HODNĚ O KŘTINÁCH - Popis kostela - stručně
13.08.2022 - poutní místo Křtiny
Co dělat zvláště teď: 1) HRDĚ A VDĚČNĚ VZPOMÍNAT 2) Vroucně se modlit 3) A také se těšit
- 1. Základní odkazy a v...
- 2. Netradiční průvodce...
- 3. Teplota v kostele
- 4. Slunce v křtinském ...
- 5. Křtinské schody
- 6. STÁLÁ POZVÁNKA
- 7. Kam na občerstvení
- 8. Dvoje ambity a 3 ce...
- 9. Kostnice - kaple sv...
- 10. Zvonohra
POPIS VÝZDOBY POUTNÍHO KOSTELA JMÉNA PANNY MARIE VE KŘTINÁCH
Podle posledních měření je vnitřní výška našeho chrámu Páně něco přes 30 m, možná 30,60 m anebo 30,53 m. NEPLATÍ TEDY 35,0 metrů, ALE 30,5 metrů.
HLAVNÍ OLTÁŘ
Ve středu chrámu Páně stojí baldachýnový hlavní oltář s milostnou sochou Panny Marie. Za ním vidíme velký mariánský monogram, protože kostel je zasvěcený Jménu Panny Marie. Nad ním vzadu je socha Boha Otce. Nad Matkou Boží je holubice - symbol Ducha svatého, z kterého počala svého Syna a na vrcholu baldachýnu je modrý nápis MATER GRATIAE - Matka milosti. Vedle svatostánku jsou malé obrázky sv. Cyrila (vpravo) a sv. Metoděje (vlevo).
OBRAZY A SOCHY
V lodi kostela jsou čtyři mariánské obrazy Ignáce Raaba: vlevo Zvěstování a Zasnoubení, vpravo Navštívení a Útěk do Egypta, za hlavním oltářem ještě dva: Kristus na hoře Olivetské a Nanebevstoupení Páně. Na pilířích nesoucích kopuli jsou dva reliéfy - sv. Norbert a naproti sv. Augustin, oba potírající bludy, pod nimi je Božské Srdce Ježíšovo a sv. Josef. Deset andělů nese různé mariánské symboly. Nad varhanami je socha sv. archanděla Michaela s nápisem QUD, což je zkratka latinského Quis ut Deus - Kdo jako Bůh, vzadu pod kůrem je sv. Antonín Paduánský a sv. Juda Tadeáš a naproti Ukřižovaný Kristus.
OLTÁŘE
V levé boční lodi je to oltář sv. Barbory se sochami sv. Apolonie (vpravo) a sv. Kateřiny. Tento oltář i jeho okolí už bylo restaurováno. Vpravo se nachází oltář 14 svatých pomocníků se sochami sv. Šebestiána (vlevo) a sv. Rocha. Oltář pořídil opat Kryštof Matuška, proto sv. Kryštof zabírá velkou část plátna.
Na kazatelně je reliéf s dvanáctiletým Kristem, kážícím v synagóze, na její stříšce spatřujeme 4 hebrejská písmena jména Jahve (znamenající Hospodin). Baroko miluje souměrnost, proto i oltář vpravo vpředu jí výtvarně a myšlenkově odpovídá: Je to oltář Ukřižování se sochami Krista, sv. Jana Evangelisty a Panny Marie a se 4 písmeny: INRI - Ježíš Nazaretský, král židovský.
Za baldachýnem vlevo vzadu je oltář zasvěcený římským mučedníkům sv. Janu a Pavlovi a sochy sv. Floriána (vlevo) a sv. Vendelína. Před tímto oltářem byl roku 1777 pohřben opat Kryštof Matuška. Fresky na stropě v této části chóru zobrazují sv. Jana Nepomuckého, Vtělení Krista a sv. Josefa. Níže jsou 4 skupinové obrazy, každý s 20 událostmi z dětství, kázání, utrpení a oslavení Pána Ježíše. Ke každému z 80 obrazů byla sloka písně a modlitba. Poutníci strávili u těchto obrazů několik hodin ve zpěvu a modlitbách. Dokola visí záslibné obrazy od poutníků z měst, která byla zachráněna díky modlitbám k Panně Marii Křtinské (Zábrdovice, Vyškov, Prostějov a další). Před sakristií (dnes zimní kaplí) je umístěna křtitelnice.
FRESKY
Kopule chrámu je nesena čtyřmi sloupy, na nichž jsou provedeny čtyři čtveřice starozákonních žen, předobrazů Mariiny zbožnosti, statečnosti a moudrosti. Lze rozpoznat: Judit (hlava Holofernova), Rebeku (džbán), Jáel (kladivo a hřeb), Támar (prsten a hůl), Mirijam (bubínek), Rút (klasy), dceru faraonovu (košík s Mojžíšem), Annu (dítě a lilie), Ester a královnu ze Sáby (královská roucha a koruny), Abigail (koš).
Fresky na stropě vycházejí z verše z knihy Sirachovcovy: "In plenitudine Sanctorum detentio mea. Ego mater pulchrae dilectionis et timoris et agnitionis et sanctae spei" ("V plnosti svatých zdržování mé. Já (jsem) matka krásného milování a bázně a poznání a svaté naděje"), který byl vztahován na Pannu Marii.
Ve střední nejvyšší kopuli
je téma: "IN PLENITUDINE SANCTORUM DETENTIO MEA - V plnosti svatých zdržování mé". Panna Maria je nadnášena anděly ke slávě Nejsvětější Trojice a doprovázejí ji starozákonní proroci, apoštolové, mučedníci a také svatí čeští a moravští zemští patroni. (Svatý Vít má ve znaku kohouta a toho uvidíte, když očima půjdete nahoru po šňůře od levého předního lustru.) Jeden z andělů vysypává medailky, které jsou znamením milosti pro poutníky.
V levé části příčné lodi je téma "EGO MATER PULCHRAE DILECTIONIS - Já jsem matka krásného milování". Trůnící Panna Maria s otevřeným srdcem posílá po andělích srdce plná lásky a víry čtyřem stavům. Od leva spatřujeme zástupce řádů: sv. Augustina, sv. Norberta, sv. Františka, sv. Dominika a sv. Benedikta, pak církevní hierarchii v čele s papežem, za ní následují světští vladaři a vojáci.
Západní část - vpředu nad hlavním oltářem - je inspirována slovy: ".... ET TIMORIS" ("... a bázně"). Panna Maria tažena na triumfálním voze, jehož kola drtí válečnou zbroj, čtyři andělé s plamennými meči zahání čtyři skupiny postav, z nichž každá představuje určitý druh hříchu.
Malba v pravé boční lodi oslavuje Mariinu moudrost podle verše: "... ET AGNITIONIS - ... a moudrosti". Čtyři andělé drží v rukách zrcadla, odrážející světlo na čtyři skupinky: zleva to jsou svobodná umění (lékařství, právo, astronomie, geometrie, filozofie a rétorika). V druhé skupině jsou evangelisté, třetí skupinku tvoří antičtí filozofové, starozákonní mudrci, včetně třech mágů, kteří se přišli poklonit narozenému Kristu. V poslední skupině jsou zastoupeny múzy (malířství a sochařství, architektura, básnictví, hudba a tanec).
Nad varhanní kruchtou završuje celý cyklus malba, na níž jsou rozvíjena závěrečná slova: "... ET SANCTAE SPEI - ... a svaté naděje"). Panna Maria je představena jako hvězda jitřní a naděje trpících, utlačovaných a osamocených, jejichž čtyři skupinky jsou zobrazeny ve spodní části.
V podkruchtí jsou pak provedeny nástropní malby s náměty poutníků uctívajících Pannu Marii křtinskou. V ruce drží poutní prapory a votivní dary. Nad vchodem jsou znaky kláštera a opata Matušky.