Z Moravy až na konec světa
23.12.2021 - Křesťanská Evropa
Poutní deník z autobusové cesty k Panně Marii Fatimské, Lurdské a sv. Jakubovi od 30. 4. do 11. 5. 2003
Z MORAVY AŽ NA KONEC SVĚTA
autobusová pouť k Panně Marii Fatimské, Lurdské
a sv. Jakubovi
od 30. 4. do 11. 5. 2003
S pomocí Boží, s Pannou Marií, Voditelkou našich cest,
s důvěrou v přímluvu sv. Jakuba, patrona poutníků,
sv. Kryštofa, patrona řidičů, a pod ochranou andělů strážných.
Na poděkování všem uklízečkám, otvíračům a údržbářům
domu Božího v Novém Veselí a Bohdalově
k 2018. narozeninám Božího Syna
s vděčností a rád věnuje
Mons. Jan Peňáz, farář
Duchovní program:
Každý sám: Sepsat si svoje poutní úmysly (smír, díky, prosby). Obtíže a případné nesrovnalosti brát jako poutní pokání. Společně: Ranní chvály, mariánské nešpory a modlitba před spaním, růženec a korunka Božího milosrdenství.
Středa 30. 4. 2003
- sv. Zikmunda, mučedníka, knížete burgundského, patrona Čech, kajícníka, zároveň poslední den keltského půlroku (suchého, začíná ten živý), tedy jakýsi silvestr
Poutníci z Moutnic, Rozařína a okolí odjeli z domu po 13. hodině, ve Velkém Meziříčí se přidali místní a dojeli z Nového Města a okolí. Od pošty jsme odjeli ve 14.07 se zpěvem Anděle Boží a prosbami k Panně Marii a sv. Kryštofovi a Jakubovi. Asi ve 14.20 přejíždíme na 117. km dálnice D 1 historické hranice mezi Moravou (27.045 km², 4,1 milionů obyvatel, z toho 1,99 milionů katolíků, v neděli na bohoslužbách téměř 400 tisíc) a Čechami (51.819 km², 6,4 milionů obyvatel, z toho 2,1 milionů katolíků, v neděli na bohoslužbách kolem 100 tisíc). Do hlavního města Čech a celé naší republiky vjíždíme v 15.38 a opouštíme je v v 16.05. Plzní projíždíme od 16.45 do 17.10, je tam 24 ºC, zde i v Praze potkáváme dopravní nehodu. Na půl hodiny se zastavujeme na posledním parkovišti v naší vlasti, na Kateřině. Kdysi se jistě psalo Svatá Kateřina, ale asi nemáme tu odvahu jako radikální Francie, kde názvům vesnic i měst slovo svatý nechali. Po rozjetí zazpíváme hymnu a po kontrole v Rozvadově, která trvá bez dvou minut celou hodinu, vjíždíme do Německa (336 tisíc km², 16 spolkových zemí, 82 milionů obyvatel, 36 % katolíků, 46 % evangelíků, 2 % muslimů). Jedeme cestou Karla IV. na západ. Proti nám se hlemýždím tempem posunuje kolona dlouhá 10 km. Zpíváme písně o tichém večeru a klekání a po 23. hodině se na 30 minut zastavujeme na parkovišti Bruchsal, nedaleko Karlsruhe, které je už na druhé straně Německa. Blížíme se k Rýnu, o který se Němci a Francouzi v dějinách krvavě bili. Od roku 1850 jeho západní břeh pětkrát změnil majitele. Ve Strasburgu přes něj dnes vede most míru. Po něm hodinu po půlnoci vjíždíme do Francie (543 tisíc km², 22 historických zemí, 58 milionů obyvatel, 78 % katolíků, 4 % evangelíků, 3,5 % muslimů).
Čtvrtek 1.5.
- sv. Josefa Dělníka
Minutu před druhou hodinou noční jsme ve Fontaine a je 6 ºC nad nulou, o půl čtvrté je kratičká zastávka v Dole, a to už jsme v Burgundsku. Všechna parkoviště u francouzských dálnic mají své poctivé francouzské pojmenování, žádný Exit 151 jako kdesi na východě. Tak o čtvrt na pět projíždíme kolem „Aire de la Jument Verte" doslova Areál Zelené Kobyly. Za dvě hodiny poté už projíždíme Lyonem, jehož arcibiskup má čestný titul: Primas Galie. Pražský arcibiskup je primas Čech, Morava ani Slovensko něco takového nemají, ač tam měli biskupská sídla daleko dříve.
Opouštíme dálnici a o tři čtvrtě na sedm se na půl hodiny zastavujeme u St Etienne. Do Le Puy jsme přijeli v 8.35 a je tam 8 ºC, v noci tam byl jeden stupeň pod nulou. Až doma zjistím, že mi pan plukovník František Viviers několikrát marně volal, kde jsme, že nás už čeká. Le Puy je poutní místo, odkud vycházejí poutníci pěšky do Santiaga de Compostela (je to 1500 km). Poprvé se tam vydal L.P. 950 místní biskup Godšalk. Ve středověku zde pak začínala jedna ze tří svatojakubských cest, které se za Pyrenejemi spojily v jednu - cestu francouzskou. Část z Le Puy k těm horám - Via Podiensis - byla nedávno obnovena jako památka UNESCO. Doposud je každý den je v místní katedrále Matky Boží v 7 hodin ráno mše svatá pro poutníky a po ní mohou dostat požehnání na cestu a také poutnický průkaz s prvním razítkem.
Město Le Puy má 20 tisíc obyvatel, je položené na kopci a je v něm hodně uliček do schodů. Je proslavené svými paličkovanými krajkami, i my jsme mohli vidět, jak je na ulicích dělají i prodávají. Podaří se nám celkem snadno dostat do katedrály Matky Boží, kde máme být v 10 hodin na francouzské poutní mši svaté k sv. Josefu Dělníku. Jsme uvedeni na předem vyhrazená místa a konečně se setkáváme s paní plukovníkovou a manželem. Při mši svaté jsou dvě české přímluvy vzápětí přeložené do místní řeči: Prosme za poutníky z Moravy, kteří jedou do Fatimy a za nás všechny, protože každý z nás na této zemi poutníkem je k věčnosti. Prosme za obnovení míru ve světě a za spolupráci v Evropě založenou na křesťanských kořenech. Biskup, který sloužil mši svatou s duchovními správci všech kostelů města i okolí, mne nakonec vyzve, abych také něco řekl. Říkám, že děkujeme Bohu, za to že můžeme jet na pouť, což pro nás bylo ještě před 13 roky nemyslitelné. Připomínám, že před těmi třinácti roky u nás ještě nebyla ta moderní nemoc společnosti, totiž nezaměstnanost, i když se nedalo říci, že byla naše společnost zdravá. A jako při každé pouti prosíme Pannu Marii za naše blízké a zvláště nemocné, prosíme i dnes zvláště svatého Josefa Dělníka za mocnou přímluvu pro ty, kdo jsou nezaměstnaností postiženi a kdo se snaží tuto nemoc v naší i francouzské společnosti léčit.
Na závěr zpíváme všichni píseň k sv. Josefu Slavný nebešťane, kterou mají všichni účastníci bohoslužeb vytištěnou na programu. Jsou to výhody počítačové pošty, jenže francouzské stroje stejně nedovedou napsat naše Š a Ť, a proto se české sloky hemží jakýmisi divnými značkami. Na závěr nás otec biskup zve do sakristie, mile nás přivítá a na památku daruje obrázek Panny Marie. Mezitím otevřou zvláštní bránu uprostřed katedrály a procesí se soškou, ale bez kapely a družiček sestupuje po 137 schodech a odchází k 1 km vzdálenému kostelu sv. Josefa. S manžely Viviers vyrážíme o něco později, u svatého Josefa se modlíme soukromě a pak v trávě obědváme. Rozdělíme se na dvě skupiny. Paní plukovníková vede tu zdatnější, jdou na 82 m vysoký sopečný komín, kterému Francouzi říkají Jehla. Vznikl tak, že láva, která se drala jícnem sopky navrch, se zastavila a ztuhla. Hora, která soptila a byla z měkčího materiálu, nakonec podlehla erozi. Na komíně pak místní biskup na poděkování za návrat z pouti do Compostely postavil roku 962 kapli sv. Michaela archanděla. Dnes k ní vede podle průvodce 268 schodů, naši poutníci došli k vícero číslům. Pan plukovník s manželkou byli také pěšky v Compostele, zpátky se vrátili vlakem. Teď se chystají pěšky do Nového Dvora u Plzně, kde založili trapisté ze Septfons nový klášter. Půjdou nejprve do toho mateřského kláštera a pak k nám. Cesta bude o trochu delší než ta pouť, pan plukovník ponese na zádech 15 kg, manželka šest. Dnes to bylo obráceně, méně zdatná skupina s ním šla na náměstí Plot, odkud vycházeli poutníci k sv. Jakubu anebo k hrobu sv. Jiljí v klášteře St Gilles, který je po něm pojmenovaný (asi 300 km). Podařilo se nám zahlédnout opravdické poutníky: hocha a děvče jak si to s velkými batohy rázují přímo na jih. Na nikoho se přitom neohlíželi, ani na nás ani na policisty, kteří zastavovali dopravu kvůli tradičnímu prvomájovému běhu okolo města - lepuyjské patnáctce. Začátky obou cest jsme si prošli a vyfotografovali se u sochy každého z obou světců, pokaždé v ulici po něm pojmenované. Pak jsme znovu vystoupili do katedrály, pomodlili se u milostné sochy Černé Madony. Sedí na trůnu a Ježíšek před napolo stojí a sedí. Madona je oblečená do slavnostních šatů, z nichž vyčnívá její a synův obličej, takže to vypadá, jakoby jí Ježíšek koukal z pod sukní. Skupina se rozdělila a ti nejodvážnější pokračovali nahoru na skálu k soše Panny Marie Francouzské. Před sto lety chtěl postavit biskup nad katedrálu sochu, aby poutníci už zdaleka viděli obraz té, za kterou přicházejí. Vyhlásil na tento úmysl sbírku ve své diecézi. Ta však moc nevynesla, proto byla rozšířena po celé Francii. Zapojili se lidé z celé země a tak vznikl nynější název sochy: Notre Dame de France. My to překládáme jako Panna Maria Francouzská, otrocký překlad zní Naše (milá) Paní Francouzská. Nejlepší by však bylo Matka Boží Francouzská. Přítel biskupův a vítězný velitel bitvy u Sevastopolu (8.9. 1855) generál Pélissier zařídil u císaře, že na ulití věnoval 213 ukořistěných kanónů. Z nich pak byla po 4 roky vyráběna socha a 12.9.1860 o svátku Jména Panny Marie posvěcena v přítomnosti 120 tisíců poutníků. Celá socha i s kamenným podstavcem je 22,7 m vysoká a vše váží 835 tun. Samotná socha Panny Marie měří 16 m, je z litiny a váží 110 tun. Had, na kterém stojí je 17 m dlouhý. Když jsme se společně vraceli na parkoviště, byla okružní ulice obklopena diváky, kteří sledovali běžce a běžkyně. Jak nás uviděli s křížkem a korouhví, říkali: Dneska přece není 15. srpna (pouť k Panně Marii)! Počkali jsme, až se celá naše skupinka sešla a chtěli jsme ukázněně přejít silnici. Jak nás zhlédl pořadatel, přísně nám pohrozil a zakázal nám přejít. Jdu za ním a začínám smlouvat. Samozřejmě můžete přejít, ale musíte po jednom vždy v kratičké přestávce mezi běžci, jinak by mohlo dojít k hromadnému pádu. Měli to opravdu promyšlené, vychytané, jak budu později poučen.
V 16.55 odjíždíme z parkoviště vzhůru do kopců (Le Puy je ve středu Francouzského středohoří - Massif central). Po vyšplhání na vrchol sjíždíme prudkými serpentinami dolů k řece Rhoně. Po hřebeni toho pohoří vede dvojitá vnitřní hranici, která odděluje dva departementy (územní správní celek, který byl vytvořen za revoluce tak, aby do jeho hlavního města to nikdo neměl dál než jeden den jízdy na koni) a zároveň dvě oblasti (nové celky, které opisují dřívější historické země). Přesně za tři hodiny jsme v hotelu F 1 v Saulce sur Rhone v blízkosti Montélimar a brzy usínáme jako zabití.
Pátek 2. 5.
- první v květnu (sv. Atanáše, východního učitele církve):
Ráno v 7 hodin odjíždíme po dálnici přes Nimes, Montpellier a Narbonne. Jedeme stejnými místy, kudy už ve starověku vedla římská silnice zvaná Via Egnatia. Kolem sebe vidíme vinice, které byly za posledních 100 let dvakrát zrušeny a třikrát obnoveny. Nalevo je ústí řeky Rhony, takzvaná Camargue, pak moře a přístav Agde, kde se shromažďovali na začátku 2. světové války naši chlapci, kteří pak bojovali v Anglii. Pak zamíříme na jih a v 10.45 přejíždíme hranice Španělska (504 tisíc km², 17 historických zemí s různým stupněm autonomie, které se pak dělí na 50 srovnatelných provincií, 39 milionů obyvatel, 96 % katolíků, 3 % bez vyznání). Hned zastavíme na parkovišti. Při krátkém odpočinku porovnáváme ceny pohonných hmot. Všude jsou v euro, ale ve Francii stál natural 1,099 euro, super 1,118 a nafta 0,839. Zde stojí benzín 0,84 až 0,91 a nafta pro osobní auta 0,764 a pro nákladní 0,709 euro. O půl dvanácté odjíždíme a za 10 minut dvě jsme vystoupali na Montserrat, největší mariánské poutní místo Španělska, kde svatý Ignác z Loyoly odložil meč a rozhodl se sloužit Pánu Ježíši. Tím vlastně vznikl jezuitský řád. Je krásné počasí, řidiči říkají, že zde byli už dvanáctkrát a že zde vždycky byla mlha. Nepřímo to potvrzuje i nápis vzadu v bazilice: 7.11.1982 zde byl za velké zimy, větru a deště Jan Pavel II. Před kostelem právě končí svatba. Všude je plno okvětních lístků, které lidé hází na novomanžele. V kapli za milostnou sochou máme mši svatou. V promluvě vycházím z názvu tohoto místa: Mons serratus, zubatá hora. Skály (nejvyšší 1236 m. n. m.) zdálky skutečně připomínají bílé zuby jakési obrovské pily obrácené směrem vzhůru. Když dva lidé vezmou do ruky pilu, která není zrovna motorová, musí být sehráni. I člověk se má ve všech situacích jednat v souhře s Bohem, dárcem všeho dobrého, viditelného i neviditelného. Připomínám krásu okolní přírody i vnitřní krásu duše, která umí odpustit. V 17 hodin odjíždíme a v půl osmé jsme v Lloret de Mar, kde se ubytujeme v hotelu. Na většině pokojů máme místo kromě dvou lůžek i dvě přistýlky. Po večeři se někteří jdou podívat k moři, někteří i ráno na východ slunce.
Sobota 3. 5.
- sv. Floriána, první sobota (v Netíně po 125.):
Po snídani odjíždíme o půl deváté míjíme Barcelonu. Věže nedostavěné katedrály Svaté Rodiny jsme z dálničního obchvatu nezahlédli. Na videu však už můžete vidět katedrálu dostavěnou. V autobuse připomínám dvě myšlenky: Být sám sebou a pořád nesrovnávat. Nezaměřovat pozornost na věci, které nám vadí. Pak jedeme přímo na západ až k Zaragoze, hlavnímu městu Aragonie. Těsně před polednem přejíždíme nultý poledník. Potom zamíříme na jihozápad - k Madridu, hlavnímu městu Španělska, které vzniklo před půl stoletím sloučením Aragonie a Kastilie. Z autobusu vidíme velké obrazy býků, asi reklama na španělskou národní zábavu. Protože se dnes zastavíme v Toledu, bývalém hlavním městě Kastilie, čteme si Toledskou legendu od Julia Zeyera. Náš autor v ní píše, jak byla v Toledu uctívána socha Krista Světlého. Po mši svaté líbali vždycky jeho nohu. Nějaký nenávistník ji potají napustil jedem. Když se přiblížil první člověk, aby ji políbil Kristus nohu zvedl. Tento zázrak se opakoval. Nenávistník se nedal a jedné temné noci soše probodl bok a odnesl ji domů. Ráno ho objevili podle stop krve, které socha zanechávala. Zeyer končí hlubokou úvahou o tom, že při výslechu a mučení se trpící rouhač setkal s Kristem, kterému se právě v utrpení podobal a v jehož milosrdenství nakonec uvěřil. S námi jedoucí členové karmelitánského třetího řádu nám vyprávějí, jak v Toledu zakládala klášter sv. Terezie z Avily, učitelka církve a přidávají všeobecné informace o Karmelu vůbec. Od poledne do tři čtvrtě na jednu odpočíváme na parkovišti. Na rovinách Kastilie vidíme množství větrných elektráren, také úrodná pole se velkými hromadami vysbíraných balvanů. O tři čtvrtě na šest vysedáme před hradbami Toleda s branou s dvojhlavým habsburským orlem, znakem císaře Karla V., který město zvelebil podobně jako Karel IV. Prahu. Celé město je památkou UNESCO. Jdeme do katedrály, která je jediným místem na světě, kde se slouží i v obřadu mozarabském. Je to památka na dobu, kdy bylo Španělsko obsazeno mohamedány a liturgický vývoj šel jinou cestou. My jsme na mši svaté římského obřadu a po ní nás cinkáním klíčů vyhání nesmlouvavý kostelník. Najdeme kapli Krista Světlého, o které píše Zeyer. Tam je nápis, že král Alfons zahlédl štěrbinou ve zdi věčné světlo před křížem. O dalších věcech z legendy ani zmínka. Sedí tam dvě mladé Španělky, ptám jich se na legendu toledskou. Nic nevědí. Neznám dost španělských slov, ony neumí francouzsky. Snažím se naznačit hlavní bod, o kterém Zeyer píše, že totiž rouhač probodl bok soše Krista a ta začala krvácet. Proto vytahuji kapesní nožík a otvírám jej. Ony jen překvapeně zírají, jak si všimli naši poutníci, kteří to se zájmem celé sledují. Pak náhodou najdeme karmelitánský kostel, možná to bude ten klášter, který svatá Terezie založila. Karmelitáni obnovují zasvěcení a celá naše skupina je na mši svaté, zase trvá jen půl hodiny. Všichni se šťastně scházíme a ve 21 hodin odjíždíme do Fatimy. Měli jsme jet přímo po státních silnicích, řidiči to vezmou na jih po dálnicích až do Lisabonu. Jedeme směrem k oceánu, vidíme zapadat slunce a pak usínám, takže vůbec nevím, kdy jsme přejeli hranice Portugalska (92 tisíc km², 22 okresů, 10 milionů obyvatel, 95 % katolíků, 1,5 % evangelíků, 3,5 % bez vyznání). Jsou to nejstarší hranice v Evropě, od roku 1270 se nezměnily.
Neděle 4. 5. - III. velikonoční - vrchol pouti:
Kolem páté hodiny odpočíváme na parkovišti v blízkosti Lisabonu. Je tam 18 °C. Vidíme tam auto naložené pláty korku. Ráno v 6 hodin 16 minut našeho času zastavujeme ve Fatimě a máme za sebou asi 4000 km. Teprve později zjišťujeme, že zde mají o hodinu méně a pět hodin je pro člověka z jižní země jako u nás půlnoc. Hodinu čekáme v autobuse, potom řidiči chtějí spát, proto vycházíme ven. V 7 hodin vidíme východ slunce za bazilikou, která vévodí celému údolí Iria, kde se od 13.5. do 13. října 1917 pětkrát zjevila Panna Maria (v srpnu to bylo na jiném místě). Baziliku stavěli od roku 1928 do roku 1953. Naposledy na ni přidali velké obrazy dvou sourozenců, kteří spolu s Lucií (dnes 96 letou) Pannu Marii viděli. Hyacinta a František, kteří zemřeli velice brzy po zjevení, byli blahořečeni Janem Pavlem II. přímo zde 13.5.2000. Při té příležitosti zveřejnil i poslední tajnou část fatimského poselství. Uprostřed stojí kaplička zjevení postavená roku 1919. Dnes je v ní jen svatostánek a celý její okolí je zakryté moderní střechou. K ní vede dlážděná Cesta pokory, po které se po příkladu Lucie chodí po kolenou. Kajícníky často doprovázejí členové rodiny, kteří kráčejí vedle. Na prostranství se vejde 300.000 lidí, celé je vyasfaltováno, pouze tam, kde chodí procesí, je kostkami vyznačený směr a šíře. Dub, nad kterým se Panna Maria zjevila, už není, na jeho místě stojí mramorový sloup se sochou. V její korunce je uložena kulka, kterou bylo 13.5. 1981 v Římě střeleno na svatého Otce. Opodál dodnes roste ten dub, pod nímž stály děti. Uprostřed je socha Božského Srdce. Když pro ni začali kopat základy, vytryskl tam pramen vody a dodnes slouží, ačkoli údolí bylo vždy suché. Po celé ploše pobíhají psi, kteří velice málo štěkají, chovají se spíše jako naše kočky. Na konci plochy je zeď postavená ve svatém roce 2000. Je v ní velká svatá brána pro procesí a malá branka,, kterou prochází cesta pokory. Svatý rok připomíná ještě moderní kovový betlém u vchodu, velice šťastně udělaný. Do Fatimy přichází 4 miliony poutníků ročně.
Po 9. hodině jsme vstoupili na prostranství, po 10. hodině vyšlo od kaple Zjevení procesí k oltáři před bazilikou. Muži nesli náhradní sochu, která byla také krásně nazdobena. Při mši svaté mladí lidé, kteří měli v tyto dny ve Fatimě setkání, ukazovali názorně, k jakým závěrům došli. Skupinky v různých barvách představovaly, že všichni lidé mají žít ve vzájemné lásce. Procesí se pak kolem celé plochy vrátilo do kaple. Přitom se zpívala fatimská píseň a mávalo bílými šátky nebo aspoň kapesníky. Po 13. hodině jsme se ubytovali v semináři misionářů Consolata a odpočívali. Jeden poutník si na 3 minutky zdříml a probudil se až za 3 hodiny. V 19.30 jsme měli mši svatou v bazilice. Připomněl jsem, že čert je lidový název pro zlého ducha, ďábla, který je odpůrce Boží a nepřítel naší spásy. Nemůžeme se na tuto duchovní skutečnost dívat s pohledem podle pohádek, kde jsou milí čertíci s krásnými plyšovými kožíšky, že by byla radost je po pohladit a říkat: Čertík Bertík. Už slova ďábel, čert a peklo bychom se měli bát. Vyhýbat se mu jako sprostému slovu a ne je provokativně používat, jak to dělají některé hudební skupiny a podobně. Hlavní poselství Fatimy se dá shrnout do známé modlitby: Pane Ježíši, odpusť nám naše hříchy, uchraň nás pekelného ohně a přiveď do nebe všechny duše, zvláště ty, které tvého milosrdenství nejvíce potřebují. Pane, prosíme, uchraň nás. Po večeři byl o půl desáté průvod se svícemi. Růženec i fatimská píseň byly ve více jazycích, přání dobré noci pokaždé i polsky.
Pondělí 5. 5.
V 7.10 byla česká mše svatá v kapli Zjevení. Připomněl jsem další důležitou část fatimského poselství. Je to úzké spojení věcí řádných a mimořádných, zvláštní milosti, kterou je to zjevení, a úřední autority, kterou zastupuje vždycky místní biskup. Biskup z Leirie všechno zkoumal, vizionáři ho poslechli, sestra Lucie na jeho výzvu několikrát přesně vše znovu popisovala. Vždy je potřeba to úzké spojení dvou směrů: i jakási volnost a vynalézavost a odvaha jít do nejistoty a na druhé straně ochota dodržet tradice, zvyky i zákony, podřídit se. Po snídani jsme šli do vesnice Aljustrel, kde pasáčci bydleli. Nejprve jsme se modlili křížovou cestu podle zjevení Kateřiny Emmerichové. Šli jsme podle kapliček postavených maďarskými uprchlíky v roce 1964. Po krvavém potlačení lidového povstání proti komunistům v roce 1956 se rozprchli do celého světa. 14 kapliček postavili jako vzpomínku na utrpení jejich národa. Na každém zastavení je napsáno odkud jsou jeho dárci. Myslím, že eukalyptové stromy neboli blahovičníky byly vysázeny Maďary z Austrálie. Kaple byly stavěny právě zde s důvěrou, že se splní fatimské poselství a že Mariino Neposkvrněné Srdce zvítězí i v jejich vlasti. Když se tak stalo, postavili ještě 15. kapli - Vzkříšení Pána Ježíše. Ta stojí u velké maďarské kaple postavené roku 1988 k 950. výročí smrti sv. Štěpána krále uherského. On dostal od papeže korunu, která se nazývá svatoštěpánská podobně jako naše svatováclavská. Pozná se z dálky tak, že křížek na ní je nakloněný. V kapli jsou obrazy maďarských svatých, z nichž mnozí nám jsou známí. Třeba sv. Vojtěch (maďarsky Béla z jeho latinského jména Adalbertus), který je apoštolem Polska, Pruska a Uherska. Biřmoval sv. Štěpána (maďarsky Ištván, lidově Pišta). Dále je tam sv. Gizela, manželka sv. Štěpána, sv. Jaromír (Gerhard) - první biskup, sv. Jimram (Imre), syn sv. Štěpána, sv. Ladislav (Laszló), apoštol Chorvatů, které připojil k Uhrám jako nezávislou zemi, a patron Dolních Radslavic. Slyšeli jsme zpěv slavíků a viděli hodně místních stromů, především korkové duby a olivy. Zastavili jsme se na místě zvaném Cabeco, kde se dětem v roce 1916 dvakrát zjevil Anděl míru. Poprvé je naučil tuto modlitbu: „Můj Bože, věřím v Tebe, klaním se Ti, doufám v Tebe, miluji Tě. Prosím Tě za odpuštění pro ty, kteří nevěří, Tobě se neklanějí, v Tebe nedoufají a nemilují Tě." Pak se vztyčil a řekl: „Tak se modlete. Srdce Ježíše a Marie vaše prosby vyslyší." Škoda, že se tato modlitba nezná. Podruhé je naučil modlitbu, která se později stane základem Korunky Božího milosrdenství a podal jim svaté přijímání. První kaple u nás zasvěcená tomuto tajemství se má stavět ve Slavkovicích. Pak jsme se zastavili v místě Valinhos - doslova Údolíčko, kde se zjevila Panna Maria 19.8. 1917, když třináctého dne toho měsíce byly děti ve vězení. Nakonec jsme sešli do vesnice, kde jsme viděli rodný domek sestry Lucie se studnou, kde se zjevil dětem Anděl míru a Portugalska. Vyzýval děti, aby přinášely Bohu oběti za všechno, co mohou, na smír za hříchy, které Boha zraňují a jako prosbu za obrácení hříšníků. Pak jsme šli do rodného domku Hyacinty a Františka. Tam nás provázel jeho synovec, starší pán, který nám na fotografii ukazoval dva pasáčky s ostatními sourozenci a hrdě hlásil: Tenhle je můj tatínek. Za poledne jsme navštívili velkoobchod s náboženskými věcmi a pěknými cenami. Odpoledne byl vlastní program, po večeři nám otec představený semináře nalil skleničku pravého portského. Celý den byla veliká zima a vítr, což nezabránilo některým poutníkům v cestě pokory. Večer jsme zase byli na procesí se svícemi, česky při něm zazněla druhá polovina čtvrtého slavného desátku.
Úterý 6. 5.
- sv. Jana Sarkandra,
který jako bohoslovec byl na praksi u svého bratra Mikuláše, prvního katolického faráře ve Velkém Meziříčí od husitské doby:
V 6.45 jsme měli mši svatou v seminární kapli. Připomněl jsem, že my obyčejní lidé nejsme schopni pochopit, proč se něco děje, a pořád se ptáme, proč Bůh to či ono dopouští. Jenže my vidíme, jen co je TADY A TEĎ. Bude však také TAM A POTOM, až u něho, až v jeho království. Tam pochopíme víc, protože budeme vše vidět v jasu věčného světla a pak poznáme, že Bůh je opravdu nejvýš spravedlivý a nekonečně milosrdný. Z Fatimy vyjíždíme v 8.23 a je 10 °C. V přístavu Nazaré je 17 °C a vane ostrý vítr, který nám hází písek do vlasů. Jdeme na pláž a díváme se, jak voda oceánu naráží na naši pevninu, mnohdy s velkou silou, takže pár neopatrníků bylo důkladně pokropeno. Jen dva odvážlivci šli do plavek. Někteří vyjeli, jiní vyšli na skálu nad městem, kde je poutní kostel Panny Marie. Šlechtic pronásledoval jelena až k útesu nad mořem, kde štvané zvíře ladně skočilo do neznáma. Kůň se však zastavil s předníma nohama nad hlubinou. Zatímco zvíře hledalo rovnováhu, jezdec prosil Pannu Marii o pomoc. Byl zachráněn a z vděčnosti tam postavil kostel. Od něho je vidět na oceán, sloup na návrší připomíná, že zde prosil Pannu Marii o ochranu před vyplutím na cestu kolem Afriky i Vasco de Gama. Modlil se zde také sv. František Xaverský. O tři čtvrtě na dvanáct vyjíždíme na sever, od půl třetí do třech jsme na parkovišti u města Porto. Dalo jméno celé zemi a také známému vínu. Severní Portugalsko připomíná naši vlast. Výjimkou jsou malebné stříšky nad komíny, složené z ozdobných pálených tašek. Jinak je všechno v přírodě sytě zelené a zářivě žluté. V 16.15 přejíždíme hranice a rázem je o hodinu více. Blížíme se k sv. Jakubovi od jihu portugalskou cestou. Od jihovýchodu ze středu Španělska k jeho hrobu vede stříbrná cesta a od severu vede asi 70 km dlouhá námořní cesta z přístavu La Coruňa (galicijsky A Coruňa, jak je všude výrazně psáno). Nás však zajímá cesta od východu, od nás, která se na španělském uzemí jmenuje Camino frances, Francouzská cesta. V Pyrenejích se v ní spojí tři hlavní proudy z Francie: jeden z Flander (dnešní Belgie) přes Paříž, Tours a Bordeaux, druhý z Němec, přes Burgundsko a Vézelay a třetí od nás a Rakouska přes Švýcarsko a nám už známé Le Puy s proudem italským přes jižní Francii, hrob sv. Jiljí v St Gilles a Toulouse. Od místa spojení k cíli je to už jen 800 km. Vysvědčení poutníka však vystaví jen tomu, kdo pomocí razítek ve své poutní knížce prokáže, že ušel nejméně 100 km pěšky nebo ujel 200 km na kole anebo 100 km na koni. I velkomeziříčská hraběnka ušla ve svých 48 letech tu stovku, ačkoli ji její bratři varovali a podceňovali a hned první den její pouti přímo lilo. V 19.00 zastavujeme v Brion, asi 12 km jižně od Santiaga. Původně jsme mysleli, že část poutníků odtud vyjde ráno pěšky a ostatní je dojedou autobusem. Po ubytování v hotelu se bouřlivě debatuje, kolik kilometrů půjdeme pěšky. Výsledek je vždy nerozhodný a nemastný, jak už to v takových případech bývá, ale nic lepšího než demokracii zatím nikdo nevymyslel. Se slovy, že ráno je moudřejší večera a s modlitbou za ochranu andělů strážných jdeme spát.
Středa 7. 5.
Po snídani odjíždíme do Santiaga, objedeme vnitřní město, celkem rychle najedeme na ulici Camino Frances. Kolem už vidíme značky pro poutníky, jakási sluníčka s paprsky, obrácená vždy k sv. Jakubovi. Vyrážíme pryč z města, vlastně domů, k nám na východ. Za pár stovek metrů se však ulice mění na dálnici. Na prvním výjezdu (všude jej nazývají ve své mateřštině, pouze u nás to musíme mít napsáno anglicky) z ní sjíždíme a na okresní silnici v obci San Marcos nás 23 vystoupí. Nečekal jsem tolik lidí. Autobus jede zpět do města a my spatříme první značku. Fotografujeme se u ní a v 8.40 vykračujeme. Zastavujeme se na kopci Gozo, kde je památník na návštěvu sv. Otce Jana Pavla II. a také obraz sv. Františka, který však asi do Compostely neputoval. To už nás dohání poutník, starší šlachovitý Španěl, který s velikým batohem vyšel před 14 dny z Burgosu (500 km). Chvilku se bavíme a on už utíká dál. Řekl, že to je ještě pět kilometrů, nečekal jsem, že to bude tak málo. Aspoň máme čas a prožijeme poslední úsek opravdu poutnicky. První modlitba je u kostela v San Lazaro, kam přicházíme devět minut po deváté. Kolem půl desáté vstupujeme do vlastního města. Všímám si, že na mostě, pod kterým vede železnice je cedulka s názvem trati, kterou právě překračujeme. Mnozí jdou bosky a v 11 hodin jsme na náměstí San Pedro. Další modlitba a to už nám jdou naproti naši spolupoutníci. O půl dvanácté vstupujeme do katedrály. Její vnějšek, porostlý lišejníky s plevelnou zelení na římsách a ve štěrbinách nás trochu zklamal, ale vnitřek to vynahradil. Po stránce stavební, duchovní i lidské. Při mši svaté jsem mohl oslovit naše poutníky v mateřštině a kdybych býval měl misálek, mohla být i část mešní modlitby česky. A to jsem přišel neohlášen, pár minut předem. Mše svatá začala v poledne, spolu s místním knězem ji sloužili dva Italové, jeden Polák a Francouz a španělský kněz z Německa. Před ní se četlo, kolik poutníků přišlo a odkud vycházeli a na závěr i seznam autobusových skupin. Když přišla na řadu čeština, prosil jsem, abychom si na přímluvu sv. Jakuba vždy zachovali katolickou víru a dovedli ji slovem i příkladem předávat dalším pokolením. Naši vedle sebe uviděli i poutníka z Burgosu. Odpoledne jsme si prohlédli katedrálu i město. Uviděli jsme sochu sv. Jakuba na koni. Lidé si prvně mysleli, že je to sv. Jiří Drakobijec a on to byl sv. Jakub Maurobijec. Poprvé totiž uviděli Španělé sv. Jakuba roku 844, když se vzbouřili proti arabskému sultánovi z Kordí³vy a odmítli mu poslat 100 dívek do harému, jak to od nich každý rok požadoval. Sv. Jakub byl pak patronem Renconquisty, kdy Španělsko znovu získalo svobodu a víru v Krista. Jemu připisují zachování katolické víry za reformace. Jedno z jeho posledních zjevení se odehrálo za občanské války, kdy generál Franco povstal ve jménu vlasti proti ateistickým republikánům, v tomto případě komunistům a anarchistům podporovaným z ciziny.
V 17.37 se obracíme k domovu, namíříme na východ, často jedeme po vysokých mostech (viaduktech - doslova cestovod podle vzoru vodovod). Pod námi a kolem nás je vše zelené, častěji však vidíme i šedé střechy. Přiblížíme se k moři, před desátou půl hodiny stojíme u Ovieda, hlavního města Asturií, a kolem půlnoci vjíždíme do Baskicka, které v našem zeměpise dalo název Biskajskému zálivu. Francouzi mu říkají Gaskoňský záliv.
Čtvrtek 8. 5.
- Panny Marie Prostřednice všech milostí (státní svátek):
Kolem druhé hodiny v noci zastavujeme na půl hodiny u pumpy. Vše je zavřeno, platí se přes neprůstřelné okénko, paní dovnitř nikoho nepustí, záchody jsou rozbité, nepoužitelné. Baskicko je obětí terorismu. Vede jej ETA (Euzkadi Ta Askatasuna - česky Baskicko a svoboda). Ve 3.33 přejíždíme hranice, je 17 °C a v 6.26 (16 °C) jsme v Lurdech před hotelem Panoramic. Naštěstí tam nikdo nespí, takže se můžeme hned ubytovat. Hotelier je mladý a sympatický, rozlišuje pokoje pro manželské páry a dvojice mužů a žen, ale pak to jaksi vzdává. Škoda. Sám také vaří pro své hosty, kteří jsou většinou z Chorvatska, Slovenska, od nás a Běloruska.
Základní údaje o Lurdech: Město má družbu s Fatimou v Portugalsku, Loretem v Itálii a Čenstochovou v Polsku. V Lurdech bylo zjevení od 11.2.1858 do 16.7.1858, celkem 18x. Bernadeta pak odjela k sestrám do Nevers a už se do Lurd nevrátila. Zjevení bylo uznáno církví jako pravé roku 1862. Je to zjevení soukromé i kdyby tomu člověk nechtěl věřit, zůstává pravověrným katolíkem. Věřit se tomu může a má, je to církví schváleno. Základní kámen baziliky byl položen r. 1864 a první mše sv. v kapli byla sloužena v r. 1866.
Uprostřed plochy dnes stojí socha Panny Marie Lurdské s korunou na hlavě. U ní bývá sraz poutníků a setkávání ztracených. Přímo před ní uvidíme nejprve Růžencovou baziliku. Byla dokončena 1901 a je vestavena do svahu před Horní bazilikou, která má vysokou věž a která byla dokončenou v r. 1871. Pod horní bazilikou je krypta (sklepní kaple) v místech první kaple, kterou dokončili v roce 1866 a na jejímž hloubení pracovalo po 3 měsíce 25 mužů, mezi nimi i otec Bernadetty. V předsíni krypty je socha sv. Petra, věřící jí s úctou líbou nohy podobně jako v Římě, je to lidové vyznání víry v neomylnost papeže, Petrova nástupce, ve věcech víry a mravů. Jsou tedy 3 kostely nad sebou: horní bazilika, sklepní kaple pod ní a před ní dole Růžencová bazilika. Dvě postranní věže před horní bazilikou byly přistavěny r. 1908, k 50. výročí zjevení.
Nahoru se jde po obou stranách po příkrých schodech anebo po dvou pohodlných náspech, na kterých jsou dvojice soch: Jan Křtitel a Jan Evangelista nahoře, trochu níže církevní spisovatelé sv. Bernard (při pohledu zdola je vlevo) a sv. Hyacint, ještě níže proti sobě rodiče Panny Marie sv. Jáchym a sv. Anna, pak významní francouzští světci sv. Vincenc z Pauly a sv. Ludvík z Monfortu, a úplně dole apoštolové Francie: vlevo sv. Remi, který r. 496 pokřtil v Remeši krále Franků a vpravo sv. Martin z Tours, který ve 4. století rozšířil křesťanství z římských měst v Galii na keltský venkov. Před bazilikou je sv. Petr a Pavel. Vlevo na trávníku je socha sv. Rocha, patrona poutníků, dole u zpovědních budov je socha faráře arského sv. Jana Maria Vianney.
Na levém boku jsou ve výklencích náspu kaple: nejblíže středu Panny Marie Guadalupské (místo v Mexiku, kde se Panna Maria zjevila), pak kaple sv., Bernadetty s Pannou Marií v pozadí a se svatými francouzskými ženami na bocích: sv. Jana z Arku, sv. Jenovéfa Pařížská, sv. Solange a sv. Germaina. Poslední je kaple františkánských svatých, mezi nimi je také sv. Ludvík, král francouzský. Dále je místnost s nápisem: Křty, biřmování, první svaté přijímání - můžete se přihlásit v jakémkoli věku.
Na čelních stěnách bazilik je vidět kruhové medailony papežů na zlatém pozadí: nad vchodem do horním baziliky je Pius IX., za něhož bylo zjevení, nad kryptou je sv. Pius X., za něhož se slavilo 50. výročí. U vchodu do Růžencové baziliky je vlevo Lev XIII., který šířil modlitbu růžence (a zavedl úctu sv. Cyrila a Metoděje v celé církvi), vpravo Pius XII., který v roce 1950 vyhlásil pravdu víry o Nanebevzetí Panny Marie.
V Růžencové bazilice je 15 kaplí s růžencovými tajemstvími. Mozaika se 14 tajemstvím byla r. 1907darována poutníky z Čech, Moravy a Slezska. Nad ní jsou zemské znaky a nápis "Panně Neposkvrněné národ český". Je to v celé bazilice jediný nápis v jiné řeči než francouzské a latinské. Výjimku tvoří jen děkovné tabulky, které jsou také italské a anglické a možná i v jiných řečech. Jsou pěkně a citlivě osazeny, vždy ze stejného druhu kamene na jedné stěně, protože se zadávají společně.
Křížová cesta z r. 1912 měří celkem 1530 m, tvoří ji sousoší z litiny, celkem 115 soch v životní velikosti. Končí 15. zastavením - vzkříšením. Pro vozíčkáře je křížová cesta za řekou naproti jeskyni.
Vedle rovné plochy, po níž chodí procesí, je pod zeleným návrším podzemní bazilika sv. Pia X., kterou k 100 výročí 1958 vysvětil kardinál Roncalli - za pár měsíců papež Jan XXIII. Vejde se do ní 20 - 30 tisíc lidí. V podzemní bazilice je také 15 zastavení křížové cesty, 15 růžencových tajemství a 18 obrazů o lurdském zjevení, všechno z taveného barevného skla.
Pramen je vidět vzadu v jeskyni pod sklem. Mlýnský náhon, přes který Bernadetta 11.2.1858 šla, je dnes zasypán, proto je dnes u jeskyně široké prostranství. Na něm je vyznačeno místo, kde klečela Bernadetta a tmavá deska tam, kde klečel Jan Pavel II. Při posledním zjevení - 16.7.1858 - bylo okolí jeskyně zahražděno, proto se Bernadetta dívala až z druhé strany řeky, dnes tam je moderní kostel sv. Bernadety, postavený k 100. výročí její smrti. Patří k němu i kaple, v níž je celý den adorace. Bývá také v nedalekém adoračním stanu. Každou noc je pak adorace v kryptě pod bazilikou. Za jeskyní jsou vany, jsou vytesány ve skále je jich 17, 11 pro ženy a 6 pro muže, voda v nich má 12 ° Celsia. Poutníci, kteří se v nich koupou, se modlí k Panně Marii a žehnají se na znamení svého křtu. Ještě nikdo se při koupání nenachladil.
Do podzemní baziliky jsou na 17. hodinu přiváženi nemocní na procesí s Nejsvětější svátostí. Při něm se čtou slova evangelia v 6 řečech - francouzsky, italsky, španělsky, anglicky, německy a holandsky: Pane, ať vidím. Pane, ať slyším. Pane, ať chodím. Pane, ať Tě následuji jako tvůj učedník. Nemocní, kteří pocítí uzdravení, mají mlčet a říci to až lékařům. Mezinárodní lékařský úřad, ve kterém jsou i nevěřící lékaři, shromáždil 6.772 případů uzdravení, z nichž však jen 66 bylo prohlášeno za opravdu lidsky nevysvětlitelné, tedy zázračné. Poslední byl případ Jana Salauna z La Loupe v diecézi Chartres. V roce 1993, kdy mu bylo 58 let, byl při své druhé pouti do Lurd zbaven útrap s roztroušenou sklerózou, kterou dostal roku 1977 a kvůli níž byl od roku 1979 v invalidním důchodu.
V Lurdech jsme začali v 9.30 shlédnutím diapozitivů s českým komentářem, mnozí si přitom v teple a tmě pěkně zdřímli. Pak jsme se pomodlili křížovou cestu. V 11.30 jsme měli mši svatou v kapli sv. Gabriela, která je nahoře vedle baziliky. Při se četlo evangelium o zvěstování Panně Marii, které vyřídil právě sv. Gabriel a připomněl jsem, že na svátek Zvěstování Paní z jeskyně řekla poprvé Bernadettě, kdo je, ačkoli ona se jí ptala víckrát. Co bychom odpověděli my na podobnou otázku? Jsme poutníci, jsme vděční, jsme prosící a jsme také kající. Pravé pokání neznamená vymýšlet si kdovíco, ale přijmout vše, co nám Pán Bůh dává. Přesně podle svatého Františka z Assisi,který říkal: Počasí je vždycky krásné, jen je pokaždé jiné. Odpoledne byla volná prohlídka. Všímáme si, že na celém prostranství jsou zvláštní obrazy lidí, kteří představují všechny lidské rasy a skoro všechna řemesla. Panna Maria je opravdu Matkou všech národů. Poutníci, kteří šli se mnou, viděli na druhé straně úplně novou věc: Cestu vody. Přes řeku je tam přivedena voda z pramene a u každého z desítky kohoutků je událost z Písma, která se týká vody, příslušný citát a tomu odpovídající titul Panny Marie. Například : Studnice Jakubova - Jan 4 - Panna Maria Pokání nebo Rybník Bethzatha - Jan 5 - Panna Maria života. Tam je samozřejmě napsáno Notre Dame, což někteří naši překládají jako Naše milá Paní. Není to zrovna nejšťastnější překlad, ačkoli tento titul dával Panně Marii už svatý Štěpán Uherský. Také o našem obvyklém Panna Maria se dá uvažovat s otazníkem. Východní křesťané raději říkají Bohorodička, tomu odpovídající české Matka Boží snad nebude tak špatné.
V hotelu se na nepovinné večeři se setkáváme se Slováky od Holíče. Ve 21.00 se účastníme světelného procesí od jeskyně kolem korunované Panny Marie po záhonech kolem kříže. Naši skupinu zastupují poutníci z Nového Města a Moutnic. Na podiu před růžencovou bazilikou zpívají česky jednu sloku lurdské písně a modlí se 3 zdrávasy posledního desátku. Při procesí bylo slyšet šest základních jazyků, které se v Lurdech používají, a kromě naší řeči také slovenštinu, irštinu, chorvatštinu, polštinu a ukrajinštinu. Zpívala se i píseň s refrénem Laudate, laudate, laudate Mariam - Chvalte Marii - je to druhá nejznámější píseň z Lurd a sloky byly také v různých řečech.
Pátek 9. 5.
Po snídani máme mši sv. u jeskyně. Jsou s námi i poutníci z Vodňan se svým knězem, Polákem, a z Třebíče. Na místě, kde Panna Maria učila Bernadettu dělat kříž, kážu o znamení kříže, které máme dělat vždy s velkou úctou a poctivostí. Není správném tuto základní modlitbu odbývat a místo pěkného znamení dělat jen klikyháky. Mnoho křesťanů má v tomto bodě velké nedostatky. Před námi byla mše svatá v maďarštině. Kněz mi pak říkal, že má v kostele obrazy Panny Marie ze Starého Brna.
V 8.45 odjíždíme na východ. Míjíme mezinárodní letiště a najíždíme na dálnici. Zde se jmenuje Auto route, ve Španělsku to byla Auto via, v Itálii to bude Auto strada. Ještě, že jsme se zde neopičili a nechali to si krásné české slovo dálnice. Je pravda, že někteří zlí jazykové tvrdí, že vzniklo tím, že postavilo pár kilometrů od Prahy a pak už dál nic. Jedeme pořád rychlostí 100 km za hodinu. U Toulouse vidíme stopy po ohromném požáru, který nedávno zachvátil místní továrnu. Pak najedeme na dálnici dvou moří, která vede od Bordeaux u Atlantického oceánu k Středozemnímu moři. Míjíme odbočku na město Foix, jehož hrabě se dělil s biskupem ze španělského Seo de Urguell o pravomoc nad knížectvím Andorra. Biskup do toho mluví pořád, místo hraběte s ním vládl francouzský král, dneska prezident. Na obrazech vedle dálnice není samá reklama jako u nás, ale plno zajímavostí o kraji, kterým projíždíme. Víckrát vidíme připomínku jeskyní s pravěkými malbami. Zastavujeme se odpočívadle nad Carcassonne. Je to město v bráně mezi francouzským Středohořím a Pyrenejemi, hlídá přístup od moře už od starověku. Obléháno r. 1209, když se jeho pán Raimond Roger Trencavel (24 roků stár) odmítl vzdát. Po 15 dnech obléhání byli obyvatelé žízní donuceni otevřít brány, pán zemřel za pár měsíců ve vězení svého hradu. Potom král zabral celý kraj, zvýšil původní hradby, zboural vesnice 1 km okolo a vybudoval druhý prstenec hradeb. Oboje jsou dodnes zachované, i když v 18. století složilo město jako lom na stavební kámen. Dnes se tam točí filmy, i Černý tulipán. Paradox dějin - zvětšené hradby už nikdy vojensky nesloužily. Básník Posper Merimée /inspektor památek/ zachránil Carcassonne, podobně jako most na řece Gard. Jeho nejznámější povídky: Carmen (podle toho opera) a Mateo Falcone, korsický chlapec, který prozradil, kde se skrývá uprchlík.Vojáci ho pak chytli a za dezerci popravili. Za to popravil otec i svého synka jako zrádce. Vrátil peníze a řekl veliteli: Pane, Korsičané jsou chudí, ale dbají na svou čest. Chlapci řekl, aby se pomodlil a zastřelil ho.
Od Narbonne jedeme asi 100 km po stejné dálnici jako 2. května ráno, jenže v opačném směru. Vytváříme jakýsi střed naší 7 tisíc km dlouhé osmičky z Moravy až na konec světa přes Německo a Francii a zpět přes Francii, Itálii a Rakousko. Poselství krále Jiřího potřebovalo z Čech až na konec světa dva roky, nám stačilo 11 dní, pěšky by to při rychlém tempu a s doprovodným vozidlem trvalo nejméně 7 měsíců.
Po cestě míjíme most přes řeku Gard - po něm procházel 50 km dlouhý vodovod z kopce 72 m.n.m. do Nimes (59 m.n.m.). Od r. 1936 je v seznamu památek UNESCO. Byl postaven v prvním století po Kristu z kamene z lomu který je vedle a dodnes funguje. Lešení se opíralo o kamenné výklenky, které je vidět dodnes. Má 3 patra, první bylo zdvojeno v roce 1743, takže se po něm dnes dá procházet. Výška 48,7 m, 1. patro dlouhé 42m, 2. patro 242 m, 3. patro 275 m. Voda tekla v horním patře chodbou širokou l m a vysokou necelé dva metry, překrytou kamennými dlážkami, stejně velká chodba byla po celé trase, takže člověk tudy mohl projít. Vodní kámen se usazoval a utěsňoval a udržoval dobrou příchuť.
Město Nimes potřebovalo 400 l vody denně na občana pro veřejné fontány, veřejné a soukromé lázně a pro vodu do amfiteátru, když tam byly vodní zápasy. Pod středním obloukem 24 m teče řeka Gard. Vedle jsou přes tisíc let staré olivovníky. Město Nimes je nazýváno "Francouzský Řím" kvůli koloseu, kterému zde říkají Arenes - areny. Byly postaveny koncem 1. století po Kristu pro 23 tisíc diváků, má 5 poschodí se 60 oblouky, 34 stupňů na sezení, kde lidé byli rozdělení podle svého společenského postavení. Nad nimi bývala plachta natažená lany připoutanými k dřevěným stěžňům, po nichž jsou vidět vevnitř otvory. Dole byly dvě kolmé chodby s celami pro šelmy a gladiátory spojené okružní chodbou. Byly tam i námořní bitvy, bojovníci, kteří byli sraženi do vody, byli napadáni krokodýly. Tak tam bylo umučeno mnoho křesťanů. Od 7. do 13. století sloužilo koloseum jako vojenská pevnost. V ní byly domy, hrady šlechticů a dva kostely. Vnitřek byl odstraněn až kolem roku 1800. Volný prostor slouží dnes pro slavnosti, sporty, divadla a býčí zápasy. Od roku 1988 je nad jevištěm a hledištěm na spodní úrovni, které však tvoří jen 1/6 zastavěné plochy, pohyblivá střecha. Za první republiky a za Dubčeka byla v Nimes druhá sekce československých studentů, první chlapecká sekce byla v Dijonu, teď je tam česká smíšená sekce. Dívčí sekce bývala v St Germain en Laye u Paříže.
Do Marseille přijíždíme v 15.40, je tam 26 °C a slunce praží. Jdeme do starého přístavu u pevnosti sv. Jana, cestou kolem bývalé hygienické stanice vidíme jak lidé opravují své lodě. Pak vystupujeme pěšky nahoru na kopec, který ční asi 150 m nad hladinou mořskou. Město má 1,2 milionů obyvatel, je to hlavní francouzský přístav, v mořské zátoce před ním je ostrov If a ostrovy, kde museli námořníci z východu 40 dní zůstat, aby nedovezli mor. Francouzsky se čtyřicítka řekne quarantaine - z toho slovo karanténa. Na Ifu je pevnost, kterou založil král František I. v 16. století. Hrabě Monte Christo tam vězněn nebyl, neboť nežil, je to jen románová postava a lidi tomu věří jako diví, tak jako dneska bezmezně věří reklamám anebo Aloisi Jiráskovi. Jeho knihy jsou jen romány a stejně jako Dumasova díla mají s historickou pravdou jen málo společného. Druhou pevnost založil král ve stejné době na kopci, kde právě stojíme. Od římských dob zde byl strážný bod a ve 13. století u něho vznikla kaple Panny Marie Strážné. Marseillané sem putovali a to i když zde byli vojáci. Ti každý den zavírali na noc padací most. To se dělá dodnes v 19.30, otevírá se v 7.00 hodin. Kaple byla za revoluce vypleněna, zůstal jen kříž. Na místo vojenských budov, které stály kolem kaple, byla kolem r. 1860 nákladem císaře Napoleona III. a jeho rodiny vybudována bazilika v dnešní podobě v románsko byzantském slohu (oblouky, střídání barevných kamenů a mozaiky). Vojáci tam zůstali do r. 1942 a bydlili pak v kasárnách pod hradebními zdmi.
V bazilice nás už čekal P. Bos, který včera oslavil devadesáté narozeniny. Je vicerektorem baziliky a má rád píseň Teče, voda teče cez velecký majír. Na tento nápěv francouzští skauti zpívají na svých táborech večerní modlitbu. Vysvětlil celé dějiny baziliky. Letos už neukazoval, odkud hrozilo nebezpečí od korzárů a z které strany připlouvali nepřátelští Španělé. Dříve vždy dodal s francouzským šarmem, že z pevniny nebezpečí nikdy nehrozilo, neboť tím směrem je Československo a to jsou naši přátelé. Bazilika má věž vysokou 33 m, v ní je zvon vážící 8,2 tuny, jeho lití trvalo 6 dní a táhlo ho 40 koní. Do věže ho museli dát během stavby, jinak by ho dovnitř (ani ven) nedostali. Jeho srdce váží kolem 300 kg, je 2,5 m vysoký. Původní milostná socha byla za revoluce zničena, dnes je v bazilice socha Panny Marie z tepaného stříbra, na níž umělec pracoval 6 let.
Dále tam jsou vyznamenání návratilců z válek nebo vojáků padlých za vlast a také vyznamenání obětovaná přáteli Panny Marie Strážné: kříž a vyznamenání etiopského císaře, znak námořních hasičů z Marseille, vlajka klubu Olympique Marseille, obraz od vojáků OSN, kteří unikli smrti v Bihai. Nejcennějším z těchto záslibných (votivních) darů je standarta generála de Monsabert, osvoboditele Marseille v srpnu 1944. Jedna tabulka připomíná přepadení obrněného poštovního vozu. Byli přitom tři mrtví, matka čtvrtého člena posádky, který přežil, chodila denně k Panně Marii Strážné na mši svatou. Nejnovější děkovná tabulka je od námořních hasičů, kteří byli 25.- 27.7 1997 obklíčeni lesním požárem a přežili to. Na poděkování věnovali Panně Marii destičku se svým znakem a se zbytkem kovu z jejich roztaveného auta. Záslibné tabulky zdůrazňují úctu námořníků k Panně Marii. Stejně jako dříve, kdy plavba byla nebezpečná, vědí i dnešní námořníci, že Panna Maria je doprovází mateřskou přímluvou ve dnech šťastných i dramatických i v hodinu smrti. Jsou tam i votivní destičky, které svědčí o vděčnosti křesťanů, jimž pomohl Kristus nebo jeho Matka při důležitých nebo tragických událostech. Na zdech jsou napsána jména slavných poutníků: sv. Terezie z Lisieux, sv. Jan Bosko, královna Alexandra.
Vpředu je moderní oltář. V jeho mramorové desce jsou ostatky černošských mladíků z Ugandy, kteří byli upáleni zaživa v letech 1885-1887 pro svou křesťanskou víru a své odhodlání žít čistě. Byli mezi nim i křesťané anglikánského vyznání.
V kryptě je za oltářem na zdobeném podstavci je dřevěná socha "Panny Marie s kyticí" zhotovená před několika stoletími. Byla zachráněna před revolučními zběsilostmi v dnes už zbouraném klášteře řeholníků z Picpus odvážným námořníkem Escaramagnem a od něj darována k Panně Marii Strážné v roce 1807.
Nahoře na věži je socha Panny Marie Strážné, která vévodí městu, přístavu, krajině i moři. Je na 12 m vysokém podstavci a měří 9,70 metrů, váží téměř 10 tun a byla vztyčena v roce 1870 po 4 částech, které byly spojeny až na místě. Galvanická úprava povrchu si vyžádala 90 tisíc litrů síranu měďnatého. Celá socha je pokryta pravým zlatem, které je každých 25 let obnovováno. Panenkami očí Panny Marie, které mají v průměru asi 15 cm, se dá dívat na město. Ježíškovo zápěstí má obvod 1 m a 10 cm. Prostor je však nepřístupný, protože v podstavci jsou vysílače a další telekomunikační zařízení. Před několika týdny se v noci na sochu vyšplhal nějaký manifestant, spíše případ pro psychiatra. Usadil se na předloktí Panny Marie a rozvinul transparent. Sundávali ho hasiči, kteří uvázali provazy zezadu za korunu Panny Marie, vyšplhali po nich, tomu člověku píchli injekci a spustili ho dolů. Modlíme se, vracíme do města a v 19.20 odjíždíme do hotelu F 1 na předměstí v Septemes les Vallons. Krátce před osmou jsme na místě. Večer si na rozloučenou společně zazpíváme. Vedou to moutničtí a mladí novoměstští. S námi jsou zde ubytováni i zaměstnanci katastrálního úřadu z Prahy, kteří si vyrazili na podnikový poznávací zájezd po jižní Francii.
Sobota 10. 5.
O půl osmé vyjíždíme. Jeli jsme kolem moře krajem, který my Češi nazýváme Riviera. Je to italský výraz pro pobřeží. Francouzi tomu říkají Cote d ´ Azur - azurové pobřeží podle barvy vody. Francouzské slovo riviere znamená řeka. Za tři hodiny vjíždíme do samostatného knížectví Monackého (Principauté de Monaco). V 10.30 parkujeme na parkovišti zvaném Rybářská cesta, které bylo vyhloubeno ve skále, na níž je město Monaco, hlavní město knížectví. To má 195 ha a asi 30 tisíc obyvatel, z toho však jen 1235 vlastních občanů. Státeček není v EU ani v OSN, všude ho zastupuje Francie, ta má také ruku na kohoutku od pitné vody. Monako nemá vlastní zahraniční politiku, ale má vlastní policii (200 lidí), svého biskupa a vlastní vězení. Má autoznačku MC. Jsou zde velké daňové úlevy. Je to pás pobřeží 3 km dlouhý, 180 metrů až 1 km široký. Při pohledu od moře k horským hřebenům vidíme úbočí hustě zastavěné paneláky. Vrchní část svahů už patří Francii, tam už nikdo nestaví. Takto se na první pohled pozná velikost státu Monako. Ze skály je pak vidět 2 dřívější vesnice, které k městu patřily: La Condamine, tam je přístav a Monte Carlo, tam jsou lázně a herny. Na druhé straně je vidět třetí z r. 1969 - Fontvieille (46 hektarů, které byly zasypány a tak ukradeny moři). V paláci na skále od r. 1297 panuje rod Grimaldi - od r. 1949 Rainier III., narozený 1924, 29. kníže v rodové větvi, vdovec. V r 1958 si vzal americkou herečku Grace Kelly, dala mu syna Alberta (následníka trůnu) a 2 dcery. Zahynula při autonehodě v roce 1982 a je pohřbena v katedrále, na hrobě má nápis Gratia Patricia a jsou tam stále květiny. Po schodech vyjedeme k Oceánografickému muzeu a jdeme nahoru do města, kde je katedrála postavená před 150 lety na místě malého kostelíčka sv. Mikuláše. Tam právě chystali svatbu a proto nám hned ochotně nabídli vedlejší kapli, ačkoli jsme nebyli ohlášeni. Kážu na evangelium o dobrém pastýři, kterému vždycky záleží na ovcích. Připomínám, že i nám má záležet na našich řidičích, aby dobře zvládli náročnou cestu domů. Vybízím k modlitbě za ně. Vedoucí zájezdu uzavírá bohoslužbu poděkováním.
Kostelník se mně přátelsky ptá, kdy u nás bude referendum o Evropě a jak asi dopadne. Těší se, že se k nim přidáme a uvažuje, kdy u nás také začne platit euro. Když chystal věci na mši svatou, vyprávěl, že v Honkongu se kvůli nové plicní nemoci musí mít každý kněz svoje roušky, že svaté přijímání se podává jen na ruku a že v kropenkách nesmí být žádná svěcená voda. A už se objevil první případ této nemoci v Marseille.
Krásně stihneme polední střídání stráží u knížecího paláce. Pak začne pršet a z koupání nic není. Sestupujeme do přístavu, který je ve vesnici La Condamine. Tam chystali tribuny na velkou cenu, prošli jsme se po houpajícím se molu. Dále se může jít do třetí obce knížectví, do Monte Carlo. V zatáčkách, kudy povede velká cena, dávají ochranné valy ze tří řad pěti pneumatik na sobě sešroubovaných, vyplněných tuhým středem a vzájemně k sobě přivázaných. Pak se může jít ke Cassinu. Má tři vstupy - pro personál, pro majetné hosty a pro veřejnost.U vstupu pro veřejnost jsou hlídači, pustí i bez kravat, ale donutí smeknout. Jsme přece v "chrámu" božstva Mamon. Výzdoba tam je jako v nejkrásnějším kostele. Do heren pro veřejnost vstupné dříve 50 fr. franků, dnes asi 8 eur. K automatům je vstup volný, ale nesmí tam jít: občané Monaka, nezletilí pod 21 let, i kdyby už byli soudem prohlášeni za zletilé, zaměstnanci knížectví a městských úřadů, vojáci v jakékoli uniformě, duchovní a řeholní osoby a ti, kteří mohou být vyloučeni. Vyloučeni mohou být ti, kteří o to písemně předem požádají nebo ti, za které o to písemně požádají jejich opatrovníci, ti, kdo nemají korektní oblečení, a osoby pod vlivem drog a alkoholu. Často je vidět jak babky z Ameriky "automatí" o sto šest. Před Cassinem je pláž z drcených kamínků, písek na rivieře není žádný, jen velké oblázky. Odpoledne je v katedrále svatba, ale kněz nejprve oběma snoubencům pokřtí jejich roční holčičku. Při sňatku jsou celkem čtyři svědkové. Po vyjítí z katedrály jim všichni dlouze blahopřejí a nikdo na ně nic neháže, ani rýži pro holuby. Pak ještě zahlédneme přípravu na svátost biřmování. S papežským dovolením ji místní biskup uděluje dětem z 5. třídy církevní školy. Je jich přes padesát a chlapci i děvčata mají na sobě bílé dlouhé řízy, všichni stejné a na krku velký kříž, zřejmě jen zapůjčený pro dnešní den. Je vidět, že někdo má pod tím sváteční oblek, jiný jen obyčejné džíny a sportovní boty. Kvůli tomu se to však dělá, sociální a kulturní rozdíly by neměly rušit společenství dětí Božích, které dostávají dary Ducha Svatého.
V 18.30 odjíždíme s malou oklikou k italským hranicím. Do Italské republiky (301 tisíc km², 20 autonomních historických zemí, přes sto okresů, 57 milionů obyvatel, 84 % katolíků). vjíždíme osm minut po sedmé hodině. Na italských dálnicích má každý most a každý tunel své jméno - samozřejmě italské a často po místním svatém. O půl deváté projíždíme kolem Janova, hlavního města Ligurska. Kdysi zde byla Janovská republika, její kolonie byla Korsika (tam se narodil Napoleon nejslavnější Francouz). Nejznámější Janovan je Kryštof Kolumbus, který ve službách krále španělského objevil Ameriku. Těsně před devátou hodinou přejíždíme vnitřní hranice mezi Ligurskem a Piemontem, pak jedeme přes Lombardsko. Od půl jedenácté odpočíváme půl hodiny u Cremony a pak pokračujeme přes Bresciu a Veronu směrem k Rakouské republice a do České republiky.
Neděle 11. 5. 2003 - IV. velikonoční - den modliteb za duchovní povolání:
V jednu hodinu míjíme Padovu, kde je pochován sv. Antonín, pak Benátky a o půl třetí se probouzím v blízkosti Udine. Na parkovišti pojmenovaném podle říčky Fella, jejímž údolím jsme putovali ve Svatém roce do Říma, stojíme od třech do půl čtvrté. Ve 3.54 přejíždíme v Tarvisio předposlední hranice a jsme v Rakousku. Jeho jméno zní přece jen lépe než to uměle vytvořené Česko. A vyslovit Česká republika není o nic delší než říci Čechy a Morava, což nejlépe odpovídá skutečnosti, protože ze Slezska k nám patří necelá desetina a sami Slezané na Opavsku se nazývají Moravci, jak potvrzuje i Petr Bezruč. Rakousko měří 83 tisíc km², má 9 spolkových zemí, 8 milionů obyvatel, 78 % katolíků, 5 % evangelíků, 2,2 % muslimů a 8 % ateistů. Země koruny české kdysi celé Rakousko živily, dnes nás ekonomicky i ekologicky předběhlo a těžko ho budeme dohánět. Po druhé světové válce bylo obsazeno cizími vojáky (i sovětskými), přesto tam dostali komunisté ve volbách jen 3,8 % hlasů, u nás ve svobodných volbách přesně desetkrát více. Není to jeden z důvodů všech našich problémů, i těch posledních s pokutou za televizi Nova, kterou zaplatí všichni včetně kojenců. U nás máme nové poznávací značky naprosto nejasné. Ta z našeho autobusu 1J2 se bude číst Jedna je dvě, což je nejen nesrozumitelné, ale navíc matematicky chybné. Jedna přece není dvě. Ještě podivnější jsou značky 1J0. Člověka napadne: Jedna jo, ale dvě už ne! Rakušané mají přes sto okresů a každý z nich má svou poctivou státní poznávací značku. Kromě dvou písmen ze jména okresního města je tam vždycky ještě znak té země. Škoda, že jsme se před změnou pořádně nerozhlédli kolem sebe. Nejprve jsme projeli Korutany, pak Štýrsko. V 7.17 jsme byli u Vídeňského Nového Města, které je už v Dolních Rakousích, v části, která se nazývá Bergviertel - hornatá čtvrtina. (U jižních Čech je Waldviertel - lesní čtvrtina - a u hranic s Maďarskem Moosviertel - mechová.) Po zastávce na parkovišti, kde měli dětský koutek s hudbou a ptáčky, jsme projeli Vídní a přes Weinviertel (vinařskou čtvrtinu) v 9.53 vjeli na Moravu. Jsme opět na území své vlasti České republiky (78 tisíc km², nadbytečně velký počet krajů znáte sami, žádná autonomní historická země, deset a půl milionů obyvatel, chorobně vysoké procento ateistů také znáte). V 10.35 jsme dojeli do Moutnic, byli na mši svaté, v 11.50 jsme vyjeli a ve 12.40 vystoupili u pošty ve městě velkém mezi říčkami malými. Zbytek dojel v 13.30 do města nového na Moravě, která je jistě krásná zem. I Čechy jsou krásné, jak se po pravdě zpívá.....
BOŽE, CHVÁLÍME TEBE... Děkujeme, že k naší ochraně posíláš své anděly.
Děkujeme i Panně Marii, Průvodkyni na cestách neboli Voditelce našich cest, s jejímž obrazem ušli svatí Cyril a Metoděj pěšky tolik jako my autobusem, a dále na ni spoléháme: Oceánem pluje loď, ku břehu ji doprovoď, Hvězdo mořská, zářivá, noc již vody přikrývá. Nezapadej za mraky, Voditelko našich cest, děsí nás tmy přízraky, jen ty můžeš k cíli vést.