zase vidím její popis, kde je vypsáno, přes které vrcholy a které řeky v tomto úseku vede. Jakoby se přímo chlubili, kolik překážek musí poutník překonat. Ty řeky skutečně musí, ale ty kopce by šlo obejít. Ledaže by už i zde podlehli modernímu bludu, že cílem je cesta.
Já zatím tiše reptám na ty, kdo vedou značky místo pod kopcem přes něj, protože se mně jde opravdu špatně. Asi je to poznat i navenek, ale nechci kazit náladu a vytvářet napětí. Bratr Jiří něco vycítí a jako správný vedoucí řeší problémy podle Dona Boska. Bona cucina, bona disciplina. Kdo se nají, nezlobí. (doslova: Dobrá kuchyně, dobrá kázeň). Zatímco já odpočívám vleže a ostatní v sedě, on shání razítka. Přinese další v knížce a ohromný koláč v ruce. Říká, že pekař byl rád, že mu v sobotu odpoledne prodal poslední kousek. Možná to tak bylo, ale v každém případě to zvedlo náladu všem.
Ke konci odpoledne jdeme lesy, jsou tam rozhledny, doma bych tam rád vylezl, zde jasně říkám: Děkuji nechci. Uznávají mi to. Projdeme ještě lázeňským městem Bad Neuenahr na řece Ahru a dojdeme do Ahrweileru. S místním děkanem jsme si mnohokrát psali internetem. Hned mi odpověděl a napsal, že myšlenka jít pěšky do Cách je... eine tolle Idee... Hledám to ve slovníku a najdu, že to znamená bláznivý, praštěný. Teprve později je mi vysvětleno, že v lidové řeči se toto přídavné jméno používá na označení něčeho báječného. Dále napsal, že mně v tom podpoří.
Upozornil mě také, že právě na Letnice u nich je Weinfest - slavnost vína, něco na způsob vinobraní, které u nás bývá až na podzim. Psal jsem mu už v únoru a tehdy jsem ho prosil o pohostinství na dva dny s tím, že nevím, zda nás bude pět, patnáct nebo pětadvacet. To byl jen odhad, pak jsem mu psal dle skutečnosti, že budeme čtyři muži a teprve těsně před odjezdem jsme se zmínil o páté ženě. Celé město je vyzdobeno, na náměstí je slavnost v plném proudu. Brzy najdeme faru, zjišťujeme, že za pár minut začíná mše svatá. Před farou mně pozdraví mladý kněz a říká, že je zde první kaplan a že na faře s námi bude dnes spát i trevírský světící biskup, který v děkanství vizituje a biřmuje. Děkan ho asi doprovází, napadlo mě přitom. A když vidím v sakristii dalšího mladého kněze, připraveného ke mši svaté, říkám si, že to bude druhý kaplan. Připravíme se na mši svatou a jdeme na ni průvodem kolem kostela sv. Vavřince. Jakmile vyjdeme z budovy chrámu ven, všechno na náměstí ztichne.
Při mši svaté nás kněz vyzve, abychom se Otče náš pomodlili ve své mateřštině, pak se celý kostel modlí v mateřské řeči církve, latinsky. Na závěr přeje kněz všem Požehnané Letnice tak jako se u nás přejí požehnané Vánoce nebo Velikonoce. Opravdu u nás Duchu svatému ještě dost dlužíme. Jdeme na faru, ukazuje nám pokoje, připravuje povlečení a zve nás na večeři. To už začínám mít pochybnosti, které se ujasní, když se objeví biskup sám. Říká, že má za sebou biřmování a další bohoslužbu, že už večeřel. Pije jen vodu. Dáváme se všichni do řeči a mně teprve teď dochází, že sám děkan je velice mladý a má na faře jen jednoho kaplana.
Byl to velmi zajímavý večer. Zmíníme se také, že pro pěší pouť je ideální, aby baťoh vážil deset procent váhy těla. Biskup na to hned odpovídá, že by nesl jen sedm kilo, přitom je nejméně tak vysoký jako já. Je jedním ze tří světících biskupů v Trevíru a má na starosti 348 farností se šesti sty tisíci věřících. V této chvíli se stane zajímavá věc. Bratr Karel vše dokonale a hbitě překládá, ale protože se soustředí na těžká slova, skočí mu tam místo stovky tisícovka. Takže nám říká 3048 farností. Několik z nás si toho všimne a hned ho opravuje, ačkoli mu jazykově nesaháme ani po kotníky. Inu těžký je úděl tlumočníků. Biskup každou farnost vizituje jednou za dva roky, na nic jiného nemá čas. Od revoluce byl v Praze jen jednou ačkoli by se tam rád ještě někdy podíval. Spolu s děkanem se trochu diví tomu, že mně můj biskup dovolil odejít na tak dlouho. Bráním sebe i jeho tím, že je to má dovolená, která ze zákona může mít až 25 dní. Díky dvěma květnovým svátkům je v těch 40 poutních dnech jen ta pětadvacítka pracovních. Probíráme další věci z pastorace, zde chodí sto procent pokřtěných dětí k prvnímu svatému přijímání a asi 80 procent potom k biřmování.
Děkan se také ptá, jestli jsme si zavčas objednávali ubytování. Nevím, zda to nebyla skrytá kritika. Zde to sice bylo tři měsíce předem, ale jinde až později, asi ve třetině případů jsme to neměli potvrzené. Na zítřek zatím nemáme nic, protože nejbližší fara je dost daleko a navíc už budeme v jiné diecézi.
Všichni jdou spát a já jdu na počítač. Začal jsem po desáté hodině, když poutníci ulehli a děkan po té, co mi vysvětlil, jak se pouští počítač, se s biskupem někam ztratili. Vrátili se o půl dvanácté, byli v tzv. kněžském civilu, zÅЀejmě se šli podívat, jak se lidé na pouti baví. Poprosil jsem o vodu a pokračoval, zatímco šli spát i oni. A měli na to dost času, zítra je ve farním kostele mše svatá až v 11 hodin zřejmě kvůli té slavnosti. My půjdeme k sestrám uršulinkám na osmou, to jako bychom u nás šli na šestou. Když jsem s posledním týdnem hotový a chci jej ve 2 hodiny v noci uložit, vymaže se mi celá dlouhá zpráva, protože mezitím skončila lhůta na ukládání článků na naše stránky. Totéž se mi stalo už v Bambergu a zapomněl jsme se proti tomu pojistit, což by šlo velice jednoduše jedním zkopírováním. Píšu ji znovu, už nemám sil na podrobnosti a podruhé ji ukládám ve 3 hodiny. Pak ukládám i sebe.
Ještě výsledky naší ankety: Za poslední tři týdny přibylo 380 hlasů, celkem hlasovalo už 571 lidí. Podíl se výrazně nezměnil, jak je vidět s porovnáním dnešních čísel s těmi po prvním týdnu: 16 (17) procent soudí, že pěší pouť do Cách je klukovina, stejných 15 to považuje za nerozum a 17 (15) za duchovní výzvu, 15 (13) procent je pro sportovní výkon, ale 22 (26) procent hlasovalo pro kající úkon a 15 (14) pro zbožný skutek. Součet kladných hlasů zůstává mírně nadpoloviční. Škoda jen, že to nevyhrává duchovní výzva, i když pokání vystihuje situaci, aspoň tu mou.
Přírodní zajímavosti: Narychlo a (snad) nenápadně si u cesty utrhnu dvakrát dvě růžové třešně.
Úmysly modliteb: za žijící i zemřelé politiky. Děkujeme za vše dobré v této oblasti, která je tak často jen terčem hloupých nadávek. Nabízíme smír za všechny, o kterých se v dějepise učí a v novinách píší špatné věci. Prosíme za odpuštění pro zemřelé politiky a vládce a dary Ducha svatého pro živé.
Citát dne: Co mně zbývá, musím dál. (To nám odpovídal bratr Josef, když jsme ho obdivovali, že si nikdy na nic nestěžuje, že mlčí a jde.)
33. den pouti - neděle 27. května - Hod Boží svatodušní, ráno zataženo, za poledne prší, večer slunečno
Ahrweiler v 9.55 - Dernau v 11.00 - Rech v 11.45 - Mayschoss v 11.05 - Laach v 13.00 - Reimershoven v 13.05 - Altenahr v 12.23 (odpočinek) - Binzenbach v 16.30 - konec Rýnska Falce, začátek Severního Porýní Vestfálska - Effelsberg (EU) v 18.50 - Lethert v 18.55 hodin
Celkem 26 km, 7 a půl hodiny na nohou, dohromady už 954 km
Jdeme do kláštera na druhé straně řeky. Sídlí zde vedení kongregace sester svaté Voršily. Mši svatou slouží starší kněz, sestry mají rozdělené liturgické služby. Dostanu kancionál a v něm lísteček s rozpisem písní na celý měsíc květen. Na každou mši svatou jich příhodně vyberou několik. V kancionále jsou některé sloky tužkou opraveny tak, aby se nikdy nezapomnělo, že člověk byl stvořen jako muž a žena. Sloka se slovy Všichni bratři, chvalte Boha, pak zní: Sestry, bratři, chvalte Boha. A bylo to důsledné... S ohledem na první čtení o mnoha jazycích, kterými kázali apoštolé, vyzve kněz před modlitbou Otče náš, abychom se ji modlili každý ve své řeči. Se vzpomínkou na včerejšek hned začnu česky do mikrofonu, ale on to chtěl najednou, proto se přidává nahlas německy, lidé postupně také, až je z toho opravdový babylón. Škoda, včera to bylo lepší, ale oni tam nebyli.
Jsme zváni na snídani a dostaneme ještě svačinu a další příspěvek na cestu. Oba při nejbližší příležitosti rozdělím spravedlivě mezi poutníky (a poutnici, mám-li být také tak důsledný jako místní sestry).
Bratr Jiří nás vede po naší straně řeky lesní cestou s občasným stoupáním. Ten uvolněný či spíše namožený kotník se mně při chůzi ozývá, proto pořád šilhám po druhé straně, kde je rovná silnice. Ptám se, jestli bude ještě hodně těch kopců, táhnu se vzadu, musí na mně čekat.
Pak klesáme k řece a jdeme stezkou mezi vinicemi, těsně vedle kvetoucích ratolestí. Je to nádherné, škoda, že mi došly filmy. Ani si nevzpomeneme, že bratr Karel už má také milion kroků za sebou. Pokračujeme proti proudu Ahru a zjišťujeme, že se také umí rozvodnit. V tunelu a jinde vidíme vodoznaky z několika povodní a jsou hodně vysoko. 19. června 1910 to na kopci bylo 150 centimetrů. Za poledne jsme v Altenahru, poprchá, jdu po chodníku, dívám se na chodce proti mně a najednou uklouznu na obrubníku jsem na zemi. Ten člověk úplně rozevře oči, asi už si představuje, že bude muset volat záchranku a vypovídat do protokolu. Když se postavím, s úlevou odchází. Pak je odpočinek, během něhož pršet přestane. Pokračujeme a já chci zjistit, dokdy zde trvá ráno. Němci totiž podobně jako u nás říkají Dobré ráno a teprve později Dobrý den. Jsou dvě hodiny odpoledne a všechny protijdoucí nebo protijedoucí (cyklisty) zdravím Guten Tag. Opravují mne a odpovídají: Guten Morgen (Dobré ráno). Za pět minut tři mi odpoví: Guten Tag. Od té chvíle ještě asi deset lidí schválně pozdravím: Guten Morgen, ale odpověď už je vždycky Dobrý den. Když se později někomu z místních zmíním o výsledcích toho jazykového pokusu a divím se, že ráno končilo o třetí odpoledne, řekne mi: „Nezapomeňte, že byla neděle a oni pozdě vstávali." Pokračujeme po silnici proti proudu další říčky, která se tentokrát jmenuje Sahr, už se blíží kopce, které tvoří vnitřní hranice mezi spolkovými zeměmi. Při růženci se dostanu mezi ostatní poutníky, nechci je brzdit, proto jdu tak rychle jako oni, společná modlitba pomáhá udržet rytmus. Pak krátce odpočíváme a já se kvůli kotníku, který dostal zabrat, nemohu rozejít. Opravdu nejsme pány svého těla a nemůžeme si s ním beztrestně dělat, co chceme anebo co právě diktuje móda.
Nechám je tedy utéci a do Severního Porýní Vestfálska a též do nové diecéze a vstupuji sám. Doženu je v první vesničce, je tam kostelíček. Ten by se hodil, říkáme si, modlíme se a pak oslovíme jedinou starší paní, kterou na návsi vidíme. Ptáme se na možnost přespání na faře. „Tady to nepůjde," říká jasně, „běžte ještě asi 8 kilometrů, tam něco najdete." Ptáme se ještě na privát. V tom vychází z fary starý kněz, jdu za ním a za chvilku je ruka v rukávě. Pochází od Gliwic v Polsku, patřil k německé menšině, která dostala v roce 1976 možnost vystěhovat se. Přišel sem i se svou dnes osmdesátiletou sestrou. Na faře nemají místo, ale otevře nám farní sál. Je tam i kuchyňka. Víc však nemůžeme čekat, na faře žijí jen sami dva a zítra je sváteční den, takže se nic nedá dokoupit. Musíme však děkovat Bohu, protože dnešní večer nebyl zajištěn. Bratr Jiří se vypraví k veliké moderní stavbě na kopci, která nás po cestě upoutala. Dozvídáme se, že je to radioteleskop a on si to jde na místě prohlédnout a vyfotit. Pak s nám s úžasem popisuje stometrový div techniky. Ostatní zůstávají pod střechou a já studuji kalendář, kde je rozpis prázdnin pro celé Německo. Do 5. ledna mají vánoční prázdniny a 6. ledna na Tři krále je samozřejmě svátek. Čtrnáct dní mají velikonoční prázdniny a 3 dny volna mají o Letnicích. Letní prázdniny mají ve třech skupinách, v této spolkové zemi začínají kolem prvního letního dne a trvají do konce července. V jiných zemích mají volno od konce června do půlky srpna a v jiných zase od půlky července do konce srpna. Všichni pak mají 2 týdny prázdniny podzimní neboli dožínkové, pár dní volna kolem Dušiček a pak opět vánoční.
Přírodní zajímavosti: první kvetoucí bodlák
Úmysly modliteb: za dary Ducha svatého.
Citát dne: Ve všem je politika, jen v kořalce je voda - je jedna z průpovídek bratra Josefa.
34. den pouti - pondělí 28. května - pondělí svatodušní, zataženo, déšť, večer polojasno
Lethert v 8.00 - Rodert v 10.20 - Bad Muenstereifel v 10.55 (krátký odpočinek) - Noethen v 13.20 - Gilsdorf v 13.55 - Harzheim ve 14.30 - Eiserfey v 15.03 - Vollem v 15.25 - Kallmuth v 16.45 - Dottal v 17.10 - 17.57 - ještě 57 km do Cách - Mauel v 18.50 - Gemí¼nd v 19.07 (19.30).
Celkem 34 km, 9 hodin na nohou, dohromady už 988 km.
Brzy ráno máme mši svatou v Lethertu v kostele sv. Štěpána, sám pan farář mně ministruje, pro farníky ji má až dopoledne. Zase vidíme, jak je obětní stůl vkusně udělán a citlivě umístěn. Hoří na něm tři svíce, nestačím se zeptat proč jich není sudý počet. Všiml jsme si toho už v Horní Falci. Pak to přestalo, jednoho kněze jsem se ptal, jestli tím nechtěli zdůraznit, že tou čtvrtou svící je v době velikonoční paškál. On mi na to tenkrát rozzlobeně řekl, že paškál není žádná obyčejná svíce. Mají zde také svatodušní výzdobu, ozdobený kříž, na paškále mají věneček z myrty a mušli.
Snídani pochopitelně nemůžeme dostat, protože dnes je všude zavřeno. Jdeme hned dál ztichlými vesničkami. Vidíme že v této poslední spolkové zemi, v Severním Porýní - Vestfálsku, jsou typické malé kapličky, kam se vejde socha, klekátko a pár lidí a kde často hoří svíce. Můžeme tedy shrnout: V Bavorsku jsme šli kolem Božích muk a zdobených kamenných křížů, v Hesensku to bylo mezi křížem a šátkem, jak píše Petre Hahne ve své úvaze, v Rýnsku jsme šli podle malých křížů a zde podle kapliček. Celkově mně krajina opět připomíná Bavorsko a tím pádem i naši vlast - náhorní rovina s lesíky mezi poli, občas pár stromů či keřů, vidět do daleka. Jména vesnic opět jako v Bavorsku, to znamená nejprve velkými písmeny vlastní jméno, které nese už po staletí, a až pod tím kam dnes úředně patří, logicky a přehledně. Na konci obce je její jméno uvedeno také, ale není přeškrtnuté.
Ke krátkému odpočinku se zastavíme v Bad Mí¼nstereifelu. Náhodně se setkáme s dvěma děvčaty z Moravy, která pracují v Bonnu a sem si vyjela v den volna. Dva bratři se opět postí, my tři jdeme hledat něco k snědku, není toho moc, a není to zas tak drahé, laciné také ne, ale aspoň něco. Odpoledne pršet přestane, procházíme obec Harzheim, kde plakáty hrdě hlásají, že právě oslavuje tisíc sto let od svého založení. To už je minulost. A navíc nepřerušená tradice. Právě toto obdivoval náš rodák a pozdější rektor olomouckého semináře, Josef Bradáč, když zde studoval. Cítil tu sílu místních katolíků, protože zde vždy byli katolíci a tak se pevně své víry drželi a byli na ni hrdi. Říkal, že u nás to necítí, že má někdy dojem, jako bychom měli zlomenou páteř kvůli všem těm reformátorům.
Odpoledne procházíme kolem zbytku římského vodovodu, je to pěkně upraveno a označeno. Protože je to Cách už pod sto kilometrů a dosud jsme ještě žádnou směrovku neviděli, vyhlašuji odměnu pro toho, kdo první uvidí jejich jméno na ukazateli. Protože se vleču až vzadu, nemůžu to vyhrát, osobně je spatřím poprvé až v 17.57 a je tam napsáno Aachen - 57 km. Dva poutníci to přehlédli, první si toho všimla sestra Valéria. Dostane mou knížečku, které si nejvíce cením, rozjímavý růženec. Vypsal jsem do něj za slovo Ježíš vždy deset citátů z Písma ke každému tajemství. Poprvé jsem to sepsal už v semináři, pak se to vydalo, doplnilo o tajemství světla a letos jsem vybral i citáty z německého překladu. Pater Robert z Mariadreieichen to pak jazykově upravil a já jsem to po internetu posílal na fary, které nás přijaly jako duchovní dárek. Myslel jsem, že si to po farách častěji z internetu stáhnu, vytisknu a předám, ale nějak to nešlo. Nevím, jestli to sestra Valéria potřebuje, protože, když na ni vyšel desátek, ke každému Zdrávasu si sama přidávala malé rozjímání.
K večeru procházíme průmyslovou oblastí, samé domy a továrny. Konečně jsme v Gemí¼ndu, kam jsem psal, ale nedostal odpověď. Zvoníme na faře, je zavřeno, jdu ke kostelu, tak je napsáno, že dnes na svatodušní pondělí je jen jedna mše svatá a pak že tři dny žádná mše svatá není. Pan farář asi odjel a my jsme na suchu. Vlastně na mokru, protože celý den poprchalo a teď to také zrovna moc vábně nevypadá. Když jdu kolem kostela, všimnu si, že vedle je nějaká budova s velkými okny. Tam by se spalo. A navíc před každými dveřmi je verandička, i dva by se tam vlezli. A pod druhou další dva.
Vracím se k faře, kolem jde starší paní se psem. Ptám se jí na možnost přenocování, říká, že v lese nad městem je Ubytovna pro mládež. Vím o tom, odpověděli mi, že tam mají už obsazeno, není divu jsou tu svatodušní prázdniny. I po městečku je slyšet hlasy mladých výletníků. Zkusíme tam přesto zavolat, říká na to. Jdeme k budce, tam není seznam, jdeme do italské cukrárny, ti nám seznam půjčí, ale telefon už ne, paní jde s mým mobilem ven a po delší chvilce mi hlásí, že tam sice mají plno, ale že za hodinu přijde šéf a ten nám dovolí usadit se v nějakém sále, když máme ty matračky sebou. Není to tak špatný výsledek, i když to znamená ještě dva kilometry někam do kopců.
Ještě předtím potkám bratra Jiřího, který pátrá na druhé straně náměstí, zatímco bratři skauti už vyhlížejí nějaké suché místo pod stromem. Říkám mu o těch verandičkách. Namítá, že to není řešení, protože o půlnoci tam mohou přijít na kontrolu policisté a bude zle. Takže jsme rádi, že něco máme a pomalu se chystáme na další cestu. Vtom přijde bratr Josef, že za kostelem je klášter Mariahilf. Maria, pomoz...., tak jsme se přece modlili i dneska. Jdeme tam, sestry nás čekají, pan farář totiž odletěl s poutníky do Lurd a jim nechal klíče, právě od toho domu vedle kostela. Bohu díky. Ne ve verandičce, ale v tom hlavním sále, který jsem viděl, můžeme tedy spát, sice na matračkách, ale v suchu a teple. Jdeme ještě domluvit mši svatou zítra ráno v klášteře a pak uléháme. Sestry nás čekaly asi až zítra, protože podle prvního rozpisu jsme měli celý Hod Boží strávit odpočinkem a sem přijít až v úterý. Donesou nám pár housek a trochu salámu a sýra na snídani. Naše sestra to spravedlivě rozpočítá na pět dílů, my každý zase na dva - na hned a snídani. Posílám ještě SMS, že jsem v 17.57 poprvé uviděl nápis Cáchy a že to tam je už jen 57 kilometrů.
Přírodní zajímavosti: Slyšíme první křepelku.
Úmysly modliteb: za naše kmotřence křestní i biřmovací
Citát dne: Pamatuji, že pršelo a že přestalo.
35. den pouti - úterý 29. května - úterý svatodušní, zataženo, občas poprchá, večer slunečno
Gemíuend v 8.23 - Rurberg v 14.50 hodin
Celkem 18 km, 4 a půl hodiny na nohou, dohromady už 1006 km
V Gemí¼ndu jdeme na mši svatou do kapli kláštera Maria Hilf. Bohoslužba je velice krátká, je tam pár sester a ještě méně ostatních věřících. Vycházíme na lehkou etapu, protože to bude pořád po rovině a cíl není daleko. Paní Reetzová už dávno slíbila dobrodincům ze spolku Cáchy Praha, že nás ubytuje ve svém penzionu. Ten je od Ahrweiler vzdálen přesně dva a půl dne cesty, a proto dneska máme vlastně poloviční trasu. Celý den jdeme přírodním parkem kolem řeky Urft po pohodlné stezce. Na protilehlém břehu vidíme veliký hrad a spoustu budov kolem něho. Podle mapy se to jmenuje Vogelsang. Až později se dozvídáme, že to bylo jedno ze dvou středisek, kde se za Hitlera měla rodit čistá rasa. Byli tam elitní důstojníci a měli plodit dokonalé děti. Po válce to zabrali Angličané, pak Belgičané v rámci NATO, dnes tam jsou výstavy. Všichni dbají na to, aby se toho nechytili neonacisté a nepřisvojili si to aspoň jako symbol. Takové snahy jsou, ale úřady i lidé se tomu vědomě brání.
K tomu dodatečně dodávám slova Michaela Kocába, která řekl v rozhovoru v příloze Lidových novin z 13.7. 07: Ta komunistická mašinérie byla horší než ta německá. Vyvraždila víc lidí, byl to větší podvod, nebyla tam ta přímočarost dravce. Už v roce 1918 petrohradští dělníci konstatovali, že byli obětí historického podvodu. Už v roce 1918 ti dělníci, z kterých se vše etablovalo, nenáviděli Lenina. Na to mu řekl Jakub Horák: Narážíte na to, jak třeba námořníci v Kronštadu v roce 1921 povstali a Lenin s Trockým jich tisíce zmasakrovali? Tak. Srovnejte naši situaci s Německem. U nás se zástupce jedné politické strany v parlamentu chce vracet k myšlenkám V. I. Lenina. To je jako kdyby v Německu v parlamentu někdo řekl, že se chce vrátit k myšlenkám Adolfa Hitlera. Michael Kocáb dále pokračoval: Hranice vedla mezi aktivní a pasivní podporou režimu.
Zatím jsme došli k přehradní hrázi Urftsee-Sperrmauer a já s bratrem Josefem máme v nohou tisíc kilometrů. Všechny proto zvu do restaurace na občerstvení, většinou si dávají guláš. Chvíli odpočíváme, ale pořád je moc času. Paní Reetzové jsme telefonovali, že tam budeme mezi 3. a 5. hodinou odpoledne. Kdybychom hned šli, byli bychom tam už před druhou, proto těsně před Rurbergem sedáme na lavičky a modlíme se poslední růženec.
Ve tři jsme u jejího penzionu, který má krásné jméno"U zelené jabloně". V pár minutách přijíždí autem, z něhož se line Smetanova Má vlast. Nedávno ovdověla, manžel zahynul při nehodě. Pracuje v nemocnici v Cáchách, má na starosti získávání dobrovolných dárců krve. Zatímco v Norsku je dobrovolných dárců 80 procent, zde v Německu jich jsou jen tři procenta. Musí proto dělat všechno, aby aspoň nějaké získala, ke spolupráci si bere studenty, ale ti musí být nápadití a zároveň odvážní až nebojácní. Večer má ještě zkoušku sboru, teď nám nabízí prádelnu, sušárnu, všichni toho využíváme. Připravuje nám slavnostní jídlo a ptá se, kdy chceme jíst, zda před její zkouškou či po až ní. Říkáme, že raději hned. Ona by byla raději, kdyby to bylo až po ní, domlouváme se tedy, že po jejím návratu společně s ní sníme zmrzlinu a že nám nebude vadit, když mezitím nebude už tak čerstvá jako teď.
Rychle dovaří, stůl už je prostřen, všechno je červené, vysvětluje nám, že to je barva lásky. Než dojíme, musí odejít na zkoušku.
Bratr Jiří pak jde ven, jako vždy. Zatímco my odpočíváme, on už prochází trasu na další den. Já se dívám do knihovny, připravené pro lidi, kteří v tomto penzionu budou trávit prázdniny. Beru si knihu s názvem: Náboženství ve světě. Jsou tam popsána všechna náboženství očima dětí. Zdá se mi, že do úst malých budhistek a hinduistek kladou věty velice dospělé: Na svém náboženství si nejvíce vážím jeho tolerance. Vzpomenu na tamilské tygry a další teroristy na Cejlonu a napadá mně, že to také nebude tak pravdivé. Do úst malých katolíků kladou autoři věty úplně dětinské: Třeba o prvním svatém přijímání: Když jsem měla ten chléb v puse, cítila jsme se jako znovuzrozená. Přitom právě těmto dětem říkali dospělí, ať kněží nebo katechetky, že přijímají tělo Kristovo a ne obyčejný chléb.
Nejzajímavější a také nejvarovnější byly barvy na mapě světa: křesťanství červeně, islám zeleně, země bez víry šedě. A šedé byly Čína a Surinam v jižní Americe, napolo šedé a napolo červené byly dva státy: Ruská federace a Česká republika. Je to pravda, opravdu to o nás platí? Kéž jsme my poutníci takovým otazníkem, který si lidé dají, až to budou číst!
Paní domácí se vrací po zkoušce, předáváme jí dárky, sestra Valéria pro ní má dvě figurky ve slovenském kroji, my nějaké drobnosti, dlouho se bavíme. Upozorňuje nás také, abychom nechodili do lesa, že tam je ještě nevybuchlá munice. Bratr Jiří ji pak prosí o razítko, ona žádné nemá a místo něho mu namaluje krásný obrázek nás všech u stolu.
Úmysly modliteb: za ty, na které jsme zapomněli a které sami chceme soukromě přidat.
Citát dne: Zima není, ale teplo vypadá jinak.
36. den pouti - středa 30. května - slunečno
Rurberg v 8.15 - Steckenborn (DN) v 9.15 - Raffensbrand v 11.30 - Zweifall (AC) v 13.02 (odpočinek) - Vicht v 14.46 hodin
Celkem 24 km, 6 hodin na nohou, dohromady už 1030 km
Paní Annemie musí brzy ráno do práce, pověří svou přítelkyni, aby nám dala snídani a svačinu na cestu. Paní Jutta přijde v krásném baretu, královsky nás obslouží a vybaví. Vycházíme z Rurbergu, kostel je zavřený. Stoupáme na vrchol předhůří Eifelu, tedy posledních kopců na naší pouti, protože jsme naštěstí nemuseli překonávat žádné hory. Je to turistický kraj se vším všudy. I s upozorněními, které vidíme na každém parkovišti či odpočívadle. Policie a Bílý kruh bezpečí varují před kapsáři. Z náhorní roviny je pěkně vidět. V dáli na východě vyčnívají komíny Porúří. Všichni se dívají na druhou stranu, chtěli by vidět Cáchy, ale ty jsou zatím schované. Na všech stranách se točí větrné elektrárny. Cesta je pestrá, střídáme různý terén, bratr Jiří dobře poskládal trasu. Po silnici pak začínáme klesat do cášského údolí.
Když už tedy byly Cáchy na dosah ruky, řekl jsem si, že je nejvyšší čas, abychom si uvědomili i prakticky, že naše putování není cesta z Moravy až na druhý konec Německa ani turistická akce, ale pouť k Panně Marii do Cách, kde jí sv. Karel Veliký už roku 800 postavil kostel. Proto jsem se pokusil převeršovat známou poutní píseň Nastokrát buď pozdravena...., předříkával jsem ji a bratr Josef to zpíval, na místě opravoval rytmické omyly (viz níže) a ostatní se k němu přidávali.
Originál:
Nastokrát buď pozdravena, ó Matičko nebeská, / natisíckrát zvelebena, Královno archandělská! / Ty jsi naše milá Matka, / Tys naše naděje všechna, / neb Ty jsi ten Jesse kořen, / Maria, krásná Ester.
Toto jsme zpívali při sestupu z posledního kopce a druhý den při vstupu do Cách:
- 1. Nastokrát buď pozdravena, ó Matičko Áchenská, / natisíckrát zvelebena, Královno archandělská! / Ty jsi naše milá Matka....
- 2. Karel Velký ti postavil, ó Matičko Áchenská, tady v Cáchách chrám překrásný, Královno archandělská..........
- 3. Karel Čtvrtý sem putoval, ó Matičko Áchenská, a byl tady korunován, Královno archandělská..........
- 4. Pak tvůj kostel ještě zvětšil, ó Matičko Áchenská, a překrásně jej vyzdobil, Královno archandělská..........
- 5. On rozhodl, že sem budem, ó Matičko Áchenská, chodit každým sedmým rokem, Královno archandělská..........
- 6. Naši předci sem chodili, ó Matičko Áchenská, českou cestu prošlapali, Královno archandělská..........
- 7. Potom přišly války, zloby, ó Matičko Áchenská, nastal konec od nás poutí, Královno archandělská..........
- 8. Když nás spolek Praha Cáchy, ó Matičko Áchenská, letos pozval, šli jsme rádi, Královno archandělská..........
- 9. Z Moravy jsme vyrazili, ó Matičko Áchenská, za úrodu jsme prosili, Královno archandělská..........
- 10. Katedrálu navštívili, ó Matičko Áchenská, u hrobů se pomodlili, Královno archandělská..........
- 11. Kardinál dal požehnání, ó Matičko Áchenská, ostatní nás provázeli, Královno archandělská..........
- 12. Na Tetín jsme dorazili, ó Matičko Áchenská, Ludmilu jsme poprosili, Královno archandělská..........
- 13. Ve Stříbře nás pohostili, ó Matičko Áchenská, kus cesty doprovodili, Královno archandělská..........
- 14. Hranice jsme překročili, ó Matičko Áchenská, v Bavorsku se zastavili, Královno archandělská..........
- 15. Až sem do Cách dorazili, ó Matičko Áchenská, s ostatními se spojili, Královno archandělská..........
- 16. Společně jsme k Tobě přišli, ó Matičko Áchenská, dary Tobě jsme přinesli, Královno archandělská..........
- 17. Děkujem ti všichni vroucně, ó Matičko Áchenská, žes chránilas nás po cestě, Královno archandělská..........
- 18. Děkujeme i andělům, ó Matičko Áchenská, též (bratr Josef hbitě zaměnil za TAKÉ) všem svatým ochráncům, Královno archandělská..........
- 19. Nepřicházíme sem sami, ó Matičko Áchenská, v modlitbách jdou další s námi, Královno archandělská..........
- 20. Modlíme se za ně všechny, ó Matičko Áchenská, zvláště za ty, kdo nám (bratr Josef hbitě VYNECHAL slovo „nám") pomohli, Královno archandělská..........
- 21. Všem jim vypros požehnání, ó Matičko Áchenská, v dobrém díle vytrvání, Královno archandělská..........
- 22. Ať po naší pouti světem, ó Matičko Áchenská, se u tebe v nebi sejdem, Královno archandělská..........
Sloky jen pro naši soukromou potřebu, které jsme před ostatními poutníky už nezpívali:
Bratr Jiří vše proměřil, ó Matičko Áchenská, přesnou trasu nám vždy určil, Královno archandělská..........
Bratr Karel vše překládal, ó Matičko Áchenská, svou němčinou udivoval, Královno archandělská..........
Bratr Josef vedl zpěvy, ó Matičko Áchenská, a často i průvod celý, Královno archandělská.....
Milá sestra Valéria, ó Matičko Áchenská, se až v půli k nám přidala, Královno archandělská..
Potíže všechny zvládla (bratr Josef hbitě přidal písmeno „A" a zazpíval: zvládala), ó Matičko Áchenská, puchýře si vyléčila, Královno archandělská..........
Když jsme přišli do Langenu, ó Matičko Áchenská, navštívil jsem i-kavárnu, Královno archandělská..........
Zprávy domů jsem posílal, ó Matičko Áchenská, své farníky informoval, Královno archandělská..........
Když jsme dozpívali, pocítil jsem velkou spokojenost. Velice brzy jsem však pocítil velikou bolest v pravé holeni, asi namožené úpony šlach. Nic není vidět, ani na dotek to nebolí, ale při každém kroku je to cítit. Bylo to právě v obci Zweifall, což by se dalo přeložit jako Dvojpád. A byl to opravdu pád. Bolest mně přinutila ještě více zpomalit a ostatní mi začali utíkat. Ptám se v duchu, zda jsem svým rozpustilým veršováním, na které bývám pokaždé hrdý, neurazil Pannu Marii, a říkám si, že snad ne, že má jistě pochopení i pro jemnou legraci.
V té chvíli jsem už potřetí během pouti začal uvažovat, o tom, že to vzdám a vážně si představovat si, jaké to pak bude. Těch zhruba 10 kilometrů na místo srazu s autobusy se budu muset nějak dobelhat pak si sednu a řeknu: „Vy jste jeli až sem, teď jděte místo mně, já jsem došel až sem a ten zbytek cesty mohu tedy jet."
Pro odpočinek se našlo místo na travnaté cestě, která sice byla posečená, ale do níž padaly okolní kopřivy. Všichni padli jak zabití.
Jdeme dál, už roztaženi za sebou, pořád dolů po proudu říčky Vichtbach, což by se dalo přeložit jako Vichtský potok. První jde bratr Josef. V obci Vicht ho zastaví nějaké ženy, ptají se, co znamená ta mušle na krku. Ukazuje ji, něco k tomu říká česky, mezitím přicházejí další. Poslední přicházím já, právě ve chvíli, kdy se ho ptají, jestli nechceme napít, že musíme jistě mít žízeň. Ostatní na mně volají, abych na tu otázku odpověděl. Říkám, že ano a že se rádi napijeme. Pozvou nás dovnitř a tím začne nejzajímavější setkání celé pouti. Jsme v rodném domě čtyř sester, které se sem sjely, jedna dokonce až ze Španělska, na pohřeb své neteře. V 39 letech podlehla rakovině. Mluví o tom opravdu křesťansky, přejí jí vysvobození z bolestí. Nám se pak věnují naplno, přímo nás zahrnou nás rodinnými příběhy a domácími pokrmy. Je zde plno lidí a je těžké rozpoznat, kdo ke komu patří, nepomáhá ani krásně namalovaný rodokmen celého příbuzenstva. My zase vysvětlujeme, co nás ještě čeká, a oni nám říkají, ať už dál nechodíme, ať zde zůstaneme. To se také stalo, zařídili nám nocleh a ráno přinesli snídani. Tak se na nás, aniž bychom to nějak řekli, splnila prosba, která se o poutnících někdy ironicky cituje: „Nemáte trochu vody, mám takový hlad, že bych u vás i přespal." A to bude citát dnešního dne.
Vyprávíme o všem, také přijde řeč na blízkost hranic. Tam nad Cáchami můžete stát jednou nohou v Belgii a jednou v Nizozemsku. Dříve ovšem tam byly hranice hlídané a tak to nešlo. „A jaké to bylo, když hranice úplně zrušili", ptám se. „Ano teď můžete jet až do Amsterodamu stejně jako dříve do Cách." Paní téměř ztiší hlas: „A odtamtud sem pak vozí ty hrozné věci, hašiš, drogy a nikdo je nekontroluje. Ale mělo by se to víc hlídat." Domácí pán je bývalý kominík, dnes revizor komínů pro celou oblast. V pokojíku má počítač a přes celou jednu stěnu police se seznamy. Nás však více zajímá zítřejší sraz s poutníky, kteří dnes vyjíždějí z Levého Hradce. Teoreticky je to domluveno tak, že autobusy zastaví na dálničním odpočívadle u města Stolberg, lidé vystoupí a půjdou s námi posledních 8 kilometrů pěšky. Libor Gottfried nás prosí, abychom to na místě ověřili. Vysvětlíme to rodině a jedna sestra se nabídne, že nás tam zaveze. Jedu já s bratrem Jiřím, byla chyba, že jsme nevzali bratra Karla, ale nakonec jsme to vše objeli, zhruba viděli, zažili i trochu strachu. Závěr byl ten, že autobusy musí z dálnice sjet až na předměstí. To také voláme do Prahy, kde už vše vrcholí.
Ve Vichtu se mezitím domluvilo ubytování ve farním sále. Naposledy nám všem poslouží karimatky, tedy nám čtyřem, protože bratr Karel měl sebou jen dva kusy igelitu, které používal místo pláštěnky za deště ve dne a místo karimatky v noci ať už spal na zemi v přírodě nebo na podlaze v sále. Skutečný poutník - asketa. Večer se za námi staví pár místních starších mužů. Jeden z nich čte naše poselství a říká: „Jako malý kluk jsem zažil konec války a proto si vážím toho, že jdete děkovat za mír." A přinesl nám všem pivo. Jeho kamarád nám dal pár euro, abychom si v Cáchách koupili další. Dokončujeme četbu Renčovy Popelky nazaretské a usínáme na zemi.
Úmysly modliteb: za všechny poutníky, zvláště za ty, kteří dnes vyjíždějí od nás.
37. den pouti - čtvrtek 31. května - polojasno
Vicht v 8.25 - Stolberg v 9.00 - Aachen - Eilenstadt v 11.00, společný odchod ve 13.10 - Aachen Bendplatz v 15.30 - Dóm v 16.55
Dnes celkem 18 km, 9 km nás pět pěších, přesněji naši čtyři a veliký kus za nimi já sám, pak 8 km společně s autobusovými poutníky od nás a z Prahy a pak poslední kilometr z parkoviště k dómu úplně všichni, dohromady tedy 1048 z Velkého Meziříčí až k chrámu Panny Marie v Cáchách
Vstáváme, jako každé ráno si mažu chodidla jelením lojem. Právě dnes před posledním úsekem je celá tuba spotřebovaná. Členové rodiny čtyř sester přinesou ráno snídani. Když nám u pekaře kupovali čerstvé housky, dostali od něj darem několik velkých koláčů. Vyloží je před nás a my je všechny sníme. Když mu jde bratr Jiří poděkovat a zároveň poprosit o razítko, zjistí, že je to myslivec, který jezdí po celé Evropě, i od nás má nějakou trofej. Loučíme se, společně fotíme a jdeme. Jde to, ale protože noha bolí při každém kroku, vleču se vzadu. Jdeme přes Stolberg, průmyslové předměstí Cách. Jsou zde rozlehlé tovární budovy, vyráběl se zde zinek a další kovy, byl zde strojní průmysl. Dnes je ale všechno je v útlumu. Ve středu města se zastavujeme kvůli nákupům. Bratr Jiří shání kartu na fotografie, protože ty své má už plné, já chci nakopírovat další letáky. Obchod najdu hned, je bezbariérový, prodavačka černé pleti po něm jezdí na vozíčku, ochotně mě obslouží a řekne cenu. Dávám jí to v drobných a když pak nemohu pár chybějících centů najít a vytahuji papírovou bankovku, vezme drobné a řekne, ať to nechám být. Dávám jí jeden leták za odměnu.
Scházíme se u kostela svaté Lucie. Čtu vývěsky o Božím Těle. Bude ve čtvrtek v 10 hodin na náměstí pro všechny farnosti města společně. Na náměstí bude mše svatá a procesí pak půjde do kostela Panny Marie. Bude se zvonit v 9.30 hodin. Kdyby bylo deštivo, bude mše svatá v tom kostele a po ní se ven nejde. V tom případě se bude zvonit až v 9.45. Čtu také údaje o sbírkách. Při poslední z nich vybrali 770,91 euro.
Přemýšlím o duchovním závěru z pouti. Připadám si v té chvíli jako člověk před sprchou. Tam se těší na proudy vody, které ho osvěží, přímo zalijí, ale přesto svým způsobem trochu váhá. Je zvyklý na své mikroklima podle staročeského hesla: Smrádeček, ale teploučko. Před sprchou každý zchladne, ale teprve pak se rozehřeje. Blížíme se k poutnímu místu a to z hlediska duchovního znamená proudy milosti, které se tam rozlévají. My jsme si vytvořili za ten měsíc jakési mikroklima, svým způsobem je nám líto, že končí. Jako bychom váhali vstoupit do toho proudu milostí. Když dojdeme na smluvené místo srazu, vyjádří to bratr Josef slovy: „Čekal jsem, že to bude něco zvláštního a my už jsme tady."
Jsme tam včas, bratr Jiří jde hned vše obhlédnout, já jsem rád, že sedím. Pak si vzpomenu na léky. Probírám to se sestrou Valérií. Ptám se, kolik tablet Ibalginu si mám vzít. Říká, že jednu, nanejvýš dvě. Ale vezměte si je hned, chvíli trvá, než zaberou. Beru si tři. Vzpomínám na modlitbu nad dary ke mši svaté: Je to plod révy a plod lidské práce. I za tyto plody lidské práce musíme být vděčni, vděčně jich užívat a ne zneužívat.
Autobus přijíždí se zpožděním, prášky už zabraly. Navíc: upřímně řečeno, nechci vypadat zuboženě. Lidé vystupují, všichni se zdravíme a my pěší poutníci dostáváme každý perníkovou botu, kterou upekli a krásně nazdobili ve Vídni u Velkého Meziříčí.
Všichni už mají poutnické šátky pořízené obětavými lidmi z Kladna. Dostáváme je i my. Mají krásnou zlatou barvu, v rozích čtyři orlice: svatováclavskou, říšskou, moravskou a slezskou, lucemburského lva a svatováclavskou korunu. Uprostřed je symbol sv. Karla Velikého. Vznikl z jeho podpisu. Ačkoli ve své říši podporoval vzdělanost, sám psát neuměl. Proto mu písaři pod každou listinu připravili obrazec z písmen jeho jména - K R L a S. Ta spojili křížem a dovnitř zabudovali hranaté A a O a přidali polovinu V (místo dnešního U). On doplnil jeho druhou polovinu a tím byla listina podepsaná a platná. Poutníci nevěděli, jak přesně budou šátek nosit, ale pan Kotačka na to přišel. Odznakem, kde byl také na zlatém podkladě Karlův symbol a navíc naše trikolóra, sepnul dva cípy a bylo to.
Pak se všichni začínají řadit. Namíří si to dále ve směru autobusu, což je naprosto logické. Jenže kvůli podjíždění dálnice a objíždění jsou autobusy právě teď obráceny k východu. Lidé si toho nemohou všimnout a obracejí se od Cách pryč. Musíme je obrátit a připomenout jim, že cíl mají za zády, doslova a do písmene. Baťoh dám do autobusu, na záda si beru zesilovač a do ruky mikrofon, Michal a další zkušený poutník si berou praporky a vyrážíme. Znovu se zpívá lidová upravená píseň, vzadu pár lidí musí dost přidávat, aby nám stačili. Hlavně na světlech musí dbát, abychom jim neutekli. Jsem na to upozorněn, snažíme se zpomalit. Vede nás Libor Gottfried, který hned přivítal tento návrh na zakončení pouti ve stylu velehradském, kam také jdeme poslední kousek všichni pěšky. Na vozíčku veze paní Uršulu, která putovávala na Velehrad pěšky. Naši si vzali oranžové vlaječky a zajišťují bezpečnost. Dělají to tak dobře, že dokonce policejní auto stojí, dokud všichni neprojdeme.
Stovka poutníků pak obchází historický střed města, protože hlavní sraz je na autobusovém parkovišti na Bendplatz. Odtud se má společně jít ve 4 hodiny k Dómu s poutníky z Kladna, kteří s námi poslední úsek nešli, ale mezitím se ubytovali a vysprchovali. Jsme tam o půl čtvrté, vedení spolku Praha Cáchy nás čeká, radostně se vítáme. Jsme vděčni Bohu a Panně Marii, ale jsem rádi, že jsme zde včas. Rádi jsou jistě i bratr Jiří a jeho paní, kteří se shledávají po tak dlouhé době. Dostáváme žluté šátky, které pro všechny poutníky připravili v Kladně.
A skutečně, přesně ve čtyři, jak bylo domluveno, dá místní průvodce pokyn. Vycházíme s vlajkami a dary, před pátou jsme u Dómu, jehož hlavní osmibokou kapli Panny Marie postavil svatý Karel Veliký roku 800. Dopředu ji přistavěl náš Karel IV. a tím celý chrám prodloužil. Celek pak dotváří novější věž, ale na původních románských základech. Silueta „jeho" kaple převyšuje tu původní. Můžeme říci, že největší Čech byl nejen Otec vlasti, ale i dobrý hospodář celé říše. Nejen Praha, ale i Cáchy a další města po celé Evropě jsou poznamenány jeho činností.
Vstupujeme do dómu hlavní branou, kterou otevřeli kvůli nám, ačkoli slavnost začíná oficiálně až zítra. Je přesně stanoven průběh setkání, vše je rozepsáno na lístečku a rozdáno. Nejprve jsme přivítáni proboštem kapituly a místním biskupem, překládá pan Blažek, předávají se šatičky pro Pannu Marii, korunka a žezlo a relikviář svatého Prokopa. Já předávám opis listiny z 3.8. 1349, kterou cášská kapitula darovala Karlu IV. ostatky jeho svatého jmenovce - tři zuby sv. Karla Velikého. Soudí se, že právě při té příležitosti byl založen sedmiletý cyklus poutí. Pak mluví předsedkyně spolku paní Věra Blažková, zástupce primátora města Kladna a nakonec i já. Nečekal jsem to, proto honem chystám něco stručného. íšvodem řeknu, že když jsem viděl, co všechno pro tuto pouť dělá spolek Cáchy Praha a jejich spolupracovníci u nás, napadlo mě, že je musím podpořit. A to něčím mimořádným. My kněží pořád sedíme, za volantem u počítače, ve zpovědnici, někdy dokonce i u oltáře. Proto jsem se rozhodl, že to Cách půjdu pěšky. Bratr Karel mi to přeložil a pak jsem přečetl naše poselství a řekl je ještě česky. Na závěr zazní píseň k sv. Prokopu na nápěv Nebeských kavalérů od Adama Michny, který se varhaník kvůli nám musel naučit.
Je to opravdu slavnostní obnovení poutí od nás poprvé po 231 letech.
Pak jdeme na večeři a nastane rozdělování a rozvážení poutníků. Pan doktor Blažek mě nakonec zaveze do farnosti sv. Vavřince, kde dostanu uvolněnou kaplanku. Je to farnost univerzitní, působí zde kněží oratoriáni, jejichž řeholi založil sv. Filip Neri. Představí mě, vše ukáže a nakonec předá klíče od kaplanky i od fary. Naši mně přivezli sváteční kněžské oblečení, takže se budu moci dát do gala. Bratr Josef úplně prošlapal boty a proto je zahazuje a chodí jen v náhradních.
Úmysly modliteb: za naše hostitele, dosavadní i budoucí
Citát dne: Čekal jsem, že to bude něco zvláštního a my už jsme tady.
38. den pouti - pátek 1. června - zataženo
Cáchy, dóm, kostel sv. Vojtěcha, kostel sv. Jana Křtitele ve čtvrti Burtscheid.
Ráno se probudím v Cáchách, odpočatý, snídaně je připravena, jím s kněžími, kteří jsou na sebe velmi milí, říkají si prosím a děkuji při každém podání housky a posunu ubrousku. Ptám se na internet, samozřejmě ho mají, ale umí to s ním jen mladší spolubratr a ten se vrátí až na neděli. Škoda, lidé se nedočkají čerstvých zpráv z cíle, na které se jistě těšili. Nebudu moci psát, ale budu moci spát. Však nám kdosi z našich řekl: „A teď byste měli jít na měsíc do lázní!"
Za chvíli se však ozvaly ty šlachy na pravé noze. Mám chuť zůstat doma, ale pak si říkám, aspoň do dómu se musím dostat a tam se budu modlit. Beru si dvě tablety Ibalginu, ale ty pochopitelně hned nezaberou. Musí to být zvláštní pohled na člověka s kolárkem, ve svátečním, s kloboukem na hlavě a žlutým šátkem kolem krku, který se pevně opírá o hůl, protože ji potřebuje.
K dómu přijdu až když ostatní odešli, ale léky, požehnané to plody lidské práce, už zabraly a já mohu jít dál. Po cestě mi někdo z našich říká, že o nás pěších vyšel článek v místních novinách, hned si je kupuji.
Prvním bodem dnešního poutního programu, pečlivě připraveného spolkem Cáchy Praha, je návštěva kostela sv. Vojtěcha a uctění jeho ostatků. Tento chrám Páně založil císař Ota III. současník a přítel našeho mučedníka kolem roku 1000 na skalním výběžku na rozcestí cest vedoucích z Cách na Kolín a Trevír. Později zde vznikla kapitula. Zachoval se bohatý poklad tvořený schránkami s ostatky, protože jej před francouzskými okupanty naštěstí odvezli včas do Kolína. Do Cách se pak vše vrátilo roku 1802 a dnes to patří faře. Nejcennější je relikviář s lebkou svatého Vojtěcha. Na světě jsou uctívány celkem tři lebky (zde, v Praze a v Hnězdně), místní však byla nalezena až v roce 1475. Jistě jde více jde o staletou úctu věřících než o výsledky získané pomoci chemických přístrojů.
Ke kostelu přijdu trochu pozdě, ale kupodivu jsou všichni ještě venku. Nečekají na mě, ale na dokončení úprav uvnitř. Vstoupím s ostatními a mám vést bohoslužbu slova. Mám promluvu o tom, že Bůh se dívá shora vidí tedy všechno jinak než my, kteří zde nevidíme ani za první roh. A svatí, kteří jsou u něho v nebi, to vidí jako on. Proto se jinak dívají na to, co museli zde na zemi prožít a jak zdánlivě smutně dopadli. Poznávají, že to všechno měl náš dobrý Otec v rukou, že udělali dobře, když následovali Krista Dobrého pastýře. Kéž to poznáváme na svých pozemských cestách i my, poutníci do Cách ale hlavně poutníci k věčnosti.
Při bohoslužbě zaznívají při ní staré české zpěvy, škoda jen, že skoro nikdo nezpívá, i když všichni mají v ruce slova i s notami. Je to líto i kladenskému vikáři, který vede bohoslužbu se mnou. Proč se pořád tolik dbá na uměleckou a historickou hodnotu a nehledí se na zpěvnost. Zpívalo by se skutečně od srdce, kdyby rozum nebyl při tom tak zatěžován. Chval Boha jak moha je sice lidové, ale lidem to vyhovuje. Teprve až na závěr bohoslužby všichni s nadšením zpívají českou i slovenskou hymnu. Pak uctíváme ostatky. Jsou vystaveny na podstavci pokrytém poutním šátkem, relikviář je otevřený, takže je vidět lebku zahalenou v červené látce. Libor Gottfried vysvětluje, že poutníci se jí dotýkali svými šátky, které si pak odnášeli jako svátostinu. Všichni tak činíme s velikou úctou. Až po všem se dozvídáme, že pro místního mladého faráře to bylo první uctění ostatků. Ani nevěděl, jak přesně relikviář otevřít, ale všechno nazdobil sám, až na poslední chvíli, proto jsme čekali.
Prohlížíme si pak celý kostel a vidíme kopii ikony z Říma, na které jsou mučedníci ze všech křesťanských církví za celé dvacáté století. Ze všech totalit, které v něm byly. A jak připomněl Jan Pavel II., bylo v tomto století víc mučedníků než za všech 19 století předtím. Škoda, že se ví jen o krutostech gestapáků. Ti, kteří prožili vězení za totality hnědé i rudé, mohou srovnávat. Patřil mezi ně kardinál Štěpán Trochta. Když se ho ptali, kdy to bylo horší, až stydlivě řekl, že naši byli horší. Vzpomínám na přítele narozeného roku 1933. Po válce mu sice bylo teprve 12 let, ale přesto už cítil s ostatními, že to zase spadne, že zase budou lidé vězněni a vyslýchání. Říkal si, že se tomu nevyhneme, ale že to přece nemůže být tak hrozné, jako když vyslýchali cizinci a lidé jim nerozuměli. Pak poznal, jak se mýlil. Dokonce dodal: Ti gestapáci chtěli z lidí vytlouci, kde je skrytá vysílačka, která skutečně vysílala a proto ji zachytili. Ti mučitelé z další totality si pak vymysleli takzvané zločiny a nutili lidi, aby se k nim přiznali. Škoda, že si v tomto srovnání dvou totalit pořád dáváme klapky na oči, že nechceme slyšet pravdu o obou dvou. Zde už pochopili, že i o bolestných věcech se musí mluvit, i když to samo působí bolest, jinak se to nezahojí. Nepomůže žádná tlustá čára za minulostí, naopak je potřeba vyslovit mnoho otazníků a vykřičníků, položit mnoho otázek i údivu. Když je pak seřadíme vedle sebe, vznikne také jakási čára, ne tlustá, ale pestrá, úplně jiná, schopná to léčit, ba dokonce hojit.
Pak jdeme do kostela sv. Jana Křtitele v Burtscheidu. Dříve tam byli benediktini, pak cisterciačky, dnes je to farní kostel. Obec patřila k diecézi Kolín nad Rýnem, která zde končila. V Cáchách vzniklo biskupství až ve dvacátém století, do té doby patřily pod belgický Lutych.
Právě sestry zde měly ručně sepsat takzvaný Nitrianský kodex, knihu evangelií a modliteb, která je hlavní slovenskou kulturní památkou. K tomuto novému názoru došel doktor Nemeš pečlivým rozborem modliteb. Všechny jsou v latině, ale žádná z nich se neobrací k světcům Horních ani Dolních Uher (Slovenska a Maďarska), naopak jejich uspořádání odpovídá kalendáři používanému v té době v kolínské diecézi. Současnému faráři byla proto předána kopie tohoto kodexu krásně vyvázaná v kůži a zdobená zlatem.
Vracíme se na oběd. Léky přestaly působit, jdu pomalu vzadu. Omlouvám se za to německému průvodci, který na mne počká, ale on říká: Rychlost přesunu se řídí podle toho nejpomalejšího. Oběd je skutečně postní, ale tím pádem zdravý - chutně upravená zelenina všeho druhu. Ráno jsem si v programu na faře přečetl, že večer budou v dómě nešpory, navrhuji, že bych v odpoledním volnu sloužil mši svatou u sester františkánek, kde máme prostor k odpočinku. Jsem ujištěn, že to je zbytečné, že mše svatá bude večer bude. Byla však bohoslužba - a to ohlášené nešpory - a tak jsme na první pátek mši svatou neměli. I to patří k poutnímu pokání, i to se musí brát duchovně, i když samo o sobě je to proti samému duchu pouti. Využívám času k psaní pohlednic všem našim německým hostitelům. K večeru si beru další prášky.
Dóm je uzavřen, konají se v něm poslední přípravy. V šest večer tam jdeme, naši dostanou místo na kůru, nás dva kněze nakonec pustí mezi spolubratry. Jsme za oltářem, v chórové kapli, v té, kterou postavil náš Otec vlasti. Nevidíme všechno, ale máme v ruce knížečky.
Nešpory jsou zpívány latinsky, lidé mají vedle slov a not německý překlad. Ke každému ze tří žalmů je přidána antifona mající vztah k ostatkům, kterým se zde říká svátostiny. Svatý Karel Veliký jich sem pořídil sedm, ale brzy byly tři předány do kláštera sv. Kornelia, který založil pár kilometrů. První antifona - Dnes se nám narodil Spasitel, se vztahuje k prvním dvěma ostatkům, ke košili Panny Marie, kterou měla na sobě v Nazaretě i v Betlémě a k plénkám Pána Ježíše. Je zajímavé, že v 200 km vzdáleném Trevíru je v jiném sedmiletém cyklu uctíván plášť Panny Marie, který nosila, když doprovázela svého Syna. Další antifona - Mezi těmi, kdo se narodili z ženy, není nikdo větší než Jan Křtitel, patří k roušce na míse, na kterou kat položil hlavu Jana Křtitele. Třetí antifona se vztahuje k bederní roušce zbrocené Kristovou krví a zní: Podstoupil smrt na kříži, moc smrti zničil, oblékl se do slávy a z mrtvých vstal třetího dne, aleluja.
V té chvíli se nešpory přerušily a začalo otvírání pokladnice, vyndání ostatků a jejich uctívání. Nejprve všichni zazpívali cášskou poutnickou hymnu letošního roku. Odvážili se ji složit na starobylý nápěv Adeste fideles. Ten vznikl v Anglii a přesto, možná právě proto je známý po celém světě. Každá ze čtyř slok se týká jednoho čtyř ostatků a všechny končí nádherným refrénem - Pojďte a uvidíte, co Bůh učinil. Je upraven z biblického hesla pouti: Pojďte a uvidíte (Jan 1, 39). Pak sám jáhen četl první čtení a biskup měl promluvu. Vysvětlil úctu ostatků z hlediska věrouky a liturgiky a jako živý příklad k tomu popsal situaci, kdy rodina s úctou uchovává fotografii syna, který padl ve válce.
Pak se četl protokol o tom, jak se sešla městská rada, jak prošla nádvořím před dómem, které se jmenuje Katschhof (volně přeloženo Císařský dvůr), jak vstoupila dovnitř a shledala zámky a pečetě neporušené a jak dovolila církevním hodnostářům, aby jejich zlatníci zámky rozbili a truhlici otevřeli. Je to památka na doby, kdy zde ještě nebyl biskup a zároveň svědectví o oboustranně výhodné spolupráci obou vrchností, světské i církevní. Dómský zlatník a jeho pomocník, oba ve fraku, pomocí 36 ran rozbili zámek. Museli to udělat, protože na konci každé pouti, i té před sedmi lety, jsou ostatky zase před komisí zkontrolovány, zapečetěny, uloženy do zlaté truhlice. Na ni se pak dá nový zámek a jediný klíč od něho je rozpůlen zase mezi obě vrchnosti.
Když byla truhlice otevřena, začalo vyzvedávání a uctívání ostatků. Za zvuku fanfár vyzvedl první hodnostář košili Panny Marie, s pomocníky ji rozbalili a zavěsili na zvláštní tyč a pak slavnostně pronesl německy: Uctíváme znamení Narození našeho Pána Ježíše Krista z Panny Marie. Bylo to přesně řečeno po stránce věcné, biblické i pedagogické. Pak četl jáhen evangelium o Zvěstování v Nazaretě. A hned zaburácela lidová píseň: Maria rozestři nad námi svůj plášť, buď naším štítem a ochranou, chraň nás dokud bouře nepřejdou. Patronko dobrotivá, buď naše ochrana.
To byl zpěv, ale ještě něco lepšího mělo přijít. A navíc kristocentrického. Kristus je přece ve středu katolické víry, ačkoli uctíváme i různé vedlejší věci, jako třeba ty plenky. Hlavní zpěvák zanotil zase ve své mateřštině: Pane Ježíši Kriste přišel jsi k nám blízko skrze své Narození z Panny Marie. A chlapecký sbor spolu s lidem se pak střídali v mateřské řeči a hudbě církve, v chorálním Kyrie eleison, Christe eleison. Kyrie eleison
Třikrát se to ještě celé opakovalo s dalšími ostatky.
Při vyzvednutí plenek, které se nerozbalovaly a zůstaly převázané žlutou páskou, zaznělo: Uctíváme znamení našeho Pána Ježíše Krista. A po vánočním evangeliu o dítěti v jesličkách zazněla lidová koleda, kde po slovech: Vybral jsem si betlémské děťátko a jemu chci patřit následovalo radostné eja eja. A pak zase velebné: Pane Ježíši Kriste, z lásky k nám ses sám stal člověkem a snášel naše slabosti. Kyrie eleison...
K vyzvednutí roušky Jan Křtitele, která také zůstala převázána růžovou páskou a zapečetěna, zaznělo: Uctíváme znamení svědectví pro našeho Pána Ježíše Krista. Po evangeliu o stětí Jana Křtitele pak lidé zpívali, že ho prosí o přímluvu, aby ho mohli následovat. Bylo to vyřčeno s takovou samozřejmostí, že ani nebylo třeba přidávat jeho příjmení. A pak zase: Pane Ježíši Kriste, v tobě lidé nalézají sílu k věrnosti až do smrti. Kyrie eleison...
Na závěr bylo vyzvednutí bederní roušky Pána Ježíše, zapečetěné a převázané červenou stuhou. Jimi se pak žehná, protože byly nejblíže vykupitelskému dílu Kristovu. Zaznělo: Uctíváme znamení vykoupení skrze našeho Pána Ježíše Krista. Evangelium o tom, jak Pán Ježíš poroučí svého ducha do Otcových rukou. Lid pak zpíval: O hlavo plná krve a ran, korunovaná trním, nyní jsi ozdobena slávou.
A poslední Pane Ježíši Kriste, svým odevzdáním se na kříži jsi nám otevřel cestu k životu. Kyrie eleison...
Chápu, že naši poutníci pak řekli: Slovům jsme moc nerozuměli, ale byl to zážitek.
Následoval Magnificat - česky Velebí má duše Pána, přesněji: Já velebím Pána, což je jediná známá modlitba Panny Marie.
Pak jsou při nešporách na řadě přímluvy. Ty dnešní se jmenovaly Císařské chvály a pro mne byly vrcholem této vrcholné bohoslužby celé naší pouti. Byly opět latinsky, každý měl v rukou německý překlad. Začínalo to zpěvem: Kristus vítězí, Kristus kraluje... Císaři tuto píseň vždy uznávali, prezidenti už méně, zdejší Vůdce vůbec, a ti naši to zakazovali. Vzpomněl jsem si znovu na kostel Božského Srdce ve Weiden postavený na začátku hitlerismu.
Pak byly prosby za církev, nevěstu Beránkovu, za pevnou víru mocnou ochranu a věčnou spásu pro ni. Následovalo trojí vzývání a po každém odpověď: Tu illam adiuva (Ty jí pomáhej).
Spasiteli světa - Panno Maria - svatý Josefe - ty jí pomáhej.
Další prosby byly za papeže. Tu illum adiuva (Ty mu pomáhej).
Spasiteli světa - svatý Petře - svatý Benedikte - ty mu pomáhej.
Další prosby byly za biskupa:
Spasiteli světa - svatý Jindřichu - svatá Františko - ty mu pomáhej.
Pak byly prosby za národ Germánů a všechny lidi dobré vůle ( do němčiny to bylo přeloženo: za německý národ) Tu illos adiuva (Ty jim pomáhej).
Spasiteli světa - svatý Michaeli - svatý Bonifáci - ty jim pomáhej.
V této chvíli jsem upřímně prosil s nimi, aby se to splnilo, aby jim pro jejich pokorné a vroucí prosby Bůh pomáhal uchovat si víru a uchránit mír. Dál budu uctívat slovanské apoštoly a putovat k nim, ale na tyto modlitby bratří a sester z germánských zemí už do smrti nezapomenu. Vždyť, jak právě prosili, všichni můžeme mít dobrou vůli a žít v pokoji. Vzpomínám také na věznění svatého Metoděje v Ellwangen a v té chvíli opravdu odpouštím místním misionářům vše, co způsobili těm našim. O této události v životě staršího z bratří ze Soluně budu ode dneška kázat jinak, opravdu v duchu Kristově. Ten nás přece vybízí, abychom přinášeli pokoj a byli připraveni k poslušnosti Otci a oběti a také k odpuštění svým nepřátelům.
Opět se zpívá Kristus vítězí a mezi sloky se vkládá:
Králi králů, králi náš. Naše naděje, slávo a milosrdenství.
Ty jsi naše síla, nepřemožitelná zbraň a nepřekonatelná hradba, naše obrana i chlouba, naše světlo, cesta a život.
Kristus vítězí...
Jemu jedinému moc. chvála a sláva na věky.
A lidé přímo zabouřili svým Amen, staň se!
Znovu vzpomínám na nápis v kostele ve Weiden a na to, že při svobodných volbách to Hitler v katolických okresech nevyhrál. Teď to chápu lépe. A nedivím se tomu, že při cášské pouti v roce 1937 o ní vládní tisk psal jako o odporném olizování fetišů.
Ještě zpívaná prosba za požehnané časy, za Kristův pokoj všem vykoupeným a za příchod jeho království.
Pak Otče náš v mateřské řeči církve, modlitba a biskupské požehnání.
Dvouhodinovou bohoslužbu uzavřel latinský zpěv ke cti císařského města Cách, svatého Karla Velikého a Panny Marie. Lidé to zpívali ještě nadšeněji než u nás Gaudeamus igitur.
Nezapomenutelné. Chápu paní Blažkovu, že když to zde poprvé zažila v roce 1979, zatoužila po tom, aby totéž směli prožít i dnešní potomci dávných českých poutníků. Až letos se to podařilo. Bohu díky!
Vyšli jsme před katedrálu, kde po deváté hodině bylo ještě světlo. Na věži hrála hudba, dole se zadarmo nalévalo. Museli jsme však domů. Před ubytovnou jsem se svěřil se svými potížemi. Ochotné poutnice mi nabídly Ibalginovou mast. Se vzácnou pomůckou v ruce jsem se vydal k faře u sv. Vavřince. To se už stmívalo. Vidím siluetu kostela a zamířím k faře vedle něj. Je tam tma, ale mám přece klíč. Jenže ten do hlavních dveří nejde. Asi jsem to špatně pochopil a mám klíč ode dveří u kaplanek. Ty byly na druhé straně budovy. Obcházím tedy budovu a strkám klíč do dalších dveří. zase nepasuje. Ještě jedny, také nic. Vracím se k hlavnímu vchodu, znovu to marně zkouším. Blíže ke kostelu je farní sál, nebylo to náhodou od něj. Přiblížím se a rozsvítí se světlo. Stejně to nešlo. Budu muset zazvonit a probudit starého pana faráře. Odhodlávám se k tomu a zevnitř se ozve něco ve smyslu: „Co chcete?"
„Chci tady spát, ráno jsem tady u vás snídal."
„Tak chvilku počkejte", ozve se znovu a já už vím, že to není starý laskavý kněz, s kterým jsem ráno mluvil. Po otevření dveří vidím ženu a za ní jejího muže, kterého mezitím vzbudila. Když jim vysvětluji, že hledám faru, říkají mi, že je na druhé straně kostela, zde že je soukromý byt.
A paní dodává na vysvětlenou sobě i mně: „Kdybych byla doma sama, už bych volala na pomoc policii." Já asi také, kdyby mně potmě někdo strkal klíče do každého zámku. Včera jsme přijeli ke kostelu po silnici, dneska jsem přišel přes park a proto jsem zaměnil strany. Ke kostel totiž ladně přiléhají budovy z obou stran, jenže fara je jen jedna.
Večer ještě mažu nohu mastí, je to jen jakási řídká bezbarvá tekutina, ale do rána zabere.
Citát dne: Ať je slyšena i druhá strana.
39. den pouti - sobota 2. června - slunečno
Cáchy dóm, Kornelimí¼nster (klášter sv. Kornelia)
Od dómu je to 9 kilometrů, pětice pěších to šla celé, někteří se přidali hned, další v polovině cesty Celkem tedy 1057 poutních kilometrů a k tomu nějaké takzvané technické
Ráno se scházíme před dómskou klenotnicí, my pěšáci dostáváme hned na srazu stříbrnou desetimarkovou minci, vydanou v roce dva tisíce k 1200. výročí posvěcení dómu. Sám ředitel klenotnice nám podává výklad, nejprve celkový na nádvoří a pak jsme zadarmo vpuštěni dovnitř. Šatičky už jsou vystaveny na čestném místě, aby je všichni viděli.
Pak je před dómem mše svatá, slouží biskup z Lutychu. Mezi kněžími je i P. Otte z Ackermann Gemeinde, který byl už v Bambergu. Na začátku vítá místní biskup i české poutníky a zvláště pět, kteří přišli pěšky. Lidé tleskají, říkám si v té chvíli polohlasem slova 115. žalmu, která použil i Miloš Sláma po návratu z pěší poutě do Říma. Ne nám, Pane, ne nám, ale svému jménu zjednej slávu. Jsou přítomny dvě skupiny poutníků, děti a mládež s postižením se svými průvodci a členové spolků, jedni mají šátky bílé, druzí oranžové, náš žlutý je však nejlepší. Vlajkonoši šli vpředu, i naši se k nim přidali.
Nejprve je vyzvednutí a uctění ostatků, probíhá stejně slavnostním a biblickým způsobem jako včera. A teprve když biskup na závěr požehná bederní rouškou, začíná vlastní bohoslužba slova ze mše svaté. Při ní je čtení o povolání Samuela a to pantomimicky předvádějí dva mladíci, sami s menším postižením. Kázání jsem moc nerozuměl, mši svatou jsem obětoval za naše hostitele. Náměstí bylo zaplněné ale ne přeplněné. Je to i tím, že na každý z jedenácti poutních dní jsou pozvány jiné skupiny. Vojáci, policisté a spolupracovníci místního biskupství mají vyhrazeno pondělí, na čtvrtek, kdy je Boží Tělo, jsou pozváni poutníci z Maďarska a studenti, v sobotu je den manželských párů, zvláště těch, které slaví výročí, příští neděle je pro poutníky z ciziny.
Po obědě nejprve vysvětluji podrobně, jak to vyzvedávání ostatků probíhá, aby z toho lidé měli užitek, i když německy neumí. Pak se chystáme do 9 km vzdáleného Kornelimí¼nsteru. Doslova to znamená klášter sv. Kornelia - Monasterium sancti Cornelii a byl založen svatým Karlem Velikým, aby v něm prováděli reformy, na kterých se usnesly synody v Cáchách. Měl to být vzorový klášter pro celou říši, proto byl jeho vedením pověřen svatý Benedikt Aniánský. Brzy sem z Cách převezli tři ostatky: takzvané čisté pohřební plátno Kristovo, jeho potní roušku a zástěru, kterou měl opásanou, když při poslední večeři umýval apoštolům nohy.
Nás pět pěších chce jít samozřejmě celou trasu po svých, asi dvě desítky se jdou s námi, ostatní se mají přidat až na kraji města, kam je vyveze autobus. Není snadné domluvit sraz obou skupin, ale skončí to tak, že na konci příměstského lesa se uslyšíme, uvidíme a pak spojíme. Člověk sám by to tak nenaplánoval. Bylo nás hodně přes stovku a využili jsme i přenosného megafonu, který si vzal obětavý Michal Seknička.
Když uvidíme věže, vyzvu k sundání bot, protože aspoň poslední kousek cesty by měl poutník jít bos. Nikdo se nepřidá, a ke všemu zjišťuji, že to byla věž nového farního kostela na konci obce, že ten poutní je na opačné straně. Už se nechci obouvat a musím tedy projít celé městečko bosky.
V Kornelimí¼nsteru je to stejné jako včera, ale v menším. Hned pak následuje krátká mše svatá. Vidíme více a z větší blízkosti různé ostrostřelce a členy jiných spolků ve svých krojích. Zpátky se vracíme všichni autobusem.Vystupujeme u lázní, které zde byly už v době Římanů a které daly jméno celému městu - Aquisgranum - lázně božstva Grana. Odtud Aachen ale také francouzské Aix - vody. Český název vznikl ze staroněmeckého Gehen mas Aachen - pojďme do Cách.
Večer je setkání s kněžími oratoriány, jeden z nich vodí pěší poutě z Cách do Trevíru k svatému plášti Panny Marie. Jsou tam uctívány i ostatky svatého Matěje. Chodí tam každý rok, je to 200 kilometrů, ujdou jich 25 denně a účastní se jich od 12 do 20.
Citát dne: Všechno jde, jen malé děti se musí nosit.
40. den pouti - neděle 3. června - polojasno
Cáchy - Velké Meziříčí.
Autobusem za 12 a půl hodiny asi devět set padesát kilometrů.
Mše svatá na je opět na náměstí mezi dómem a radnicí, slouží ji apoštolský nuncius z Berlína. Obětuji ji opět za naše hostitele. Kladenští poutníci už odjeli, nás žlutých je méně, ale jsme znovu srdečně přivítáni, tentokrát už bez zmínky o pěších, s námi jsou zde dnes další skupiny a to poutníci z okolí Cách a členové nových hnutí. Uctění ostatků zažíváme už potřetí, ještě s větší úctou a pochopením. Hned po mši svaté jdeme na parkoviště, poslední loučení a ve 13:17 odjíždíme na východ. V autobuse se ani moc nezpívá, všichni jsou unaveni. Ohlásil jsem tiskovou konferenci, vyzval jsem lidi, aby si připravili otázky a pak jsem na to sám zapomněl. Nikdo mi to nepřipomíná a tak žádná konference není. Škoda, vždycky to bylo prospěšné pro všechny. Řidiči dělají jen malé zastávky na dálnici, na hranicích žádné zdržení. Poutníci z Laviček chtějí zavézt až ke kostelu svaté Zdislavy ve středu obce, řidič tam zajede. Opustí hlavní silnici a protože má zapojený automatický naváděč, celou to dobu jej důrazně upomíná: Při nejbližší příležitosti se otočte a jeďte zpět. Na náměstí v Meziříčí jsme byli těsně v před jednou hodinou po půlnoci, ale podle skutečného času to vlastně byla ještě neděle, takže pouť trvala 40 dní, což je číslo biblické. Vždyť i o samotné pouti čteme jak ve Starém tak i v Novém Zákoně.
Citát dne:
BOHU DÍKY.
MARII, PRŮVODKYNI NA CESTÁCH, DÍKY.
ANDĚLŮM STRÁŽNÝM DÍKY.
VŠEM SVATÝM OCHRÁNCŮM DÍKY.