Pátá pěší smírná pouť P. MUDr Ladislava Kubíčka - životopisy (vlastní a od různých autorů)
06.09.2008 - poutní místo Křtiny
P. MUDr. Ladislav Kubíček se narodil 3. ledna 1926 v Rachově na podkarpatské Rusi, tenkrát obec patřila k Československu, postupně k Maďarsku, pak k Sovětskému svazu a nyní k Ukrajině.
Gymnázium studoval v Brně, maturoval v roce 1945 - po ročním přerušení v důsledku německé okupace - a začal studovat medicínu. V roce 1948 zároveň začal studovat teologii v Brně. V témže roce byl vyloučen ze studia medicíny a pracoval jako pomocná síla v nemocnici v Moravské Třebové a zároveň vedl Katolickou akci mezi studenty. Na příkaz ministerstva však po roce mohl pokračovat ve studiu medicíny a v roce 1950 promoval na Masarykově univerzitě. Potom působil jako lékař na různých místech jihlavského kraje.
V tomto období také vykonával vojenskou službu, nejdříve ve škole pro důstojníky v záloze, ale při prověrce byl přidělen k útvarům PTP, konkrétně práce na šachtě na Kladensku. V roce 1959 byl s ním rozvázán ve zdravotnictví pracovní poměr pro nepřátelský poměr k lidově demokratickému zřízení a nastoupil brigádu na šachtě v Karviné. Zde byl také zatčen - údajně za vedení dvou protistátních skupin, které se scházely jen k modlitbě a náboženské činnosti a odsouzen pro podvracení republiky. Po propuštění na amnestii pokračoval v práci na šachtě a po úmrtí maminky přešel do Kamenoprůmyslu v Letovicích.
Na kněze byl tajně vysvěcen biskupem Štěpánem Trochtou v Praze dne 7. února 1967 a byl ustanoven do duchovní služby, kterou vykonával na různých místech litoměřické diecéze:
Vlastní životopis P. MUDr. Ladislava Kubíčka
(Čteno při slavnostním jmenování sídelním kanovníkem 6. listopadu 2000 v katedrále sv. Štěpána v Litoměřicích.)
Narodil jsem se 3.1.1926 v Rachově na Podkarpatské Rusi, tenkrát Československu, postupně v Maďarsku, pak v Sovětském svazu a nyní na Ukrajině. Pokřtěn jsem byl v Rachově - tenkrát v Košické diecézi - vodou Tisy doma, protože pro velkou zimu si netroufali mě odnést do kostela. Výuka náboženství ve škole byla jednoduchá: farář byl Maďar a nerozuměl česky a já nerozuměl maďarsky. Rodiče mě naučili se modlit, ale do kostela nechodili. Gymnázium jsem studoval v Brně, kde jsem se stal ministrantem u sv. Tomáše jako náš děkan P. Bezděk, pod vedením nynějšího profesora v Prešově, Novotného.
Maturoval jsem v roce 1945 - po ročním přerušení v důsledku německé okupace - a začal studovat medicínu. V roce 1948 jsem začal studovat zároveň teologii v Brně. V tomtéž roce jsem byl vyloučen ze studia medicíny a pracoval jsem jako pomocná síla v nemocnici v Moravské Třebové a zároveň jsem vedl Katolickou akci mezi studenty. Na příkaz ministerstva jsem po roce pokračoval ve studiu medicíny a promoval v roce 1950. Působil jsem pak jako lékař na různých místech jihlavského kraje.
Mezitím jsem prodělal základní vojenskou službu, kterou jsem nastoupil ve Škole pro důstojníky v záloze, ale při prověrce jsem byl přeřazen k elitním útvarům PTP, kde jsem také získal zkušenosti v práci na šachtě na Kladensku. Vojnu jsem ukončil na svátek sv. Kateřiny v hodnosti vojína. V roce 1959 byl se mnou rozvázán pracovní poměr ve státním zdravotnictví pro nepřátelský poměr k lidově demokratickému zřízení a nastoupil jsem na brigádu na šachtu v Karviné, kde jsem absolvoval havířský kurz. Tam jsem byl také zatčen - údajně jsem byl vedoucím dvou protistátních skupin, které se scházely jen k modlitbě a náboženské činnosti. Byl jsem odsouzen pro podvracení republiky. Po propuštění na amnestii jsem pokračoval v práci na šachtě a po úmrtí maminky jsem přešel do Kamenoprůmyslu v Letovicích, kde jsem v Závodní škole práce získal kvalifikaci lisovače a brusiče umělého kamene.
Mezitím jsem byl tajně vysvěcen na kněze biskupem Trochtou v Praze a v roce 1969 jsem byl ustanoven do duchovní služby, kterou jsem vykonával na různých místech diecéze.
Jelikož jsem byl krajským církevním tajemníkem Dlabalem označen za nejsocialističtějšího kněze, mám radost, že mohu být připočten ke slavné svatoštěpánské kapitule právě v předvečer Velké říjnové.
Vidím v tom i důkaz vítězství pravdy nad pavědeckou lží, vítězství Boží vůle nad pýchou mocipánů, kteří mně v kriminále prorokovali, že do kostela přestanu chodit.
P. Ladislav Kubíček
Malé zamyšlení nad třebenickou tragédií
(Úvaha přednesená při mši sv. v kostele sv. Jakuba v Čížkovicích 12. září 2004)
Ta dnešní neděle má pro nás všechny hořkou, trpkou příchuť. V našich srdcích je zármutek a palčivá bolest, rozum se zdráhá vzít na vědomí fakta, která jsou tak otřesná. Včera jsme prožili zblízka své 11.září. Ne nepodobné tomu, které jsme před třemi léty spoluprožívali s New Yorkem a Washingtonem. V obou případech jsme svědky zločinů, jejichž původci prokázali, že jim chybí i ta nejmenší špetka lidství. S neuvěřitelným cynismem se dali na cestu absolutního zla.
Včerejší vražda na třebenické faře je bohužel o to víc neuvěřitelná, že byla spáchána na člověku ryzího charakteru, člověku, jehož cílem a posláním bylo sloužit a pomáhat bližním, a to i těm, kteří si to často podle našich měřítek ani nezasluhují, totiž zlodějům a vrahům.
Událost, která námi otřásla, je přímo modelovým případem situací, ve kterých si mnozí, křesťané i nekřesťané, kladou otázku: Proč? Jak je možné, že toto Bůh dopustí? Někdy taková otázka končí jen velkým otazníkem, jindy si na ni tazatel odpoví sám zdánlivě logickým způsobem: Dobrý a milosrdný Bůh by toto přece dopustit nemohl, Bůh tudíž není. - Tak jednoduché to ale není. Předchozí závěr svědčí o velmi povrchním myšlení. My s naším lidským rozumem nejsme s to pochopit, co, proč a jak Bůh dopouští. Boží jednání, záměry, budou pro nás smrtelníky vždy určitým tajemstvím. Bůh je náš Otec a my jsme jeho děti. Vzpomeňme si na naše dětství,
kdy se nám občas jednání či záměry otce nezdály a teprve v dospělosti jsme poznali, jak moudře tehdy jednal v náš prospěch. A tak možná až v dospělosti vůči Bohu-Otci, totiž v životě věčném, rozpoznáme dobře i tento jeho záměr.
Když prezident Havel poprvé nastupoval do svého prezidentského úřadu, pronesl těsně po svém zvolení novoroční projev, v němž zazněla památná věta: Naše země nevzkvétá. Ani dnes, téměř po patnácti letech nemůžeme říci, že by naše země vzkvétala. Pokud bychom měli na mysli jen stav ekonomiky v naší zemi, nemuselo by nás to nevzkvétání tak moc mrzet. Musí nás ale mrzet a silně znepokojovat stále se prohlubující morální úpadek v celé naší společnosti, který odstartoval už v roce 1938 a po kratším údobí hnědé a dlouhém údobí rudé totality měl po roce 1989 naději na změnu trendu k lepšímu. Bohužel, nestalo se tak. Žádoucí priority v pořadí morálka - legislativa - ekonomika byly hned začátkem 90. let zaměněny za bezbřehou honbu za majetkem ve stylu zhasněme světlo (a kraďme), která morální krizi ještě výrazně prohloubila. Dnes musíme konstatovat, že naše země je morálně těžce nemocná. A možná potřebuje i naši pomoc.
Znovu se vraťme k otázce: Proč? Jak je možné, že toto Bůh dopustí? Je správné se ptát, ale pokud si chceme sami seriózně odpovědět, musíme usilovně hledat a zvažovat. Vyčerpávající odpověď nenajdeme, ale měli bychom přemýšlet a hledat pozitivní východiska. čím více jich najdeme, tím lépe. Zároveň tím lépe pochopíme Boha i svět.
Představme si situaci, že by P. Ladislav Kubíček žil mezi námi ještě řadu dalších let. Jistě by s úžasnou pokorou a láskou dále pokračoval ve službě svým bližním, pokud by mu to jeho již skromné fyzické síly ještě dovolily. Nakonec by zemřel snad nějakým tichým, bezbolestným způsobem, který bychom mu jistě všichni přáli. í po takové jeho smrti bychom byli dozajista zarmouceni jeho odchodem, modlili bychom se za něho a s láskou bychom na něho ještě dlouho vzpomínali. Možná by ale takto jeho dílo nenalezlo patřičného pokračování.
Proč včera před ránem všemocný Bůh nezasáhl a nezadržel ruku vraha?
1) Jistě tomu nebylo proto, že by otce Ladislava neměl rád.
2) Vzpomeňme také toto: Bůh dal lidem (prostřednictvím Mojžíše) desatero jako návod k „bohulibému" chování. Dal ale také člověku, a tedy i tomu dosud neznámému vrahovi, svobodnou vůli. A dal-li mu svobodnou vůli bezpodmínečně, pak přece nemůže zadržovat ruku či jinak omezovat svobodnou vůli jakéhokoliv člověka.
3) Nakonec myslím to nejdůležitější. Nedopustil snad Bůh to strašné včerejší drama třeba kvůli nám, kvůli lhostejnosti, s jakou se smiřujeme s morální devastací společnosti. Patrně nestačí zlo nečinit, po straně je jen slovně odsuzovat, patrně je třeba mu nějakým zásadovým a účinným způsobem čelit. Může to být soustavný a systematický tlak na zákonodárnou, výkonnou a soudní moc, který by napomáhal k systémovému zlepšení společenského klimatu, k návratu k tradičním a osvědčeným hodnotám, ke zlepšení péče o narušenou mládež včetně výrazně zjednodušujících a rychlejších procedur pro osvojení opuštěných dětí atd. Či není to všechno proto, aby v záslužné službě otce Ladislava pokračovalo více následovníků, jak často známe z dějin křesťanských mučedníků, jejichž násilná smrt vyburcovala svědomí jejich pokračovatelů?
Vydá-li se kdokoliv po cestě otce Ladislava, aby v ní dále pokračoval či jakkoliv zmnožil jeho úchvatné dílo lásky, uctí tak dozajista nejlépe jeho památku. Kromě pomoci a službě konkrétním jednotlivcům se podobně jako on nepochybně zaslouží i o ozdravění naší společnosti.
V této chvíli vzdejme otci Ladislavovi alespoň tisíceré díky za bezmeznou obětavost, s jakou pomáhal nejen svým farníkům, ale všem, kteří cokoliv potřebovali v oblasti duchovní i materiální. Patřil k lidem, kteří přijali výzvu Ježíše Krista k službě člověku plně a bez výhrad. Vzal na sebe svůj kříž a následoval Pána. Vskutku Boží člověk.
íng. Milan Valas
Vysoké nad Jizerou a MUDr. Ladislav Kubíček
V sobotu 11. září 2004 došla do Vysokého nad Jizerou zpráva o násilné smrti někdejšího vysockého faráře MUDr. Ladislava Kubíčka v Třebenicích, který nedávno ještě přispěl do sborníku vydaného u příležitosti 650 let od první zmínky o Vysokém jako o městě a nazvaného Putování s medvědem. Pro připomenutí jeho osobnosti se hodí citace jeho zápisu z vysocké farní kroniky:
1977.
15. XI. 1977 jsem převzal farnost jako administrátor já - MUDr Ladislav Kubíček. Narodil jsem se 5. 1. 1926 v Rachově na Podkarpatské Rusi, promován na lékaře 1. 8. 1950 v Brně, 10 let jsem působil jako lékař a při tom studoval externě theologii - po rušných událostech rušné doby po rozvázání prac. poměru ve zdravotnictví, po působení v uhelných dolech, vězení a v kamenoprůmyslu jsem byl povolán biskupem Štěpánem Trochtou v r. 1969 do duchovní správy po udělení státního souhlasu. Po působení ve Velelibech a Nymburce, Benešově n/Pl, Sloupu v Čechách, Litoměřicích a Třebenicích nastupuji zde po P. Fexovi. Zároveň administruji farnosti Zlatá Olešnice a Paseky n/Jiz. Všude jsou kostely opravené, po duchovní stránce mým předchůdcem dobře vedené, takže se mně krásně navazuje. Na faře získávám po jistých bojích s úřady dva pokoje v í. poschodí, zařizuji koupelnu s teplou vodou a spižírnu. Za pomoci farníků a brigádníků dokončujeme fasádu zbývajících stran fary po výměně 9 oken. Takže se už dá slušně bydlet, úřadovat a vést duchovní správu. Ve všech 3 kostelích provedena instalace oltářů čelem k lidu, zhotovili většinou místní řemeslníci - důchodci - za režijní cenu (pan Josef Kranych ze Tříče, pan Josef Erben z Trojánek, Josef Grosman ze Tříče a dalších). Ve Vysokém také zřízena uzavřená zpovědní místnost - zhotovená rovněž místními důchodci. V ní umělecké tapiserie od pražské autorky M. Jiřičkové.
Lidé přijali všechny změny dobře a zdá se, že se duchovní život osvěžil a prohloubil.
V roce 1984 je denní návštěva při mši sv. 10-15 lidí a většina u sv. přijímání; v neděli 50-100 věřících. Přibývá křtů a svateb, zřejmě je to celkový trend v národě, protože přibývá i bohoslovců (v roce 1977 - 25, v roce 1983, 84 - přijato 50 bohoslovců, hlásí se jistě ke stovce). Funguje chrámový sbor, hlavně o vánocích a májových."