Duchovní téma k 3. a 4. etapě
10.03.2014 - pěší pouť na Velehrad
DUCHOVNÍ TÉMA
XXXIII. ročníku Cyrilometodějské pouti v roce 2014: Církev
III. etapa: od kostela sv. Vojtěcha v Jílovém u Prahy ke
kostelu sv. Havla v Neveklově v sobotu 15. 3. 2014
Rozvoj církve dle Skutků apoštolských (II.část)
V minulé etapě jsme si připoměli jak se církev šířila na základě slov i skutků apoštolů - především svatého Petra z Jeruzaléma z Judska do Samaří, Antiochie a také až do Říma. Dnes budeme naše myšlenky věnovat rozvoji církve ve stopách sv. Pavla především na jeho třech apoštolských cestách:
13,1- 14,27
Na první cestu se vydal spolu s Barnabášem z již křesťanské
Antiochie (syrské) nejdříve na ostrov Kypr a odtud do Malé Asie do Pamfylie, Pisidie a Frygie (Perge - Antiochie pisidská - Ikonium - Lystra - Derbe).
Odtud se vrátili zpět do Antiochie syrské „Když tam přišli, svolali církevní obec a vypravovali, co všechno s nimi Bůh vykonal a jak otevřel pohanům cestu k víře."
15,36 - 18,22
„Po nějakém čase řekl Pavel Barnabášovi: „Měli bychom se vrátit a podívat se jak se vede bratřím po všech těch městech, kde jsme hlásali slovo Páně." Tentokrát se vydali z Jeruzaléma přes syrskou Antiochii, a přes Tarsus do Malé Asie - Kilikie, Frygie a Pisidie (Derbe - Lystra - Ikonium). Odtud však pokračovali dále přes Galacii a Lydie. Z Troady se pak přeplavili do Evropy tj. Makedonie (Neapolis, Filipy, Soluň, Atheny, Korint). Na zpáteční cestě se zastavil v Efesu a odtud přeplul do Cesereje. „Odtamtud si zašel nahoru (do Jeruzaléma) a pozdravil církevní obec. Potom odcestoval dolu do Antiochie".
18,23 - 21,19
„Po krátkém pobytu (v Antiochii) zase odtamtud odešel a procházel po pořádku galatský kraj a Frygii a utvrzoval všecky učedníky." Pavel tedy opět evangelizoval v Malé Asii až
opět došel do Efesu. Odtud odcestoval do Řecka a po tříměsíčním pobytu lodí přeplul opět do Cesaree (se zastávkou - mezi přistáním v Miletu). „Když jsme přišli do Jeruzaléma, přijali nás bratři s radostí. Druhý den nás vzal Pavel k Jakubovi a přišli tam všichni starší. Pozdravil je a vypravoval dopodrobna všecko, co Bůh vykonal mezi pohany
skrze jeho službu"
23.11 - 28,31
„V noci potom přistoupil k němu (Pavlovi) Pán a řekl mu: „ Neztrácej odvahu. Jako si o mně vydával svědectví v Jeruzalémě tak musíš vydávat svědectví také v Římě." A Pavel jako vězeň cestoval přes Rodos, Krétu a Sicilii do Říma, kde dostal dovolení, že může bydlet sám s vojákem, který ho hlídal. „ Celé dvě léta zůstal pak v najatém bytě a přijímal všecky, kdo k němu přicházeli. Úplně otevřeně a
bez překážek hlásal Boží království a učil o Pánu Ježíši Kristu."
Závěrečná poznámka: A Církev se dále rozšiřovala: do celé Evropy, Afriky, do Asie, na americký kontinent i do Austrálie ....do celého světa. A každoročně dále rozšiřuje, jak uvádí i oficiální statistiky.
IV. etapa
Od kostela svatého Havla v Neveklově do kostela Zvěstování Panny Marie v Maršovicích a dále až do Heřmaniček v neděli 16. 3. 2014
Tajemství
církve dle Katechismu katolické církve (KKC)
V předchozích etapách jsme sledovali podle Písma svatého Nového zákona jak církev vznikala a dále se rozšiřovala. Dnes i v dalších etapách budeme si o Církvi opakovat to, co nás učí Katechismus katolické církve.
Církev - zároveň viditelná i duchovní tj. je viditelné shromáždění i duchovní společenství; je pozemská i obdařená nebeskými dary; je zároveň božská i lidská.(771)
Církev - tajemství spojení lidí s Bohem. Kristus v církvi zjevuje své vlastní tajemství jako cíl Božího plánu: sjednotit v něm vše (Ef 1,10). Toto společenství lidí s Bohem skrze lásku nikdy nepřestává (1Kor 13,8). Struktura církve je
zaměřena na svatost Kristových údů (772 - 773).
Církev - všeobecná svátost spásy. Být svátostí vnitřního spojení lidí s Bohem to je první účel Církve. Jako svátost je církev Kristovým nástrojem. (774 - 776)
Církev je cesta i cíl Božího plánu. Dokonale se uskuteční v nebeské slávě jako shromáždění všech vykoupených země. (778).
Poznámka: Čísla v závorkách označují příslušný odstavec v Katechismu katolické církve.